Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
michielvl
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 17:09 Onderwerp: |
|
|
Wow wat een hulp, dank!
Eerst nog een odb2-kabel scoren....
_________________ SMT sinds mei 2011 |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

Geregistreerd op: 4-12-2009 Berichten: 473 Woonplaats: omgeving Eindhoven
|
|
Naar boven |
|
 |
Erik 990 SMT
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 17:24 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | gas kleppen kan ook dmv tuneecu:
1. Start de motor en lees de waardes af in het test tabblad en noteer deze.
2. Schakel motor weer uit en draai de 2 map sensoren om en start de motor opnieuw
3. Verglijk de huidige waarde met de genoteerde waarde en je weet wat de afwijking is van de sensoren.
4. stel nu de gas kleppen synchroon +/- de afwijking natuurlijk.
Klaar  |
Respect voor wat jij kúnt qua 'spelen met' de software van de FI KTM ! Voor mij is het abacadabra, maar vindt het gaaf hoe jij je d'r in hebt geegraven en die kennis deelt.
Zo, mag ook wel eens gezegd worden
|
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Vr, 12 Aug. 2011, 18:05 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: | gas kleppen kan ook dmv tuneecu:
1. Start de motor en lees de waardes af in het test tabblad en noteer deze.
2. Schakel motor weer uit en draai de 2 map sensoren om en start de motor opnieuw
3. Verglijk de huidige waarde met de genoteerde waarde en je weet wat de afwijking is van de sensoren.
4. stel nu de gas kleppen synchroon +/- de afwijking natuurlijk.
Klaar  |
Cool!
Dankjewel.
Ik ben het helemaal eens met Erik: erg leuk dat je je kennis wilt delen.
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Ma, 15 Aug. 2011, 9:15 Onderwerp: |
|
|
Gisteravond heb ik de gaskleppen gesynchroniseerd. Brandstofslangen los, tank eraf, luchtfilterhuis uitelkaar en tijdelijk weer in mekaar om de motor te laten lopen. (cool is dat je door de inlaatkanalen zó op de kleppen kunt kijken!)
De afwijking in vacuüm achter beide gaskleppen op mijn vacuümmeter was ongeveer 5%. Dat leek mij niet zoveel. Dit heb ik zo goed mogelijk proberen te corrigeren. En dat had vanmorgen effect! Elke keer als ik een bocht uit accelereer, verwacht ik een flinke hik maar die komt niet meer. De gasopname lijkt flink te zijn verbeterd. Het moet niet soepeler worden, haha.
Stationair lijkt ie met minder trilling te lopen maar dit weet ik niet zeker. Wel hoor ik (nu ik erop let) af en toe een 'misfire'.
Nu afwachten of het zo blijft of dat motor of ik toevallig een goeie dag heb/heeft.
Ik ben benieuwd hoe ie straks loopt op euro 95 of v-power die ik meestal tank. Er zit nu 98 in maar de keren dat ik dat heb getankt, was geen succes (erg bokkig). Vanmiddag maar es met een omweg die tank leegkrijgen.
Wanneer de bestelde obd2-kabel er is, ga ik de actie nog een keer doen om te kijken of het nog nauwkeuriger kan met behulp van de sensoren.
@vonkenboer: wat is het effect van het iets verder openen van de secundaire gaskleppen?
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Ma, 15 Aug. 2011, 17:13 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Gisteravond heb ik de gaskleppen gesynchroniseerd. Brandstofslangen los, tank eraf, luchtfilterhuis uitelkaar en tijdelijk weer in mekaar om de motor te laten lopen. (cool is dat je door de inlaatkanalen zó op de kleppen kunt kijken!)
De afwijking in vacuüm achter beide gaskleppen op mijn vacuümmeter was ongeveer 5%. Dat leek mij niet zoveel. Dit heb ik zo goed mogelijk proberen te corrigeren. En dat had vanmorgen effect! Elke keer als ik een bocht uit accelereer, verwacht ik een flinke hik maar die komt niet meer. De gasopname lijkt flink te zijn verbeterd. Het moet niet soepeler worden, haha.
