lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Superduke 990 nokkenassen in een 950 Adventure S
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Do, 18 Aug. 2022, 23:03    Onderwerp: Superduke 990 nokkenassen in een 950 Adventure S Reageer met quote

De KTM 950 Adventure S van 2004 heeft standaard K600 nokkenassen steken.

Blijkbaar passen de K611 van de 2007 Superduke 990 er ook in en hebben ze een agressievere mapping. Cilinderkoppen en kleppen schijnen identiek te zijn volgens de spare-parts-finder van KTM

Heeft er iemand deze swap al eens gedaan?

Wat doet dat?

Zijn er aandachtspunten bij montage?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 8:23    Onderwerp: Reageer met quote

ik meende ook dat dat kon.

je zult waarschijnlijk de carburateur opnieuw moeten afstellen:
andere hoofdsproeiers, dan naalden goed zetten, dan de kleine sproeiers opnieuw...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
ik meende ook dat dat kon.

je zult waarschijnlijk de carburateur opnieuw moeten afstellen:
andere hoofdsproeiers, dan naalden goed zetten, dan de kleine sproeiers opnieuw...


Ik had begrepen van een ander forum dat het kan en dat volgens de berichtgever zijn fiets veel beter reed. Maar ja, dat is natuurlijk subjectief!


De occazie K611 set ligt thuis klaar, ze is gisteren aangekomen...ik zal je het binnen enkele dagen weten te zeggen grin3


Ik post de bevindingen hier in dit topic wel


Ik probeer eerst nog even uit te vogelen of mijn K600 nokkenassen wel goed uitgelijnd zijn; Zie mijn andere topic http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=10045
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

De k611 past wel, maar de kop en kleppen zijn zeker niet hetzelfde! De 611 is duidelijk een nokkenas bedoeld voor brandstofinjectie en zal niet direct mijn voorkeur hebben als je ook een setje K600 in goede staat heb, die lopen in combinatie met de carburateurs een stuk meer 'snappy'.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
De k611 past wel, maar de kop en kleppen zijn zeker niet hetzelfde! De 611 is duidelijk een nokkenas bedoeld voor brandstofinjectie en zal niet direct mijn voorkeur hebben als je ook een setje K600 in goede staat heb, die lopen in combinatie met de carburateurs een stuk meer 'snappy'.



Interessante statement! Heb jij er al K611 nokkenassen ingehad?


Normaal zouden de K611 nokkenassen bruuter moeten zijn omwille van meer lift en langer open + een Superduke heeft meer de krachtontplooiing bovenin dus de timing van de nokken zal ook iets verschillen.


Of er echt een verschil in nokkenassen is tussen Carbu en injectie dat weet ik eigenlijk niet


We gaan het beleven! nog een paar keer slapen happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb alle combinaties wel eens gehad of voorbij zien komen.

Vooral veel overlap is iets waar carburateurs niet goed mee omgaan (FCR daargelaten..). En lift + duration, heb je ergens een meting van de 611 dan?
edit next:

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 15:06    Onderwerp: Reageer met quote

Lift van de 610 (en waarschijnlijk 611) is wel fors inderdaad.

Maar blijft: een carburateur heeft flow nodig om de brandstof te pakken/mengen. Timing van de nokkenas is daarin heel bepalend.

Injectie kan brandstof inknallen wanneer het wil, dus is de nokkenas makkelijker op vooral volume af te stellen.



BillyD851_KTM20Carb%20Conversion_KTMCamComparisonChart-1.jpg
 Beschrijving:

Download
 Bestandsnaam:  BillyD851_KTM20Carb%20Conversion_KTMCamComparisonChart-1.jpg
 Bestandsgrootte:  46.81 KB
 Gedownload:  168 keer


_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 19 Aug. 2022, 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Lift van de 610 (en waarschijnlijk 611) is wel fors inderdaad.

Maar blijft: een carburateur heeft flow nodig om de brandstof te pakken/mengen. Timing van de nokkenas is daarin heel bepalend.

Injectie kan brandstof inknallen wanneer het wil, dus is de nokkenas makkelijker op vooral volume af te stellen.



Had dat exelletje ook al tegengekomen thumbsup


Ja maar met injectie kan je alleen maar de benzine-inspuiting regelen, het gedeelte lucht die moet, net als op een carbu versie, gewoon ook aangezogen worden door de beweging van je zuiger (tenzij je met FI werkt natuurlijk = compressor of turbo) en dan is het volume benzine dat je kan/mag inspuiten ook afhankelijk van de hoeveelheid aangezogen lucht (bepaalt nml je AFR) dus in wezen is lijkt het mij gelijklopend met dat verschil dat je met Injectie veeeeeel meer controle hebt over de AFR over heel je toerentalbereik en afhankelijk van de verschillende belasting.... bij een carbu moet je een zo goed mogelijke (maar zelden perfecte) middenweg van het geheel accepteren



Sorry... Beetje miskweekt door Megasquirt en nadien Link G4+ in een Turbo MX5 lipsrsealed2 laugh3



Interesting stuff echter wel thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Za, 20 Aug. 2022, 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag de K611 nokkenassen van de Superduke 990 gemonteerd.

Passen perfect: enkel op de voorste cilinder uitlaat klopt de klepspeling niet meer… 0,20mm gaat erin maar 0,25mm niet meer. Zou tussen 0,25mm-0,30mm moeten zijn. Dus maandag of dinsdag even bij Joramo langs voor de juiste pastilles.

Op de foto de K600 (lichte kleur) naast de K611 (donkere kleur).
Op het eerste zicht zijn de K611 spitser, bij nameten blijken ze 0,50mm hoger te zijn op de punt van de nok…. Ik had het verschil groter verwacht
(Gemeten met een schuifmaat)



BB048347-F88E-4BFB-899C-BC378745606A.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  382.42 KB
 Weergegeven:  157 keer

BB048347-F88E-4BFB-899C-BC378745606A.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Aug. 2022, 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

En als je die halve millimeter eens uitrekent als percentage van de gehele lift, is het dan nog steeds weinig? Ik denk dat het dan best nog een flink verschil is.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Zo, 21 Aug. 2022, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien wel, op de gehele oppervlakte rond de klep heb je die extra 0,5mm dan wel.

Benieuwd hoe het gaat rijden, wat het verschil gaat zijn… thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk techy topic.
Zelf helaas geen ervaring met genoemde zaken.

Al ben ik erg benieuwd wat je ervan gaat merken.
Lees graag mee thumbsup thumbsup book2

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volg. thumbsup
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Aug. 2022, 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

ik volg ook, interessant
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Markvb749



Geregistreerd op: 31-1-2022
Berichten: 157
Woonplaats: Buggenhout - België

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Aug. 2022, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Update:


Al een week aan het wachten op 2 shims van 5€/stuk om de uitlaatnokkenas van de voorste cilinder binnen tolerantie te krijgen, die zaten beiden 0,05mm te strak


Heb me 2dehands een ITG luchtfilter gekocht, ga die gelijk mee vervangen, carbu’s moeten toch opnieuw afgesteld worden.
Met de carbu’s uit de veel te smalle luchtfilterdoos gaat het afstellen ook weer wat makkelijker gaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif