Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 10:58 Onderwerp: |
|
|
Ik zie toch ff het verband niet tussen "kleinere wielen" en "stabieler"...
Met kleinere wielen ga je -denk ik- sneller insturen maar stabieler zie ik het zaakje toch niet direct worden. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 17:26 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Ik zie toch ff het verband niet tussen "kleinere wielen" en "stabieler"...
Met kleinere wielen ga je -denk ik- sneller insturen maar stabieler zie ik het zaakje toch niet direct worden. |
dus jij denkt dat een cross motor stabieler is dan een supermotard  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6784 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 18:10 Onderwerp: |
|
|
Zo een voudig ligt dat niet:
Stabiliteit is een factor van:
- giroscopische effecten: Wieldiameter, wielgewicht (!), en daarmee ook de bandenmaat (breedte etc).
- naloop: balhoofdhoek, wielstand etc, wat ook wiel van de wieldiamet afhangt...
- framestijfheid e.d. factoren
Wat uiteindelijk doorslaggevend is is niet altijd even duidelijk, zelfs niet voor de fabriekanten en modelleringen.
Daarbij is stabiliteit dus snelheidsafhakelijk: Kijk bijv naar een kinderfiets; die is juist heel stabiel, maar alleen bij lagere snelheden. Ga je daar hard mee rijden, wordt ie instabiel... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 18:41 Onderwerp: |
|
|
In dit geval is het anders wel duidelijk wat het meest stabiel is,
een Adventure met 21"/18" of een identieke fiets met 19"/17".
Dat zal zonder enige twijfel die eerste zijn, wegens grotere gyroscopische krachten. Daar kan toch geen twijfel over zijn, da's gewoon fysica.
Bij sommige circuitmodellen gaan ze soms naar 16" vooraan om sneller te kunnen insturen, maar ze mogen meteen ook een stuurdemper monteren om de onstabiliteit op te vangen op de snelle rechte stukken.
'k Zie dus niet in waarom dat bij een Adventure anders zou zijn. Het is maar te zien aan welke eigenschap je het meeste belang hecht. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6784 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 18:51 Onderwerp: |
|
|
Nee sorry:
1 - De 19"voor is breder, daarom meer gewicht in de band en velg ( aan de buitenkant van de cerkel)
2- Bij de zelfde snelheid draaid ie harder rond (!!!) -> Dus het is nog niet zo duidelijk dat hetgyroscopisch effect groter of kleiner is...
3- Doro de andere wielen staat de motor ook anders: De vork komt rechter op, waardoor de balhoofdhoek en de naloop verandert... -> waarschijnlijk stijler, en daardoor minder stabiel (=wendbaarder) bij lage snelheden.
moeilijk te zeggen wat het overall effect nu echt is.. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 19:04 Onderwerp: |
|
|
Mja. Als je ervan uitgaat dat het gewicht van een bredere maar kleinere band merkbaar groter is dan een smallere maar grotere band...
Zouden die 2 elkaar niet compenseren ?
Ik denk dat het grootste effect in punt 3 zit... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6784 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 20:16 Onderwerp: |
|
|
psies: 't is dus niet zomaar te zien welk aspect 'wint'.
daarbij: Niet ieder aspect geeft stabiliteit in dezelfde snelheidsrange. Het eindresultaat is moeilijk zomaar "in te schatten' _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

Geregistreerd op: 16-5-2006 Berichten: 994 Woonplaats: Nieuwstadt
|
Geplaatst: Di, 9 Okt. 2007, 21:39 Onderwerp: |
|
|
ik denk ook dat de omtreksnelheid van het wiel een belangrijke rol speelt in dit verhaal.
wat mij opviel toen ik voor het eerst op de adventure reed, was dat deze niet of bijna niet rechtop komt als je in een bocht moet bijremmen. Dat doen de meeste motoren met 17/18" wielen wel veel sterker.
Het zal heb dus inderdaad zitten in de gyroskopische krachten die anders zullen zijn bij een hogere omtreksnelheid van een kleiner wiel.
Ik kan me sterk vergissen, maar een groot draaiend fietswiel kun je makkelijker kantelen (lees insturen) dan een klein wiel. De krachten bij een klein wiel richten zich dan naar beneden en generen dan meer wrijvingskrachten tussen de bredere band die je kunt monteren en het asfalt.
ehmm...zoiets  _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Wo, 10 Okt. 2007, 3:01 Onderwerp: |
|
|
ik geloof dat dit meer een vraag is voor de technische universiteit
maar een super enduro ombouwen naar een super motard leverd ook problemen op bij hoge snelheden ik denk persoonlijk dat het met de
balhoofdshoek te maken heeft
wiel voor de as bij de super enduro
wiel onder de as super motard en ze staan dan allebij op 17 inch
bij de een wel problemen
en bij de andere niet |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3672
|
Geplaatst: Wo, 10 Okt. 2007, 10:10 Onderwerp: |
|
|
Dit gaat me allemaal een beetje boven m'n pet
1 ding weet ik wel zeker, een adv met kleine wielen vind ik geen gezicht
Je zit dan gewoon het originele ontwerp van de motor te verkrachten,
het stoere "hoge" is er metteen vanaf
Een All road hoort gewoon op "crossmaat" wielen te staan
Als ik het anders zou willen, dan is er nog genoeg ander smulspul te koop
(bv SM/SD).
Maarja, da's mijn mening  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Vr, 19 Okt. 2007, 17:28 Onderwerp: |
|
|
Deze voormiddag een rondje veldweg/bosweg gaan doen. Originele bandjes op 1,8 vooraan en 2,0 achteraan gezet.
Het was bij momenten welliswaar wandeltempo (diepe modder, spoorvorming, poelen van een halve meter diep, gras) maar ik heb me toch alweer mogen verbazen over de grip die de originele Pirelli's uiteindelijk nog geven. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 19 Okt. 2007, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Deze voormiddag een rondje veldweg/bosweg gaan doen. Originele bandjes op 1,8 vooraan en 2,0 achteraan gezet.
Het was bij momenten welliswaar wandeltempo (diepe modder, spoorvorming, poelen van een halve meter diep, gras) maar ik heb me toch alweer mogen verbazen over de grip die de originele Pirelli's uiteindelijk nog geven. |
ik denk dat je bij dit soort werk toch beter af bent met een paar nopjes en zeker op gras daar heb je helemaal geen grip met de originele banden |
|
Naar boven |
|
 |
|