lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Te hoog oliepeil - schadelijk?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jul. 2022, 9:15    Onderwerp: Te hoog oliepeil - schadelijk? Reageer met quote

Vooraleer op reis te gaan had ik de ktm 950 adv eens verwend met nieuwe olie en diverse filters. Het vullen gaat in twee stappen, omdat het een dry sump is. Na de eerste vulling tot max niveau moet de motor een tijd draaien en dan kan je opnieuw bijvullen tot max.
Toen ik tijdens de reis het oliepeil enkele keren controleerde bleek er echter teveel in te zitten. Tot wel 2cm boven het max toegelaten niveau.
Heel vreemd.
Theoretisch heb ik er zeker niet teveel in gedaan, daar heb ik erg goed op gelet.
Wat zou een verklaring kunnen zijn?
En kan het schadelijk zijn dat er zoveel olie in dat tankje zit?

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Jul. 2022, 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

2 redenen waarom er te veel in kan zitten:

* vorige keer dat je meette was er toch nog wat olie onder in het blok (je moet motor laten draaien met de motor mooi horizontaal. dan stop, heel effe wachten tot de belletjes er uit zijn, en dan pijlen.)
Als je vorige keer te weinig gemeten hebt.. heb je dus overvult...

* het nivo in de tank is ook heel gevoelig voor hoe schuin je motor staat: een paar mm schuin op het asfalt is een cm in de tank.. dat kan makkelijk grote verschillen tussen metingen opleveren (maar 2cm is wel veel )


Maar....
Als je zeker bent dat er te veel in zit: dan zou ik het er wel uit halen (een paar mm is niet erg natuurlijk, maar 2 cm is wel veel: Grootste risico is dat ie het er uit spuugt via de carterontluchting en dan is je luchtfilter nat.. met alle gevolgen van dien).

daarbij: te veel er uit is betrekkelijk makkelijk: dun slangetje in de olietank duwen. je vinger er op (of even zuigen surprised ) en de olie er uit hevelen terug in je oliefles.

dus geen risico nemen zou ik zeggen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Za, 8 Apr. 2023, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoeveel is het verschil tussen vol en leeg eigenlijk (er vanuitgaand dat het peilen op exact dezelfde manier gebeurt)?

Ik heb vermoedelijk ook te veel olie.
Bij warm peilen echt te veel.

Dan wat laten afkoelen en beetje eruit gehaald (blok/olie koelt natuurlijk af dus langzaam aan eigenlijk koud gemeten).

Ik vraag mij ook af hoe dat dry sump systeem eigenlijk werkt.
Ik dacht altijd dat die rondpompt "wat nodig is" om het blok te smeren.
Maar dat zou willen zeggen dat koud peilen eigenlijk evengoed zou moeten zijn als de "speciale" procedure bij ktm (warm rijden, uitzetten, op middenbok zetten, 1 minuut laten draaien en dan pas peilen).

Ik lees dingen dat als er te veel olie inzit dat de olie zou kunnen "schuimen" waardoor er niet genoege smering meer is?
Ik merk wel na lange rit vorige week dat de olie op de peilstok idd wat "schuimerig" is (of hoe noemt ge dat).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2662
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Apr. 2023, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschil tussen minimaal en maximaal is ongeveer een halve liter het systeem werkt eigenlijk vrij simpel met een iets grotere pomp in het karter die alle olie welke onderin ophoopt richting de tank pompt dus droge karters zonder draaiweerstand voor de krukas door een oliebad. De iets kleinere drukpomp zuigt vervolgens uit de olietank wat het nodig heeft om de draaiende delen te smeren en pompt dit op 3,5 bar door de olie kanalen en uiteraard het filter naar alle punten die gesmeerd dienen te worden.

De reden waarom je altijd kort na lopen moet Beilen is dat de olie langzaam aan vanuit de tank terug het Blok in kan zakken, zou je dus pijlen na lang stilstaan is de kans groot dat je veel te veel bijvul om op max te komen en na de eerste keer starten pompt die grote pomp de olietank vol tot overdruk wat dan weer door de ontluchtingsaansluiting weggeperst wordt.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif