Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Zo, 27 Aug. 2006, 21:10 Onderwerp: |
|
|
Hey dr Bean, welke moer is het en op welke blz staat die vermeld in het manual?
Ad
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 28 Aug. 2006, 18:22 Onderwerp: |
|
|
pagina 6-10 (81) van de engelse versie 2003 Betriebsanleitung (BA).
? Attach the holder for the inner clutch hub A 600.29.003.000. Mount
the 22 x 37 x 3 mm disk. Apply Loctite 243 to the nut (A/F 32 mm)
and tighten to 130 Nm. Remove support.
? Turn the inner clutch hub to check for smooth operation.
Der moet dus ook loctite op en hij moet SNOEIVAST! (130nm is een boel!)
het is de binnenste grote moer, sleutel 32!.
grts
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Ma, 28 Aug. 2006, 19:20 Onderwerp: |
|
|
Gevonden, Thanks ad
|
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Zo, 1 Okt. 2006, 18:09 Onderwerp: |
|
|
Hoort de binnenkorf met een beetje speling ten opzichte vd as gemonteerd te zijn ? Dat heb ik nml nog nooit gezien.
_________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 1 Okt. 2006, 18:54 Onderwerp: |
|
|
Ja, de binnenkorf zit namelijk niet echt vast aan de as:
Aan de as zit de buitenkorf en het basisdeel van de koppelingsspanner.
De 'binnenkorf' zit vastgeschroefd aan de andere kant van de koppelingsspanner.
De 2 spannerdelen grijpen op elkaar in, maar zitten niet echt vast aan elkaar!
Het lijkt allemaal ingewikkeld, maar als je het ziet is het echt bere eenvoudig (maar doeltreffend!).
Om de moer te checken moet je de binnenkorf (de veren) loshalen .
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Zo, 1 Okt. 2006, 19:04 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het snelle antwoord. Dan laat ik de moer lekker zitten.
_________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6798 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 1 Okt. 2006, 19:08 Onderwerp: |
|
|
Volgens het boek moet ie in ieder geval vast met:
- 243 loctite (!)
- 130 NM (!!! dat is dus echt loeivast... gaat eingenlijk niet zonder speciaal gereedschap om de koppelingskorf tegen te houden.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Wo, 4 Apr. 2007, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Mijn motor heeft nu ook een heel klein beetje last van koppeling aangrijpen als je met ingeknepen koppeling wat langer voor het stoplicht staat. Ik ga dus zo op een zeer lange reis. Wat moet ik doen, kan het kwaad? Ik heb alles hiervoor gelezen en er staat niet of en hoe het nu is opgelost en of het als maar erger wordt. Hij heeft 4 maart een zeer grote beurt gehad waarbij echt alles is los geweest.
groeten, Ad
_________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Vr, 6 Apr. 2007, 12:51 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen maandag moest ik voor mijn werk naar Schoonebeek (voor mij 75 km ofzo). Bij het wegrijden uit Groningen vond ik al dat het schakelen stroef ging (maar ik moest ook al een tijdje olieverversen). Het werd slechter. toen de brommert haast niet meer in de vrij kwam als ik stil stond, was het me wel duidelijk dat de koppeling niet meer goed vrij kwam. Uiteindelijk ben ik bijna zonder koppelen nog van Schoonebeek naar Assen gereden, waar de koppeling echt niet meer vrij kwam.
Ik heb het zuigertje van de (ont)koppelingscillinder altijd bij me. Uiteindelijk kostte het vervangen van het dingetje maar een half uur. Als olie heb ik een restje voorvorkolie (Castrol 15W30) van mijn broertje gepakt. (Het werkplaatshandboek zegt natuurlijk andere olie, maar minerale olie omvat volgens mij alle motorolie, bijna alle voorvorkolie etc.) 15w30 is wel ietsjes dikker dan de SAE10 die wordt geadviseerd, maar eerlijk gezegd voelt het verschil niet dramatisch. Het koppelt ietsjes zwaarder.
Nou is dit niet bedoeld als pleidooi voor niet-Motorex-olie, die van de dure hele kleine flesjes verkopen (of klinkt het nu opeens wel zo...), maar meer van;
- het is slim om zo'n zuigertje bij je te hebben als je ver gaat (2,5 bij 2,5 bij 2,5 cm en hoogstens 5 gram)
- speciale olie hoef je niet mee; in noodgevallen kun je gewoon de 10W50 voor je motorblok gebruiken. Koppelt alleen iets zwaarder (en voor ons bikkels is dat alleen maar fijn).
TiPS-1 denk aan het tangetje dat je nodig hebt voor het verwijderen van het borgklipje van het zuigertje.
TiPS-2 raak het koppelingshendel niet aan terwijl het (ont)koppelingscillindertje naast de motor hangt. Als je dat wel doet heb je kans dat het zuigertje het borgklipje, inclusief 'vlees' wegdrukt/afbreekt. En dan zit je wel vast aan een nieuw koppelingscillindertje (= meer euri schade).
TiPS-3 thuis heb ik Castrol SAE10 voorvorkolie staan als alternatief voor de dure hele kleine flesjes Motorex-olie (nou ben ik echt door de mand gevallen). Kost de helft voor veel meer olie.
_________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 10:37 Onderwerp: |
|
|
Ad, als dat gebeurd is, dan is het ook mijsinziens ook onmogelijk geweest
om dat "antieroteerpennetje" (zo noem ik het maar even ) op zijn plek te houden.
Ik bedoel dus het pennetje wat roteren van de drukstift moet voorkomen.
Want die wordt op z'n plek gehouden door een uitsparing in die plastic beugel.
Goeie kans dus dat dat pennetje er ongemerkt uitgevallen is.
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 12:38 Onderwerp: |
|
|
Dat bewuste pennetje was bij mij de boosdoener vwb het slechte ontkoppelen.
Tijdens de 30k beurt bij sommer bleek dat de borging waar dat pennetje in geboorgd word (is van kunststof als ik me niet vergis) en het pennetje zelf gebroken waren.
Ik heb toen maar meteen de bullet clutch slave cilinder van evoluzione besteld. Het is me niet duidelijk of het noodzakelijk was om iets anders te plaatsen dan het originele, maar hij schakeld als nooit te voren.
Oké, alles bijelkaar €200,-. Veel geld, tot nu toe zeker het geld waard.
_________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
ATAK

Geregistreerd op: 17-4-2006 Berichten: 894 Woonplaats: Loerbeek
|
Geplaatst: Di, 18 Dec. 2007, 18:25 Onderwerp: |
|
|
Daan, je hebt het verkeerde plastic deel voor ogen. Wat ei vormig is geworden is het plastic deel waar de koppelings cilinder doorheen loopt. Dan zit er de ijzeren beugel en daarna het plastic deel waar de borgpen in loopt. Die laatste is nog gewoon goed.
Bij Sommer kijken ze het na of zo. Ik heb om een financiele genoegdoening gevraagd.
Ad
_________________ IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8. |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3676
|
Geplaatst: Wo, 19 Dec. 2007, 11:21 Onderwerp: |
|
|
Dan heeft de "LC8 goeroe" naast het potje gepiest
Maarja, iedereen maakt wel eens een foutje
_________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
alexopreis

Geregistreerd op: 19-4-2005 Berichten: 154 Woonplaats: Grunn'
|
Geplaatst: Do, 27 Dec. 2007, 20:28 Onderwerp: |
|
|
[quote="alexopreis"]blablaah 6apr07
Als (koppelings)olie heb ik een restje voorvorkolie (Castrol 15W30) van mijn broertje gepakt. (Het werkplaatshandboek zegt natuurlijk andere olie, maar minerale olie omvat volgens mij alle motorolie, bijna alle voorvorkolie etc.) 15w30 is wel ietsjes dikker dan de SAE10 die wordt geadviseerd, maar eerlijk gezegd voelt het verschil niet dramatisch. Het koppelt ietsjes zwaarder.[/quote]
Was lachen; de dag voor kerst reed ik met -2 graden bij mijn werk weg. Koppeling werkte met vertraging... als het een schokbreker was geweest had ik de uitgaande demping zachter gezet. Nu kneep ik hem maar niet te ver in...
Ergo, 15W30 olie werkt alleen afdoende boven het vriespunt.
AlexB.
_________________ Ordinary life is pretty complex stuff !! |
|
Naar boven |
|
 |
|