Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Blackbert

Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 756 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Ma, 14 Apr. 2014, 7:31 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: | Vandaag de eerste serie opgehaald en gemonteerd! Scheelt zelfs ok een 990 die best goed draaide nog wat geluid en gerammel stationair.
Staat genoteerd Bert! Wil je dat ik ze op stuur naar je? |
Hey Steven,
Ja, opsturen is de eenvoudigste manier. Geef laar een PM met totale kost enzoverder, krijg je het adres in retour. ('t is in alle geval net in België) |
|
Naar boven |
|
 |
TRooPER
|
Geplaatst: Ma, 14 Apr. 2014, 10:18 Onderwerp: |
|
|
Blackbert schreef: | StevenD schreef: | Vandaag de eerste serie opgehaald en gemonteerd! Scheelt zelfs ok een 990 die best goed draaide nog wat geluid en gerammel stationair.
Staat genoteerd Bert! Wil je dat ik ze op stuur naar je? |
Hey Steven,
Ja, opsturen is de eenvoudigste manier. Geef laar een PM met totale kost enzoverder, krijg je het adres in retour. ('t is in alle geval net in België) |
@stevenD,
doe mij ook maar een setje,
en verzenden mag eventueel samen met Blackbert z'n setje, dan ga ik het bij hem wel even oppikken en delen we de verzendkosten.
geef het totaalbedrag maar aan Blackbert door , ik zorg wel voor betaling met Blackbert |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 15 Apr. 2014, 9:23 Onderwerp: |
|
|
Die van mij heeft ook steeds meer uitdaging aan het spannen van de nak, zat te denken aan een nieuw setje kettingen na 70k km ... Is dat reeel? _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Di, 15 Apr. 2014, 9:48 Onderwerp: |
|
|
20000km klapperen kan versleten betekenen maar bij een juist gespannen kettinkje kijk ik er niet van op al ze de 150.000km makkelijk halen. Meten is weten dus. Even de huidige spanner er uit en de voor spanning opmeten geeft een aardige indicatie.
Die dingen vervangen is hel overigens.. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
koen warnar

|
Geplaatst: Di, 15 Apr. 2014, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die van mij 10 of 15k geleden vervangen, zodoende. 75 ga ik weer klepspeling controleren, meteen even meten dan maar _________________ mooi spul...hè!? |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 11:01 Onderwerp: |
|
|
Nog een setje over!
Ondanks toezegging heeft er iemand afgehaakt een dag nadat ik een serie bijbesteld had (precies genoeg natuurlijk..). Dus nog een rammelende 9x0 gezocht!  _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 12:01 Onderwerp: |
|
|
Montagehandleiding>>
De LC8 kettingen zijn zo kort dat ze niet zomaar verspringen als je de spanner ergens anders dan BDP los haal, dat maakt de montage van de MCCT's dus erg makkelijk. -- geen rekening te houden met timing. (disclaimer, als de motor / kettingen zeer versleten zijn bestaat er een minime kans dat deze verspringt, hoe klein ook, ik moet melden dat de spanner vervangen zonder de motor op tdc te plaatsen dus risico geeft) Om dit minime risico te vermijden, draai de spanner pas los als de krukas op bovenste dode punt van de compressie slag staat, als beschreven punt waar je kleppen kan stellen op de motor.
Ik monteer ze dus zelf zonder notie van krukas positie.
Locatie, hier vind je ze:
Achterste cylinder: in de V aan de rechter kant
Voorste cylinder: voorkant van de motor, links, net achter de olietank, in het zicht.
Gereedschap benodigd:
Boordgereedschapset en 22mm ring/steek sleutel.
Spanner zelf, 22mm montage. 13mm borgmoer, 6mm steek of 7mm 12kant voor spanboutje (niet noodzakelijk.)
Demontage, montage
Achterste spanner:
Voor de achterste spanner zal je de rechter tank moeten demonteren.
Nu zie je de spanner zitten als een 8mm inbus bout van Aluminium onder op de cylinderkop. Draai deze los en pak deze MET koperen ring weg. Nu een mooi punt om meteen even de slijtage ervan te meten, zie werkplaatshandboek (niet noodzakelijk en alleen indicatief).
Onder de dop zie je de oliedruk spanner zitten, haal deze iets omhoog met een gebogen koperen draad, plat schroevedraaiertje, haakje of ander voorwerp. Neem ook deze weg. Bijde worden vervangen door de MCCT.
Zorg dat de spanbout op de MCCT in de kortste positie staat, volledig linksom gedraaid van de buitenkant gezien (zoals aangeleverd) Olie de MCCT en zijn Oring in met verse motorolie. Plaats nu de eerder weggenomen koperen ring (schoon!) om de MCCT en duw de spanner in de cylinder kop.
Belangrijk!!: Draai de spanner NIET de kop in voordat het schroefdraad aan de spanner op hoogte van de kop en contra schroefdraad is. De spanner dus plaatsen in een duwende en niet draaiende beweging tot het scroefdraad de kop raakt, anders kan de Oring beschadigen. Draai de MCCT op 20nm vast. Draai nu de borgmoer los en de spanbout met 2 vingers in, handvast tot deze dus niet meer verder gaat.
Voorste spanner:
Voor deze spanner zit alleen de olie tank iets in de weg. Bij monteren tijdens een onderhouds beurt loont het om de olietank even weg te nemen, de olie moet er dan toch uit. Het voldoet om de montagebouten van de tank los te halen en de tank iets opzij te duwen als je de spanner wil monteren zonder de olie af te laten.
Met de tank iets uit de weg kan de 8mm inbut worden weggedraaid en de spanner worden weggenomen (deze 'valt' nu vanzelf langzaam naar beneden). Plaats nu weer de MCCT met koperen sluitding ingeolied, duwend in de kop tot het draad. Draai daarna vast op 20nm. Ook deze spanner zijn borgmoer iets lossen en spanbout met 2 of 3 vingers indraaien tot deze niet verder meer gaat.
Afstelling:
Methode 1, draaiende motor.
Bijde spanbouten zullen nu ongeveer gelijk ingedraaid moeten zijn, zit er veel verschil in dan werkt een klepveer iets tegen, draai de motor dan een stukje door via de grote inbus aan het vliegwiel (linksom van die kant, halve a hele slag) of door de motor in zijn versnelling iets naar voren te duwen. Probeer de spanbouten weer handvast te draaien. (deze stap is voor extra veiligheid en zal zelden nodig zijn)
Om de spanners juist af te stellen start je de motor. draai nu weer met de hand de spanbout in, je voelt tijdens het indraaien een vibratie van de ketting die wat duwt en trekt (klepveren), indraaien tot deze vibratie vrijwel helemaal weg is. Dit is met 2 vingers gedraaid op 'lekker vast' maar bij gebruik van gereedschap juist weer zo goed als niet aangedraaid. doe het bij voorkeur dus weer met 2 of 3 vingers, dan kan je niet te ver gaan. Met gereedschap echt op gevoel en NIET te vast draaien.
Is de trilling bijna weg kan je de borgmoer vastdraaien. Zet de motor af. Houd de spanbout vast op de positie dat die nu zit en draai met een ring/steek 13mm de borgmoer vast op 15nm.
Herhaal deze procedure voor de 2e spanner.
Methode 2:
Als de nokkenassen gedemonteerd zijn kan je de spanbout met de hand indraaien tot deze niet verder gaat. Controleer vanaf de bovenkant van de cylinderkop dat de nokkenasketting en gelijders niet meer op en neer en zeer beperkt zijdelings kunnen bewegen.
Methode 3:
Word vaak als aandraaien tot de kettingen niet meer klapperen, op gehoor, geschreven. Ik kan het niet bij onze ktm's en ik raad het sterk af om zo te stellen. Bij een stille japanse lijnmotor werkt dit goed, op onze motorblokken is er veel teveel geluid om dit betrouwbaar te kunnen doen.
Klaar!
Wel zou ik de voorste spanner in wat dik vet of tectyl spuiten bij gebruik van de motor op vooral zoute wegen. Roest VRIJ staal bestaat niet, het is roest vast staal. Het zit daar op een plaats waar alle rotzooi van de weg langs kan komen, voorkomen is beter dan genezen.
Als iemand nog toevoegingen, opmerkingen of vragen heeft.. tik maar raak!! _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 12:32 Onderwerp: |
|
|
Zelf stel ik ze af op methode 1, met draaiende motor dus en controleer van bovenaf tijdens het kleppenstellen / meten.
Nastellen, controle zal tijdens de grote beurt, iedere 15.000km dus ruim voldoende moeten zijn. Dan kan je de controle uitvoeren als methode 2, of even de borgmoer lossen en opnieuw met de hand proberen de spanbout verder in te draaien.
Bij een extra geluidje, zorgen tussendoor ook makkelijk te controleren door de even de borgmoer los te draaien en de spanning te controleren.
Het totale stelberijk van een nieuwe tot een versleten ketting is maar 5mm, dus 4 draaien aan de stelbout. De totale verzetting van de bout zal dus niet veel meer dan een paar keer een slagje over 100.000km zijn, misschien zelfs wel helemal nooit meer na plaatsing. Dat zullen we over een paar jaar wel weten. Ik denk dat de kettingen zelf zeer lang mee kunnen als deze juist gespannen zijn, als in zeker 100 tot 200.000km lang. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1482 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 12:48 Onderwerp: |
|
|
Mooie beschrijving  _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 14:06 Onderwerp: |
|
|
Ik ben onder de indruk steven,
Lijkt me ook wel wat voor mijn pas aangeschafte 2004,
maar ik moet me even "koest" houden mbt nog meer geld uitgeven aan mijn aanwinst
Maar... moet dit draadje niet verplaatst worden/ en zelfs sticky gemaakt? _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Ma, 21 Apr. 2014, 14:46 Onderwerp: |
|
|
neejoh, ik vond het leuk dit zo eens te doen, vooral omdat ik zelf zo'n spannertje eens wou proberen. Verder ga ik hier niet mijn vak van maken hoor
Een hobby moet wel hobby blijven. _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 23 Jan. 2025, 9:33 Onderwerp: |
|
|
Even aan deze boom schudden, naar aanleiding van een tip van Daan.
We zijn nu tien jaar verder: wat is de ervaring van de diverse gebruikers? Werd de beloofte waargemaakt? Geen ratels meer bij opstarten? Nooit meer? Ook niet tien jaar en tienduizenden kilometers later?
En....als voorgaande vraag positief beantwoord werd....zijn er nog setjes over?
update: twee vlamingen hebben zo'n setje al tien jaar ongebruikt in hun schuif liggen. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Laatst aangepast door Muug op Do, 23 Jan. 2025, 13:06, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
TooBigTooHeavy

|
Geplaatst: Do, 23 Jan. 2025, 11:52 Onderwerp: |
|
|
 |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

|
Geplaatst: Do, 23 Jan. 2025, 16:28 Onderwerp: |
|
|
Hee wat leuk, 10 jaar!! terug alweer.
Bij mij doen ze het nog steeds prima, in de laatste motor waar ze lang in zaten in 30.000? km nooit hoeven bijstellen. Eerste serie kan een drupje olie lekken langs schroefdraad. verder nooit klachten gehad.
Zonde dat ze nooit gemonteerd zijn daar in BE, bekend waarom? _________________ Go!!!!!!
|
Naar boven |
|
 |
Daan

|
Geplaatst: Do, 23 Jan. 2025, 16:35 Onderwerp: |
|
|
Zoals ik al zei, ook na 10 jaar en pakweg 25000? km
(ik rij niet zoveel) nog steeds tevreden .
ook nog nooit opnieuw afgesteld iod, gewoon gemonteerd
volgens de instrukties van steven in dit draadje.
niet meer dat irritante gerammel als je de motor net start,
of gerammel bij stationair draaien als de olie dun en oud wordt.
Nog bedankt Steven  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|