lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Motor uitgevallen tijdens het rijden
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Okt. 2022, 18:35    Onderwerp: Motor uitgevallen tijdens het rijden Reageer met quote

Dikke bummer: de allerlaatste Herfstrit willen meerijden en na 10km stond ik aan de kant met een uitgevallen motor….
Grappig wel, ik stond in het verleden zeker al 3 keer op het punt een 950 ADV te kopen maar besliste telkens op het laatste moment voor een andere motor te gaan omdat ik twijfelde aan de betrouwbaarheid van zo’n KTM…

Motor reed eerst prima maar na een tijdje werkte plots de toerenteller niet meer, een beetje daarna begon hij te stotteren (zoals in - geen benzine -) en vervolgens sloeg hij uit.
Proberen starten maar zo dood als een pier, zelfs het dash was amper tot niet meer leesbaar: batterij helemaal leeg!

Is duidelijk uitgevallen omdat de benzinepomp niet meer werkte

Naar huis getakeld en aan de batterijlader gehangen en hij doet het weer. Bij het starten viel het op dat de carbu’s duidelijk leeg waren (benzinepomp die niet meer draaide)

Ik vermoed 2 mogelijke oorzaken:
1/spanningsregelaar
2/alternator

Als ik hier op het forum lees dan valt het me op dat de meeste die problemen hebben kunnen blijven rijden maar eens ze stilleggen ze niet meer kunnen starten.
Bij mij viel hij uit tijdens het rijden, vanwaar het verschil?

Als de spanningsregelaar kapot is blijft de benzinepomp dan rechtstreeks over de alternator draaien? Lijkt me niet logisch maar je weet maar nooit…
De spanningsregelaar heeft 3 gele draden die van de alternator komen en dan de rode en de zwarte die de boel onder gelijkspanning zetten toch?

Iemand tips?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Okt. 2022, 22:18    Onderwerp: Reageer met quote

In beide gevallen stopt de motor of het nu de regelaar of alternator is zodra de accu leeg is is het over. Vergeet ook zeker niet de stekker verbindingen en met name de aarde verbindingen te controleren voor je concludeert dat één van de twee echt defect is.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 30 Okt. 2022, 22:33    Onderwerp: Re: Motor uitgevallen tijdens het rijden Reageer met quote

Markvb749 schreef:
... Bij het starten viel het op dat de carbu’s duidelijk leeg waren (benzinepomp die niet meer draaide)


Dit is tegenstrijdig: als de carbs leeg zijn draait de benzienepomp juist wel, en als ze vol zijn juist niet meer.

de benzinepomp zelf wel goed? (verklaart niet het uitvallen van de toerenteller...)

toen die stil viel: was de accu toen plat? of kreeg ie de motor op de startermotor gewoon nog prima rond? of had je helemaal niks meer?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Okt. 2022, 11:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees inderdaad ook wat tegenstrijdigheden in je bericht voor een 950.
Vind het moeilijk eruit te halen wanneer je concludeerde dat je accu plat was.


Als ik het lees zoals ik het denk te begrijpen.
Ben je stilgevallen omdat je accu helemaal plat was.
Dan doen de elektronische systemen het niet zo lekker meer.

Zou daar eens mee beginnen met controleren.
Het WPHB heeft ook wat mooie punten om meetwaardes te controleren en uit te sluiten.

Zoals Steven ook al aangaf kan het ook heel vaak zijn dat er slechte verbindingen/contacten/stekkers zijn die roet in het eten gooien.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Okt. 2022, 11:05    Onderwerp: Re: Motor uitgevallen tijdens het rijden Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
Markvb749 schreef:
... Bij het starten viel het op dat de carbu’s duidelijk leeg waren (benzinepomp die niet meer draaide)


Dit is tegenstrijdig: als de carbs leeg zijn draait de benzienepomp juist wel, en als ze vol zijn juist niet meer.

de benzinepomp zelf wel goed? (verklaart niet het uitvallen van de toerenteller...)

toen die stil viel: was de accu toen plat? of kreeg ie de motor op de startermotor gewoon nog prima rond? of had je helemaal niks meer?