Stationair lijkt ie met minder trilling te lopen maar dit weet ik niet zeker. Wel hoor ik (nu ik erop let) af en toe een 'misfire'.
Nu afwachten of het zo blijft of dat motor of ik toevallig een goeie dag heb/heeft.
Ik ben benieuwd hoe ie straks loopt op euro 95 of v-power die ik meestal tank. Er zit nu 98 in maar de keren dat ik dat heb getankt, was geen succes (erg bokkig). Vanmiddag maar es met een omweg die tank leegkrijgen.
Wanneer de bestelde obd2-kabel er is, ga ik de actie nog een keer doen om te kijken of het nog nauwkeuriger kan met behulp van de sensoren.
@vonkenboer: wat is het effect van het iets verder openen van de secundaire gaskleppen? |
Effect secundaire gas kleppen iets verder open:
Bij kleine gasklep openingen is de lucht snelheid lager en dus de cylinder vulling is anders.
waardoor de vrij komende pk's iets langzamer opgebouwd worden.
Wat bedoel je met "misfire"? toch niet een eventueel plofje uit de dempers neem ik aan.
_________________ 990SMT 2010- |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Ma, 15 Aug. 2011, 21:59 Onderwerp: |
|
|
Nee, misfire als in misslag. Een arbeidsslag zonder ontsteking.
na 20 km snelweg, bij een stoplicht, af en toe.
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Di, 16 Aug. 2011, 17:21 Onderwerp: |
|
|
Nou breekt mijn klomp!
Dit schrijft een dealer mij vanmiddag:
Het kan zijn dat de motor beter loopt. Heb het er ffies over gehad hier met Axxxx. Wij mogen van KTM absoluut niets afstellen aan het injectie systeem het syngroon stellen dat doen die sensoren met de waardes van de computer vanzelf. de achterste cilinder staat niet helemaal zuiver met de voorste dat klopt ook want de achterste moet meer krijgen die moet ook meer gekoelt worden. Dit had je eigenlijk niet moeten doen.... Wij hebben dit ook nog nooit gedaan en ik raad het dan ook af. Ik hoop dat het geen schade kan brengen aan jou motor omdat je het hebt veranderd.
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Di, 16 Aug. 2011, 18:36 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Nou breekt mijn klomp!
Het kan zijn dat de motor beter loopt. Heb het er ffies over gehad hier met Axxxx. Wij mogen van KTM absoluut niets afstellen aan het injectie systeem het syngroon stellen dat doen die sensoren met de waardes van de computer vanzelf. de achterste cilinder staat niet helemaal zuiver met de voorste dat klopt ook want de achterste moet meer krijgen die moet ook meer gekoelt worden. Dit had je eigenlijk niet moeten doen.... Wij hebben dit ook nog nooit gedaan en ik raad het dan ook af. Ik hoop dat het geen schade kan brengen aan jou motor omdat je het hebt veranderd.
 |
Zo'n flauwekul heb ik nog nooit gehoord
Dat de gas kleppen gesteld worden heeft totaal niks te maken met de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt.
Want de sensoren meten nog steeds de hoeveelheid lucht die de cylinder in gaat en de ecu bepaalt afhankelijk van de mapping wat er in gespoten moet worden.
Dat KTM het niet voorschrijft betekent niet dat het niet nodig is.
In theorie zouden de map sensoren de afwijking kunnen meten en de ecu kan hier rekening mee houden.
Maar zo als je zelf gemerkt hebt bevorderd dit het motor verloop niet.
De motor loopt dan bokkig op de lage toeren.
Het enigste wat je doet is ideaal stellen.
Trouwens er staat ook nergens in de werkplaats manual dat het niet mag.
En anders wil ik het wel graag zwart op wit zien van die dealer dat KTM dit voorschrijft.
En dat de achterste cylinder iets rijker staat, klopt dat zie ik ook aan de mapping.
Wat eventueel aan te raden is, als de gaskleppen flink zijn bijgesteld en je vertrouwt het niet helemaal.
Maar op zich zou dit niet nodig zijn.
Is de 15min idle test(gewoon 15min stationair laten draaien).
De ecu reset zich zelf en regeld zich zelf weer in naar de sensoren.
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Di, 16 Aug. 2011, 20:16 Onderwerp: |
|
|
Nou, ik vertrouw het best. Ik ben voornamelijk geïrriteerd door die gast die dit verhaal vertelt. Bangmakerij is het. Als de achterste cilinder iets minder zou moeten hebben, is het lucht. Maar dus zeker niet meer.
Erg veel vertrouwen wekt het dealerschap zo niet...
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2011, 10:48 Onderwerp: |
|
|
Vonkenboer schreef: |
Heeft het zin... je merkt er niks van tenminste ik niet.
Maar het blok is weer iets beter zicht baar (geen slangen troep) en de motor is weer een paar gram lichter. |
Als er niets mis was met je sas merk je er inderdaad niets van. In mijn geval was het een wereld van verschil: geen stotteren meer in lage toeren, geen ploffen meer bij rijden in lage toeren en afremmen op de motor, geen afslaan na koude start meer. Blijkbaar was er vanaf dag 1 al een probleem met mijn sas, want het systeem eruit halen leverde een droommotor op. Rijdt bovendien tot nu toe ook nog eens iets zuiniger.
_________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2011, 11:36 Onderwerp: |
|
|
Mooi!
Ik heb een mailtje naar KTM gedaan:
Sehr geehter Dame, Herr,
Bei meinem KTM SMT habe ich die Drosselklappen synchronisiert mit die Stellschraube im Airbox. Ich habe das gemacht durch die Unterdruck in die beiden Saugrohre zu messen. Die benötigte verstellung war gering.
Seitdem lauft den Motor VIEL ruhiger, und die ‘snatchy trottle’ ist weitgehend verbesserd.
Jetzt sagt ein Verhändler in Die Niederlande das ich die Einstellung nicht machen hätten sollen, weil alles von das Werk voreingestellt ist, die Cylinder hinten mehr luft braucht etcetera.
Ich glaube das die Brennstoff-Luft-Verhältnis mit die Lambdaregelung optimiert wird.
Ist es von KTM zugestanden was ich gemacht habe?
Ich bitte Ihnen um verzeihung für die Schreib-fehler…
Mit herzlichen Grüßen,
Ik ben benieuwd...
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2011, 11:59 Onderwerp: |
|
|
michielvl schreef: | Nou breekt mijn klomp!
 |
Heb ik ook al gehoord...
Heeft idd iets met de koeling te maken van de achterste cylinder.
Maar benzine/lucht mengsel heeft dus 2 factoren he: benzine en lucht, ofwel minder van het ofwel meer van het ander... niet?
_________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Vonkenboer

|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2011, 12:31 Onderwerp: |
|
|
Roeligan schreef: | michielvl schreef: | Nou breekt mijn klomp!
 |
Heb ik ook al gehoord...
Heeft idd iets met de koeling te maken van de achterste cylinder.
Maar benzine/lucht mengsel heeft dus 2 factoren he: benzine en lucht, ofwel minder van het ofwel meer van het ander... niet? |
Ook al stel je de achterste flink verkeerd, de mapping voor de achterste cylinder is gewoon rijker als van de voorste cylinder.
Plus het koel systeem van de ktm is vrij goed(al zou een olie koeler wel helpen) dus die achterste cylinder wordt niet zomaar te heet
|
Naar boven |
|
 |
michielvl
|
Geplaatst: Wo, 17 Aug. 2011, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat is de logica.
Ik ben erg benieuwd wat het antwoord van KTM is. Als er tenminste een serieus antwoord komt.
Wat ik me nog kan voorstellen is dat de boel zo wordt ingesteld dat de achterste cilinder minder lucht én minder brandstof krijgt, gewoon minder doet dus. Maar ja, dat lijkt me dan vooral een maatregel om andere constructiefouten mee te compenseren. Ik snap het niet.
Ik snap ook niet waarom ie achteraan rijker moet staan. Vanwege de rijwindkoeling? Dan geef je de achterste toch meer waterkoeling?
|
Naar boven |
|
 |
|