Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Do, 18 Aug. 2022, 23:03 Onderwerp: Superduke 990 nokkenassen in een 950 Adventure S |
|
|
De KTM 950 Adventure S van 2004 heeft standaard K600 nokkenassen steken.
Blijkbaar passen de K611 van de 2007 Superduke 990 er ook in en hebben ze een agressievere mapping. Cilinderkoppen en kleppen schijnen identiek te zijn volgens de spare-parts-finder van KTM
Heeft er iemand deze swap al eens gedaan?
Wat doet dat?
Zijn er aandachtspunten bij montage?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 8:23 Onderwerp: |
|
|
ik meende ook dat dat kon.
je zult waarschijnlijk de carburateur opnieuw moeten afstellen:
andere hoofdsproeiers, dan naalden goed zetten, dan de kleine sproeiers opnieuw...
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:05 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ik meende ook dat dat kon.
je zult waarschijnlijk de carburateur opnieuw moeten afstellen:
andere hoofdsproeiers, dan naalden goed zetten, dan de kleine sproeiers opnieuw... |
Ik had begrepen van een ander forum dat het kan en dat volgens de berichtgever zijn fiets veel beter reed. Maar ja, dat is natuurlijk subjectief!
De occazie K611 set ligt thuis klaar, ze is gisteren aangekomen...ik zal je het binnen enkele dagen weten te zeggen
Ik post de bevindingen hier in dit topic wel
Ik probeer eerst nog even uit te vogelen of mijn K600 nokkenassen wel goed uitgelijnd zijn; Zie mijn andere topic http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=10045
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:34 Onderwerp: |
|
|
De k611 past wel, maar de kop en kleppen zijn zeker niet hetzelfde! De 611 is duidelijk een nokkenas bedoeld voor brandstofinjectie en zal niet direct mijn voorkeur hebben als je ook een setje K600 in goede staat heb, die lopen in combinatie met de carburateurs een stuk meer 'snappy'.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:45 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | De k611 past wel, maar de kop en kleppen zijn zeker niet hetzelfde! De 611 is duidelijk een nokkenas bedoeld voor brandstofinjectie en zal niet direct mijn voorkeur hebben als je ook een setje K600 in goede staat heb, die lopen in combinatie met de carburateurs een stuk meer 'snappy'. |
Interessante statement! Heb jij er al K611 nokkenassen ingehad?
Normaal zouden de K611 nokkenassen bruuter moeten zijn omwille van meer lift en langer open + een Superduke heeft meer de krachtontplooiing bovenin dus de timing van de nokken zal ook iets verschillen.
Of er echt een verschil in nokkenassen is tussen Carbu en injectie dat weet ik eigenlijk niet
We gaan het beleven! nog een paar keer slapen
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 15:01 Onderwerp: |
|
|
Ik heb alle combinaties wel eens gehad of voorbij zien komen.
Vooral veel overlap is iets waar carburateurs niet goed mee omgaan (FCR daargelaten..). En lift + duration, heb je ergens een meting van de 611 dan?
edit next:
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 16:44 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Lift van de 610 (en waarschijnlijk 611) is wel fors inderdaad.
Maar blijft: een carburateur heeft flow nodig om de brandstof te pakken/mengen. Timing van de nokkenas is daarin heel bepalend.
Injectie kan brandstof inknallen wanneer het wil, dus is de nokkenas makkelijker op vooral volume af te stellen. |
Had dat exelletje ook al tegengekomen
Ja maar met injectie kan je alleen maar de benzine-inspuiting regelen, het gedeelte lucht die moet, net als op een carbu versie, gewoon ook aangezogen worden door de beweging van je zuiger (tenzij je met FI werkt natuurlijk = compressor of turbo) en dan is het volume benzine dat je kan/mag inspuiten ook afhankelijk van de hoeveelheid aangezogen lucht (bepaalt nml je AFR) dus in wezen is lijkt het mij gelijklopend met dat verschil dat je met Injectie veeeeeel meer controle hebt over de AFR over heel je toerentalbereik en afhankelijk van de verschillende belasting.... bij een carbu moet je een zo goed mogelijke (maar zelden perfecte) middenweg van het geheel accepteren
Sorry... Beetje miskweekt door Megasquirt en nadien Link G4+ in een Turbo MX5
Interesting stuff echter wel
|
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2665 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 21 Aug. 2022, 10:00 Onderwerp: |
|
|
En als je die halve millimeter eens uitrekent als percentage van de gehele lift, is het dan nog steeds weinig? Ik denk dat het dan best nog een flink verschil is.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Zo, 21 Aug. 2022, 21:25 Onderwerp: |
|
|
Misschien wel, op de gehele oppervlakte rond de klep heb je die extra 0,5mm dan wel.
Benieuwd hoe het gaat rijden, wat het verschil gaat zijn…
|
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 11:41 Onderwerp: |
|
|
Leuk techy topic.
Zelf helaas geen ervaring met genoemde zaken.
Al ben ik erg benieuwd wat je ervan gaat merken.
Lees graag mee
_________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 17:13 Onderwerp: |
|
|
Ik volg.
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3647
|
Geplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 20:48 Onderwerp: |
|
|
ik volg ook, interessant
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 157 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Vr, 26 Aug. 2022, 20:19 Onderwerp: |
|
|
Update:
Al een week aan het wachten op 2 shims van 5€/stuk om de uitlaatnokkenas van de voorste cilinder binnen tolerantie te krijgen, die zaten beiden 0,05mm te strak
Heb me 2dehands een ITG luchtfilter gekocht, ga die gelijk mee vervangen, carbu’s moeten toch opnieuw afgesteld worden.
Met de carbu’s uit de veel te smalle luchtfilterdoos gaat het afstellen ook weer wat makkelijker gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
|