lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

massacentralisatie/gewichtsverlies 990 adventure
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Di, 27 Nov. 2012, 1:29    Onderwerp: Reageer met quote

roflastc schreef:
Is dat ook in ronde vormen te buigen?


Zeker wel; vrij gemakkelijk zelfs met hetelucht. Heetstoken in de oven en de plaat vormen, of de plaat koud in de vorm zetten die je hebben wilt, en met wat hetelucht de spanning eruit halen zodat-ie z'n vorm houd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

wat bedoel je eigenlijk HDPE hoge dichtheid polyethyleen ?????

dan denk ik dat je beter de LDPE lagedichtheid polyethyleen kunt gebruiken

makkelijker te spiegel-lassen te lijmen of te electrolassen.......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hoge dichtheid polyethyleen inderdaad. En nog beter is dan UHMWPE, Ultra High Molecular Weight polyethylene.

Hoe langer de polymeerketens, hoe taaier en sterker het materiaal. En in geval van PE ook hoe glibberiger het materiaal.

LDPE is plastic zak, HDPE is speciekuip/bouwemmer, UHMWPE word gebruikt als extreem gladde en slijtvaste glijlaag in de industrie, maar vanwege de hoge sterkte ook in klimtouwen, kogelvrije vesten, etcetera. Misschien zegt de naam Dyneema je wel wat; da's ook UHMWPE.

HDPE is als PE300 en PE500 (hoger nummer = langere ketens = sterker/slijtvaster) goed in plaatvorm te krijgen bij vrijwel elke kunststofhandel en kost weinig. PE1000 ook nog wel, en dat begint al aardig richtig de UHMWPE-kant op te gaan. Maar dat spul gaat al richting 'bestellen/hele plaat afnemen'. Voor nog hogere molecuulgewichten zul je wel bij het leger moeten werken ofzo en een tank van protectiepanelen willen voorzien; ik kom het nergens tegen.

Verlijmen of lakken kun je het spul niet. LDPE niet, HDPE niet, UHMWPE niet. Gelukkig laat het spul zich makkelijk lassen met een beetje hete lucht.

Mijn 'kunststoflasapparaat' is een heuse X-Kraft elcheapo verfbrander waarvan het ventilatortje stuk was. Die heb ik voorzien van een persluchtaansluiting aan de achterkant zodat ik gestaag bijvoorbeeld 10L/min kan doen. Dikke dimmer op het verwarmingselement om de hoeveelheid warmte te regelen, zodat ik de temperatuur van de uitstromende lucht precies op 280-300 graden kan zetten. Is een beetje gevogel, maar ik las niet elke dag kunststof.



Maar je kunt ook een composietcontructie maken: raamwerk van metaal voor meer stijfheid in een lager volume, en daar HDPE plaat tegenaan schroeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Erik 990 SMT



Geregistreerd op: 28-10-2009
Berichten: 292

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij geldt dat het elke dag "complimentendag" is, dus van deze met 2 rechterhanden rondlopende lezer :
Geweldig knap wat jij allemaal wéét , jezelf hebt eigen gemaakt...en de kennis ook nog graag deelt ! 2thumbsup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DaBit



Geregistreerd op: 26-1-2012
Berichten: 636
Woonplaats: Oss

BerichtGeplaatst: Wo, 28 Nov. 2012, 21:28    Onderwerp: Reageer met quote

Och, ik ben gewoon nog een kleutertje; lekker spelen met dingetjes. Verder vind ik het leuk om de wat minder platgetreden paden te bewandelen.

Buiten dat 'anders doen omdat het nu eenmaal kan en leuker is' ben ik van mening dat kunststof een veel beter carterplaat-materiaal is dan aluminium. De combinatie van stijfheid en sterkte die metalen je bieden zijn onovertroffen, maar komen niet tot hun recht als je het als carterplaat gebruikt. Daar wil je juist slagvastheid, glibberigheid, weinig reflectie van geluid, laag gewicht, etc. Dat doen (bepaalde families) kunststoffen veel beter dan metaal.

Weet je wat nog zo'n ondergewaardeerd constructiemateriaal is bijvoorbeeld? Hout. Licht, goedkoop, makkelijk te bewerken en best sterk als je de goeie soort weet te kiezen. Koffers kun je bijvoorbeeld prima van hout maken. Dun laagje glasvezel/epoxy er overheen om het waterdicht te maken, en je hebt voor weinig geld relatief lichte en sterke koffers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 1:38    Onderwerp: cats uitboren Reageer met quote

omdat er nog mensen intresse hebben in het uitboren van de cats... een beschrijving van de werkwijze:

eerst en vooral... verwacht geen wonderen... de cats wegen 350 gr per stuk, de hitte is aanzienlijk minder maar de potten blijven zwaar en worden nog heet!
geluid is wat dieper, niet luider...
sas is eraf bij mij.
geen nadelen volgens mij.

cats uitboren is simpel, aan de bevestiging (3 bouten aan uitlaatzijde) zit een rvs trechter waar de cat inzit... deze moet je gewoon met een dikke boor (12) uitboren/frezen als volgt:

1 stofmasker opzetten! en handschoenen aan...
komt serieuze troep uit.

2 demper met de 3 boutgaten schuin naar onder inspannen, zodat de honingraat structuur eruitvalt ipv erin...

3 gene bang hebben, duw de boor maar een paar keer in de cat tot je erdoor zit of de boor vastloopt.. bij vastlopers, gewoon in omgekeerde richting boren zodat ie loskomt en opnieuw doorboren, een gat of 4/5 en dan een ronddraaiende beweging maken met de boormachine tot de stukken cat meekomen, eerst kleine rondjes, dan groter en groter tot alles eruit is...

de aanhechting van de cat (flapjes honingraat) aan de rvs trechter gewoon met de boorpunt wegfrezen tot alles eruit is... op een kwartiertje per cat ben je klaar.

4 nu neem je een magneet op een stokje...vasttapen! en doe niet zoals ik, ik had een beitel en daarop een sterke magneet gewoon magnetisch er tegen plakken met de veronderstelling dat de stukjes zo wel meekwamen... en dat lukte tot bij het laatste stukje cat....
klets... de magneet tegen de binnenwand, net voor het schot van de demper getrokken en er niet uit te krijgen furious3
na veel prutsen met een lange rvs aquariumplantentang er toch uitgekregen.. oef.

nu leg je de demper op zn kant en haal je voorzichtig draaiend met de demper een klein beetje met de 3 gaten naar boven gericht... het overige losgekomen honingraat uit de demper.. dit ga je een aantal keer moeten herhalen want de restjes komen tussen de trechter en de demperwand te zitten en die moet je dus net tot tegen het schot met de drie uitstekende buisjes schudden/uitvissen/schudden/uitvissen tot je alles hebt.

wees voorzichtig met het schudden/draaien dat er geen stukjes in de drie buisjes van de binnendemper vallen want die ga je er niet meer uitkrijgen vrees ik...
is mij niet overkomen trouwens.

mapping heb ik (nog)niet laten veranderen... geen idee welke mapping hier het best bij past... iemand een idee?

veel succes!



cat web 3.jpg
 Beschrijving:
deze resten kan je allemaal mooi verwijderen dmv freesbewegingen met de boorpunt... dit is niet de foto van het eindresultaat
 Bestandsgrootte:  62.45 KB
 Weergegeven:  11128 keer

cat web 3.jpg



cat web 2.jpg
 Beschrijving:
uitboren die handel!
 Bestandsgrootte:  96.71 KB
 Weergegeven:  533 keer

cat web 2.jpg



14102012 086 cat web.jpg
 Beschrijving:
de oorzaak van de grootste hitte
 Bestandsgrootte:  96.93 KB
 Weergegeven:  594 keer

14102012 086 cat web.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wil hier graag een kanttekening bij plaatsen voor de 950 rijder; Het verwijderen van de kat bij de 950 heeft serieus invloed op de motorprestatie!! Dit betekend dat de carburatie aangepast moet worden om het eea te compenseren. Dit weegt NIET op tegen de hitte productie en de nadelen van de verhoogde uitlaatdemper temperatuur!
Weet niet wat de injectie modelen doen om het brandstofmanagement aan te passen op de nieuwe situatie.

Een andere snelle manier voor het verwijderen van de kat, is het afzegen van de eindflens van de demper. Doe je dat (laat je dat) netjes (doen), dan valt de kat er incl stalen "trechter" in z'n geheel uit (2x kat is +/- 1,5kg). Daarna het eea weer netjes aan elkaar lassen.

Het mooiste (geluid/resultaat) is natuurlijk een een set vervangingsdempers.

_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Heb 40.000 km op mijn 990 uit 2008 rondgereden met de originele uitlaten
waarvan de Kat was verwijderd. Zonder aangepaste mapping en geen
enkel probleem gehad...

Had de Kat's verwijderd door de uitlaten open te slijpen en weer dicht te
lassen.

Geluid was iets donkerder maar niet luider, temperatuur van de uitlaten
ging wel iets maar niet veel naar beneden maar dit heeft meer met de
producteigenschappen van roestvaststaal te maken....RVS warmt snel
op en houd de warmte ook langer vast dan bv. ijzer...

kortom het is een kleine verbetering, een echte verbetering is een paar
akra's, Leo's, MIVV's etc...

gr.
Richard

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roflastc



Geregistreerd op: 11-11-2008
Berichten: 258
Woonplaats: Leiden

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de 950 moet idd het hele traject aangepast worden. Beste oplossing is -alle- milieu meuk eraf, Akra's erop of vergelijkbaar type, verbranding tweaken en een airbox mod toe te passen. ding loopt dang max 1op18 bij maximaal gegbuik (140/160 cruisen in zn 6) gebruik maar als je 110 cruised dan wordt dat wel beter.
_________________
Ghetto neger uit het Gooi.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

voor het extra gewicht zou ik niet gaan slijpen/lassen maar dat is vooral omdat ik het gereedachap niet heb., wat het vermogen betreft, ik heb het gevoel dat ie wat meer in het lage/midden gebied heeft nu, na het decatalyseren heb ik wel de 15 minuten stationair reset gedaan. mss is dat het verschil tussen wel of niet goed lopen bij de 990.

remus roxx ti 2/1 is nog een plan... maar niet voor nu.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 29 Nov. 2012, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

ivanbase schreef:


remus roxx ti 2/1 is nog een plan... maar niet voor nu.


Die staat ook op m'n lijstje...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mr wheely



Geregistreerd op: 24-1-2005
Berichten: 3278
Woonplaats: sluis

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Nov. 2012, 6:21    Onderwerp: Reageer met quote

DaBit schreef:
Hoge dichtheid polyethyleen inderdaad. En nog beter is dan UHMWPE, Ultra High Molecular Weight polyethylene.

Hoe langer de polymeerketens, hoe taaier en sterker het materiaal. En in geval van PE ook hoe glibberiger het materiaal.

LDPE is plastic zak, HDPE is speciekuip/bouwemmer, UHMWPE word gebruikt als extreem gladde en slijtvaste glijlaag in de industrie, maar vanwege de hoge sterkte ook in klimtouwen, kogelvrije vesten, etcetera. Misschien zegt de naam Dyneema je wel wat; da's ook UHMWPE.

HDPE is als PE300 en PE500 (hoger nummer = langere ketens = sterker/slijtvaster) goed in plaatvorm te krijgen bij vrijwel elke kunststofhandel en kost weinig. PE1000 ook nog wel, en dat begint al aardig richtig de UHMWPE-kant op te gaan. Maar dat spul gaat al richting 'bestellen/hele plaat afnemen'. Voor nog hogere molecuulgewichten zul je wel bij het leger moeten werken ofzo en een tank van protectiepanelen willen voorzien; ik kom het nergens tegen.

Verlijmen of lakken kun je het spul niet. LDPE niet, HDPE niet, UHMWPE niet. Gelukkig laat het spul zich makkelijk lassen met een beetje hete lucht.

Mijn 'kunststoflasapparaat' is een heuse X-Kraft elcheapo verfbrander waarvan het ventilatortje stuk was. Die heb ik voorzien van een persluchtaansluiting aan de achterkant zodat ik gestaag bijvoorbeeld 10L/min kan doen. Dikke dimmer op het verwarmingselement om de hoeveelheid warmte te regelen, zodat ik de temperatuur van de uitstromende lucht precies op 280-300 graden kan zetten. Is een beetje gevogel, maar ik las niet elke dag kunststof.



Maar je kunt ook een composietcontructie maken: raamwerk van metaal voor meer stijfheid in een lager volume, en daar HDPE plaat tegenaan schroeven.


ik heb vroeger veel met afvoer en onderdruk systemen gewerkt van Geberit PE leidingen en daar kun je een hele mooie carter beschermer
van maken maar volgens mij valt dit materiaal onder lagedichtheid polyethyleen...... of sla ik nu de plank mis....

hoe dan ook het is fantastisch en sterk materiaal thumbsup
(zijn de voorpootbeschermers van ktm hier ook niet van gemaakt)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ivanbase



Geregistreerd op: 6-6-2009
Berichten: 631

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Nov. 2012, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

ivm het voorwiel, kan je dus ook een KTM crosswiel steken vooraan in zowel de adventure als de se

heb er onlangs een op de kop kunnen tikken en de ori bussen van het voorwiel 4.5 mm links en rerechts laten afdraaien, (ook laten bijmaken in rvs trouwens) t nu getest en goed bevonden... voorwiel kwam met bandenklem, dus lagere bandendruk geen probleem meer. lichte deining voelbaar rond de 70/80 km/h maar niet storend met noppen (scorpion pro)
wel een wereld van verschil in grip vooraan.
170km/h offroad test= ok



IMG_1278 21x1.6 vs ori 990r.jpg
 Beschrijving:
op deze foto zie je de zwarte ori naaf en de 9mm bredere 525sx naaf, de ori linkerbus heb ik in de stofkap om te tonen dat de afmeting hetzelfde is.
 Bestandsgrootte:  142.52 KB
 Weergegeven:  504 keer

IMG_1278 21x1.6 vs ori 990r.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 30 Nov. 2012, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

ivanbase schreef:
ivm het voorwiel, kan je dus ook een KTM crosswiel steken vooraan in zowel de adventure als de se


Dat zou wel eens van pas kunnen komen als m'n adventure (zilveren 2004) voorvelg totaal kadul gaat komen. Ik denk dat die EXC velgen een pak goedkoper worden aangeboden, niet?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Za, 1 Dec. 2012, 0:38    Onderwerp: Reageer met quote

Wat heb je met de 2de remklauw gedaan en kun je de remschijven 1 op 1 omzetten??
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif