Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
ivanbase

Geregistreerd op: 6-6-2009 Berichten: 631
|
Geplaatst: Wo, 7 Nov. 2012, 22:22 Onderwerp: |
|
|
bedankt voor de uitgebreide uiteenzetting doc!
ik denk dat ik eerst ns ga oefenen met polyestermat als ik die carbonprijzen zie...
supermooi als het lukt maar mij te duur om te verknoeien... eerst ns een basisset aanschaffen en verdiepen in basistechnieken. |
|
Naar boven |
|
 |
DaBit
Geregistreerd op: 26-1-2012 Berichten: 636 Woonplaats: Oss
|
Geplaatst: Do, 8 Nov. 2012, 0:12 Onderwerp: |
|
|
GlasvezelDOEK is heel wat goedkoper dan carbon en kevlar (euro of 4-5 de vierkante meter) en samen met epoxy knap wat sterker dan polyester+glasvezelmat. En dus ook een stuk lichter, want minder materiaal nodig voor dezelfde sterkte. (stijfheid is dan een ander verhaal, maar da's hier niet zo belangrijk). Verder scheurt het een stuk minder snel dan een polyestersysteem, want epoxy kan ongeveer evenveel rekken als glas terwijl polyester al scheurt voordat het glas op 20% van z'n maximale belasting zit.
't word gezien als 'minderwaardig materiaal', maar zo slecht is doodnormaal E-glas nog helemaal niet als je de nummertjes gaat vergelijken, en S-glas al helemaal niet. Carbon heeft pas echt structurele voordelen als je hoge vezeldichtheden kunt halen.
Met glas kun je dus best aardig je kosten drukken en ook best een misser veroorloven. In absolute hoeveelheid euro's gezien is een litertje epoxy niet eens zo belachelijk veel duurder dan een litertje polyester, en glasdoek vs glasmat scheelt ook al niet zoveel (als het al niet niks is). Toch wil je wel een laagje of 2-3 aan kevlar om scheuren te voorkomen en impact van stenen aan te kunnen, maar de kosten van een paar lagen kevlar zijn ook nog wel te overzien. Pas als er carbon in zit word het echt duur.
Kosten van de ditjes en datjes blijven gelijk, dus eigenlijk heb je maar heel weinig redenen om geen glas/kevlar/epoxy te gebruiken voor kleine dingen. Bij een heel jacht of vliegtuig word het misschien een ander verhaal.
Benzinetank maken op die plek met epoxyspul, hmm. Ik heb tot nu toe van geeneen epoxyleverancier te horen gekregen dat hun epoxysysteem definitief tegen moderne benzine kan. Polyservice niet, R&G/carbonwinkel niet, West Systems niet (aldus bronnen op AdvRider). Het blijft allemaal hangen op 'waarschijnlijk gaat het lang goed'. |
|
Naar boven |
|
 |
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by 
|