Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 21:16 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | mmm daar geloof ik niet echt in.
Der zijn zelfs motoren waarbij de ingaande demping in de ene poot zit, en de uitgaande in de andere poot.
De as van de adventure is dermate stijf dat kleine verschillen geen probleem kan geven. Voor de wiellagers maakt dat al helemaal niet uit: die zitten om de starre as, en die as buigt echt niet want dat is een dikke (26mm?) pijp. Als het goed is zitten die binnenringen van de lagers daar keurig op ingeklemt. |
klopt helemaal mee eens maar je hebt wel alu naafjes en daar komt dan de kracht op. bij mij liep mijn wiel wel soepel maar er zat een klein slagje in mijn wiel niet in de velg maar de naaf
btw Haan wheels heeft dit probleem voor me opgelost met een nieuwe naaf
daarom zei ik dat hij even moet bellen naar daar. |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 21:42 Onderwerp: |
|
|
Motorcycle Boy schreef: | Vrom, Raketman heeft ook al gedacht aan uw naaf die verkloot geweest is door uw vorige dealer. En Mototech begint nu toch ook te denken dat er iets met de naaf is. |
Er begint mij hier ook iets in te vallen....
De eerste wissel in Diest was ongeveer anderhalf jaar geleden. Eerst waren er geen lagers binnen maar toen ik niet meer naar huis wou rijden en later terug komen omdat het voorwiel zodanig veel speling had werd er toch een oplossing gevonden.
Op zich dikke service natuurlijk want waarschijnlijk werd hier of daar een lager uit gehaald...
Nu valt het mij te binnen dat ze dik moeite gehad hebben om het kapotte lager uit de naaf te krijgen Wellicht heeft de naaf daar inderdaad een wrong gekregen.... alleen... bewijs dat nu nog maar eens natuurlijk.
Mijn relatie met Motocare is toch enigzins verziekt nadat ik zogezegd "hun team" aangevallen had door op de technieker te klagen die mijn koppeling maar niet op punt kreeg en er zelfs niets mis mee voelde.
Ik kon er altijd terecht met gelijk welk probleem en kreeg zelfs vervangmoto's bij de vleet.... wel jammer dan als hetgeen waarvoor je komt niet opgelost geraakt  _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
rene+adventure

|
Geplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 23:26 Onderwerp: lagers |
|
|
Toevallig werd vandaag in het Duitse forum hier opmerkzaam op gemaakt.
Zie: http://forum.lc8.info/viewtopic.php?t=12211 _________________ You once life forever, ride the KTM adventure |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Za, 28 Aug. 2010, 4:09 Onderwerp: |
|
|
zo'n lager kan goed vast zitten maar met een beetje kruipolie de fohn
en een polie trekker krijg je ze er 9 van de 10 keer makkelijk uit
wat ik denk is dat de meeste dealers geen cross ervaring hebben,
en beginnen zo'n lager eruit te kloppen en dan gaat het goed mis  |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

|
Geplaatst: Zo, 29 Aug. 2010, 20:43 Onderwerp: |
|
|
Zo'n gietfout/freesfout heb ik nog al eens gezien, bij een achterwiel van een Fazer 600... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Do, 2 Sep. 2010, 9:43 Onderwerp: |
|
|
Het probleem ligt ook bij mij blijkbaar ergens bij het wiel....
Gisteren was ik bij de de(montage).
Ook bij mij zit zoals op de foto op de Duitse site de as niet helemaal in het midden. Enfin, als je het ganse wiel bekijkt zal ze wel degelijk in het midden zitten, anders zou je dat wellicht een heel klein beetje voelen .
Beide lagers konden nog heel soepel met de vingers rond gedraaid worden, dus daar was niets aan de hans.
Als je het wiel neerlegt met één lager erin (aan de onderkant dus), merk je dat de hoofdas (waar die langste tussenbus in moet) niet helemaal in het midden zit. Op de 500 km die ik gereden had zat er dan ook al heel wat ijzervijlsel in de naaf, helemaal afkomstig van het schuren van de lange tussenbus tegen de binnenkant van de naaf. Het krakende geluid kwam dus niet van de lagers maar van de lange tussenbus.
Om het ding wat meer speling te geven is er bij wijze van laatste poging wat materiaal weggefreesd/gevijld zodat er uiteindelijk op de lagers zelf geen extra druk zou komen.
Eén lager kon je er trouwens gewoon met de hand in en uitnemen, waarop de mecano enkele kleine puntslagjes in de lagerzitting gegeven heeft om het lager wat vaster te zetten (ongelooflijk trouwens hoe zacht het materiaal van de naaf is )
Alles terug gemonteerd en nu 250 km verder nog niets te horen, wordt vervolgd... _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
 |
Benny

|
Geplaatst: Do, 2 Sep. 2010, 20:11 Onderwerp: |
|
|
loctite nr 641 Bearing fit is een middel om lagers vast te zetten die teveel speling hebben.Persoonlijk zou ik dit gebruiken ipv puntslagjes te zetten.
Ben benieuwd of het probleem nu opgelost is op lange duur.
Succes ! _________________ mvg Benny
SM 950 |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 2:43 Onderwerp: |
|
|
als je ziet dat het een fabrieks fout is dan zou ik een nieuwe naaf willen hebben of ben ik nu gek  |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 3 Sep. 2010, 8:44 Onderwerp: |
|
|
Ik beschouw het dan toch een beetje als slecht montagewerk: Als iemand terugkomt na een paar 1000km met stukke lagers, dan kijk je of je iets vreemds ziet: Vanaf het begin moet het zichtbaar geweest zijn dat de binnenbus tegen de naaf aan liep.
(zoals ik in mijn eesrte posting al zei: Zit erniet ergens een braam ofzo in de naaf waar het zooitje op klemloopt.)
Eigenlijk is het ook duidelijk een constructiefout, en mag je dus gewoon een nieuwe naaf onder garantie verwachten naar mijn idee, zeker als de eerste lagerfail binnen de garantietermijn is opgelost (en dus niet goed opgelost).
Het lager zit nu los omdat de passing uitdegrukt is, dat komt nooit meer goed. Persoonlijk zou ik voor mijn voorwiel niet graag het resico nemen dat ie een keertje vastloopt....
Overigens vind ik het feit dat het gat niet in het midden zit (zoasl ook op die advrider foto) echt NIET relevant: Zo worden alle gietstukken gemaakt: Relatief 'grof' gietwerk, waar dan lagerpassingen ingefreesd worden. Zolang die lagerpassingen maar gewoon recht tov elkaar zitten is het 100% ok. Maar het moet natuurlijk niet klemlopen ofzo. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|