Wat ik bedoel is dat bij het herstarten thuis, hij zeer lang moest ronddraaien, wat het voor mij duidelijk maakte de de carbu’s leeg waren toen de motor uitviel dus dat de benzinepomp op eengegeven moment niet meer draaide.

Accu was zo dood als een pier toe hij stilviel: de hele rit heeft hij duidelijk alleen op batterijspanning gereden en laadde hij niet bij. Toen ik aan kant stond kon je nog amper de digits van de snelheidsmeter zien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Okt. 2022, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:


Als ik het lees zoals ik het denk te begrijpen.
Ben je stilgevallen omdat je accu helemaal plat was.
Dan doen de elektronische systemen het niet zo lekker meer.


Klopt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Okt. 2022, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

Jongens,
moet er echt steeds nadrukkelijk herhaald worden dat er tegenstrijdigheden in zijn verhaal zijn?
De bestuurder tracht zo goed en zo kwaad mogelijk zijn verhaal te doen. Logisch dat er misschien wat niet-zo-logische hypotheses en voorbarige gevolgtrekkingen geformuleerd worden.
(ik werk al tien jaar als helpdeskmedewerker in de IT, en ik moet de eerste gebruiker nog tegen komen die EXACT formuleert wat er fout is....)

De KTM is nieuw voor Mark, geef 'm wat krediet. tongue3

@Mark, ik kan je niet helpen. Sneu dat het gebeurd is natuurlijk. Weet dat de KTM een motorfiets is die goed verzorgd moet worden en regelmatig bereden moet worden. Stilstaan is kapot gaan. Negeren is kapot gaan. De KTM heeft liefde nodig en aandacht en dan kan je er de prachtigste dingen mee doen. Ik heb hier zelf in de buurt een maat van me die vier maand geleden ietwat overhaast een vroege KTM 990 gekocht heeft, en die is ondertussen - tussen werk en verlof en andere dingen door - al vier maand bezig om wat issues op te lossen en aan te pakken. Een andere kerel hier die ik goed ken heeft zijn motorfiets een jaar of wat half gedemonteerd buiten laten staan, weliswaar overdekt maar in een toch wel vochtige omgeving. Na een "major overhaul" ziet de motor er als nieuw uit, maar hij kan er geen uur mee rijden of de motor begint te stotteren en uit te vallen. In zijn geval is het verdikt quasi zeker: vuile carbs. Die rotte 95 laat veel smurrie achter wanneer die verdampt is. Moraal van het verhaal is wel duidelijk denk ik wink2 Succes met het vinden van de oplossing en geniet nog van je Ready To Race-Beest! thumbsup

Dat allemaal gezegd zijnde: ik heb even je voorstel-topîc doorlopen. Op de eerste pagina staat al "Batterij is trouwens leeggelopen" en verderop lijkt het nog steeds niet meteen te zijn opgelost. Pomp zit waar de accu zat. Accu is verzet en er zijn wat draden bijgetrokken... Het lijkt wel een moeilijk op te sporen probleem te zijn?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 31 Okt. 2022, 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
hij zeer lang moest ronddraaien, wat het voor mij duidelijk maakte de de carbu’s leeg waren toen de motor uitviel


Mark, bij het op contact zetten (en de killswitch niet actief). zou de pomp moeten gaan werken totdat de kamers gevuld zijn (orgineel). Dit staat los van het starten.

Heb je al de mogelijkheid gehad om de accu te meten en de motor te starten en de accu alsnog te meten?

Verder beetje gas geven en nogsteeds meten?


Hoe zien deze waardes eruit?
Hoe zien de beruchte aansluitstekkers eruit? book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 2 Nov. 2022, 8:56    Onderwerp: Re: Motor uitgevallen tijdens het rijden Reageer met quote

Markvb749 schreef:
...

Wat ik bedoel is dat bij het herstarten thuis, hij zeer lang moest ronddraaien, wat het voor mij duidelijk maakte de de carbu’s leeg waren toen de motor uitviel dus dat de benzinepomp op eengegeven moment niet meer draaide.

Accu was zo dood als een pier toe hij stilviel: de hele rit heeft hij duidelijk alleen op batterijspanning gereden en laadde hij niet bij. Toen ik aan kant stond kon je nog amper de digits van de snelheidsmeter zien


Dank voor de verduidelijking: Als de motor is gestopt omdat de accu leeg was.. dan moet je dat probleem gaan opsporen. Alles daarna is vrij irrelevant;

Start de motor: meet de laadstroom. Als die nul/negatoef is, dan laad de accu dus niet.
Als het intermittent is dan zit het in de bedrading (9 van de 10 keer idd bij het balhoofd of in het contactslot).
Als het blijvend is: laadstroom circuit controleren , generator en spanningsregelaar controleren of uitwiselen.

ps.: Als je een AGM accu (of lithium accu) plat laat worden (door lang stilstaan, sluipverbruik of andere redenen) dan is ie eigenlijk stuk! daarna kun je hem vaak wel weer wat opladen maar het wordt nooit meer een fatsoenlijke accu. Dus, zoek eerst het probleem, en als dat opgelost is, koop ook een nieuwe accu.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 6 Nov. 2022, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Thx voor de uitleg die jullie me geven.

Stilstaand met contactslot uit meet de batterijspanning 13.25V, vorige week na thuiskomst opgeladen en maandag van de lader afgehaald. Batterij lijkt me dus ok

Als ik de motor start haal ik nog 12.42V

Motor start direct maar mij lijkt aan de batterijspanning te oordelen dat er niet geladen wordt en dat benzinepomp en andere electra puur op de batterij lopen

Ben vandaag aan de demontage begonnen.

Ik kijk straks eens in de workshop manual hoe alles moet doorgemeten worden

thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Nov. 2022, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Maar wat is de spanning met lopende motor, dan weet je gelijk of ie bij laadt. Bij mij is deze rond de 14.5V
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Nov. 2022, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje verouderd topic.
Maar misschien het controleren waard.

Dit was het probleem bij mij toen:
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?p=61446#61446

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Nov. 2022, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

ik neem aan dat die genoemde 12.42V met de lopende motor is...

12.42 meten tijdens de start is namelijk best verdomde moeilijk (zo nauwkeurig smiley als de startmotor 150-200A staat te slurpen.

en idd 12.x heet gewoon: geen laadstroom.

Rood-witte kabel onder het blok naar het startrelais controleren.
spanningsregelijk checken
dynamo (en stekker) checken

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Nov. 2022, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

ik neem aan dat die genoemde 12.42V met de lopende motor is...

12.42 meten tijdens de start is namelijk best verdomde moeilijk (zo nauwkeurig smiley als de startmotor 150-200A staat te slurpen.

en idd 12.x heet gewoon: geen laadstroom.

Rood-witte kabel onder het blok naar het startrelais controleren.
spanningsregelijk checken
dynamo (en stekker) checken

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Ma, 7 Nov. 2022, 23:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ik neem aan dat die genoemde 12.42V met de lopende motor is...

12.42 meten tijdens de start is namelijk best verdomde moeilijk (zo nauwkeurig smiley als de startmotor 150-200A staat te slurpen.

en idd 12.x heet gewoon: geen laadstroom.

Rood-witte kabel onder het blok naar het startrelais controleren.
spanningsregelijk checken
dynamo (en stekker) checken


12.42V is inderdaad met de motor die loopt: babylonische nederlands-belgische spraakverwarring lijkt me…. ‘Als ik de motor start’ dan loopt hij dus…. Anders zou ik schrijven ‘tijdens het starten’ 😄😄😄

Thx! Ik check het thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif