lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Ruw schakelen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Heijmans

BerichtGeplaatst: Di, 2 Dec. 2014, 22:21    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand nog tips / Ideeën?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di, 2 Dec. 2014, 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

wat raar is is dat de binnenste gevoerde plaat (die extra smalle) helemaal niet tegen de stale plaat lijkt te lopen. de belleville is fors ingesleten daarentegen.

die laatste plaat hoort gewoon mee te doen en dat lijkt ie niet te doen.

buitenste plaat aan de buitenkant goed? (dit is een ander soortige voering plaat.

anders alles monteren zoals het hoort. staalplaten met afrondingen naar buiten toe zodat je makkelijk vrijkomen etc.

en dan moet dat goed zijn.

Heijmans

BerichtGeplaatst: Do, 4 Dec. 2014, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt alsof de binnenste gevoerde plaat niet tegen de stalen loopt, omdat de stalen plaat er nog zo glad uit ziet?
De belleville is inderdaad behoorlijk ingesleten. Kan ik daar iets aan doen? Zou ik de plaat wat op kunnen schuren met fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond? Of is dat een tijdelijke oplossing (ook ivm slijtagelimiet) en kan ik deze beter vervangen?

Buitenste plaat aan de buitenkant ga ik morgenavond even kijken (motor staat helaas niet thuis).

Wat bedoel je precies met de afrondingen van de staalplaten? Ik neem aan gewoon monteren zoals deze eruit zijn gekomen..

Wat betreft de moer loshalen zonder speciaal gereedschap.. Is daar nog een manier voor? Ik gebruik denk ik beter geen goede koppelingsplaten hiervoor.. Ik heb geen versleten platen liggen. Het enige speciaal gereedschap dat ik heb is het draadeind om het blok in BDP te zetten, maar daar kan ik in dit geval niks mee toch?
Naar boven
nopper

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb onlangs de koppeling losgehad.
Ik heb dmv de achterrem, blok in 6, verlengstuk op sleutel, en een spanriem om frame en achterwiel, met veel moeite de moer losgehad.

Alles was trouwens in super staat bij mijn motor. Ik had ongeveer dezelfde symptomen. Ook ik heb de koppeling ontlucht. Ik heb een ouwe 950. Daar zat nog niet de juiste olijet in. Ik heb er een .50 ingedraaid. Na deze werkzaamheden verliep alles vele malen beter. Maar ook in mijn geval zijn de symptomen weer terug. Bij de mijne is het vooral het eerste aangrijpen van de koppeling wat problematisch verloopt : Bij koud wegrijden 'hapt en bijt' de koppeling zich vast. Alsof er geen olie tussen de platen zit. Na twee keer schakelen is dit probleem verdwenen, en verloopt alles zoals het hoort.
Wat ik wel herken is dat ook mijn motor koud zachter terugschakelt dan warm. Bij een warme motor heb ik ook niet het gevoel dat alles boterzacht functioneert.

Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 10:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bean zegt van de ongevoerde platen met de afrondingen naar buiten te plaatsen? Bij mij heb ik ze nu allemaal naar binnen zitten. Mijn argumentatie : met het hendel druk je op mechanische wijze de platen open. Er is geen lucht of rek of elasticiteit in het systeem. En met je hand kan je de drukkracht regelen. Maakt dus niet uit dat er harde randjes zijn, je drukt de boel met geweld desnoods open. Mr-T Maar als je het koppelingshendel loslaat moeten de veren die platen terug tegen elkaar - naar binnen toe - persen. En die veren hebben geen regelbare drukkracht. Dus als het scherpe randje (dat dus aan de binnenkant zou zitten) dan wat hapert bij het terugglijden, tja, die veer kan niet harder drukken dan ze kan eh. Dus ik monteer ze met de afgeronde kant naar binnen toe, zodat de platen zeker vlotjes naar binnen kunnen glijden.
Tot zover mijn theorie.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 12:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mijn laatste modeljaar 2012 merk ik nu ook dat bij koude temperaturen de koppeling ruig doet de eerste keer dat ik wegrij van de oprit. Tegen het einde van de straat werkt alles normaal. Temperatuur/olietype hebben dus zeker een invloed. Vorig jaar niks van gemerkt omdat ik toen in de prullenmand lag in de winterperiode...
Bij de volgende oliewissel gooi ik er terug Motorex in zoals ik altijd gedaan heb. Niet van dat shady onbekend gedoe van het dealervat. Aangezien hij nu uit garantie is kan ik alles weer lekker zelf doen.

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Bean zegt van de ongevoerde platen met de afrondingen naar buiten te plaatsen? Bij mij heb ik ze nu allemaal naar binnen zitten. Mijn argumentatie : met het hendel druk je op mechanische wijze de platen open. Er is geen lucht of rek of elasticiteit in het systeem. En met je hand kan je de drukkracht regelen. Maakt dus niet uit dat er harde randjes zijn, je drukt de boel met geweld desnoods open. Mr-T Maar als je het koppelingshendel loslaat moeten de veren die platen terug tegen elkaar - naar binnen toe - persen. En die veren hebben geen regelbare drukkracht. Dus als het scherpe randje (dat dus aan de binnenkant zou zitten) dan wat hapert bij het terugglijden, tja, die veer kan niet harder drukken dan ze kan eh. Dus ik monteer ze met de afgeronde kant naar binnen toe, zodat de platen zeker vlotjes naar binnen kunnen glijden.
Tot zover mijn theorie.

helemaal gelijk Muug: hangt net af van welk doel je wil bereiken. Soepel inkoppel (jouw redenering) of optimaal vrij-koppelen (mijn redenering).

de titel van dit topic zegt dat het over ruw schakelen gaat , en dus niet over ruw aangrijpen van de koppeling.

ruw schakelen komt van slecht vrijkomende koppeling.

In het geval van de foto's vermoed ik echter dat er gewoonweg iets niet goed in elkaar zat!

RTFM, en weer goed in elkaar zetten!

Muug

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Dec. 2014, 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
helemaal gelijk Muug: hangt net af van welk doel je wil bereiken. Soepel inkoppel (jouw redenering) of optimaal vrij-koppelen (mijn redenering).

awel ik denk dat soepel vertrekken vooral goed lukt als de koppeling soepel kan inkoppelen. thumbsup Maar we waren dus off-topic aan 't gaan? Had ik zelfs niet eens door stars rolleyes3

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Heijmans

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Dec. 2014, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tips!

De platen zaten met de afronding naar binnen. Ik heb de platen omgedraaid en dus met de afronding naar buiten weer gemonteerd.

Ik heb een testrondje gemaakt van ongeveer 40km en er lijkt zeker verbetering te zijn in het ontkoppelen! Ik hoor nog wel een 'klak' tijdens het terugschakelen maar het gaat niet ruw of lomp meer.

Ik wil nog wat meer kms maken om het zeker te weten maar dit is al een stap in de goede richting! Ik zit ook niet heel ver meer van de oliewissel af, en dan wil ik toch eens Motorex 10W-50 of 10W-60 proberen, ipv Polo 5W-50 die er nu in zit.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: