Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6797 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 16 Okt. 2009, 8:24 Onderwerp: |
|
|
arjen schreef: | Virtueel flesje wijn dan maar?
Een klein motortje (diesel) wat continue vollast draait en direct de accu's oplaadt. Dan ben je deellast draaien kwijt. En heb je toch een grote actieradius. Eventueel in combinatie met plug-in. In Duitsland wordt al heel voorzichtig over een 1 liter auto gesproken.. Dus 1:100 |
mmm lekkere wijn, daar mag je meer van meebrengen!
IDD: daarin zie ik ook (en al lang) de oplossing: Dat heet.. de weg om verder te gaan, oplossing is het niet helemaal:
- Maak een volledig electrische auto (dat kan nu al prima en vrij efficient)
- kleine bufferaccu (die worden toch steeds beter)
Nu heb je een "motor" nodig om de electra op te wekken; maar het voordeel is dat dat los staat van de rest...
* dus eerst kunnen we dat doen met een conventionere motor, die tijdelijk vollast draait en de accu bijlaad
* daarna misschien iets als een mini turbine (velledig kermamisch, heel weinig warmteverliezen, zeer brandstofonafhankelijk
* en als de fuelcells ver genoeg zijn, kunnen we daarop overgaan.
en wie weet war er dan komt...
PS>: iedere diesel-trein rijdt al jaren zo!: Dieselgenerator -> stroom -> electroaandrijving. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Vr, 16 Okt. 2009, 12:05 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Dat probeer ik dus uit te leggen in het bovenstaande:
- met on board "electrolyse" heb je natuurlijk minstens net zo veel accu nodig als rechtstreeks de accu gebruiken om op te rijden: je krijgt er geen gratis energie bij.. je verliest alleen maar.
|
JE zegt het alsof het verlies van energie erg is... Waarom? en waarom is rendement zo belangrijk? Je hebt het er telkens over.
Quote: |
- Om genoeg Watersof mee te nemen:
Moet je het ofwel hoge druk/vloeibaar maken: hele dikke zware tank etc.
ofwel ongeveer een zeppelin aan gas menemen.
|
Ik heb het niet over genoeg meenemen dat zei ik al.
Quote: |
Sorry... als je wil begrijpen waarom het niet kan, moet je je in wat natuurkunde verdienen. anders blijf je lekker dromen, das ook fijn.
 |
erm sneren kun je laten hoor. Zo'n Mazda rijdt al en die heeft een tank met waterstof en verbrandt dat direct dromen is het dus niet.
[/hr]
nogmaals, waar ik het over heb/benieuwd naar ben: kan een electrolyse apparaat snel genoeg kleine hoeveelheiden waterstof aanmaken (in het voertuig) om aan de behoeftes van het motorblok te voldoen. Ik heb het dus niet over het meeslepen van waterstof maar over het snel genoeg aanmaken van waterstof.
Dat er een extra accu bijkomt kijken neem ik voor lief, is zeker mileu vriendelijker dan benzine verstoken.
In de tanks stop je maar gewoon water, kunnen die ook gewoon op normaal gewicht blijven. Als het zo is dat waterstof per kilo meer energie heeft dan zie ik het dus voor me dat 1 kilo benzine uitkomt op 333gram waterstof. Hoeveel kilo (1,3 liter) benzine verstookt een LC8 per minuut/tijdseenheid? _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6797 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 16 Okt. 2009, 12:24 Onderwerp: |
|
|
roflastc schreef: |
JE zegt het alsof het verlies van energie erg is... Waarom? en waarom is rendement zo belangrijk? Je hebt het er telkens over.
|
omdat dat de limiterende factor is, die bepaald hoe groot die accu moet zijn.
Die maat van die accu is nu al het probleem: Met een forse lithiumaccu in een electro-motorfiets kan je misschien een 1/2 uurtje redelijk rijden.
Als je nog eens 50% aan efficientie weg gaat gooien moet die accu dus 2x zo groot worden. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
roflastc
Geregistreerd op: 11-11-2008 Berichten: 258 Woonplaats: Leiden
|
Geplaatst: Za, 17 Okt. 2009, 14:57 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | roflastc schreef: |
JE zegt het alsof het verlies van energie erg is... Waarom? en waarom is rendement zo belangrijk? Je hebt het er telkens over.
|
omdat dat de limiterende factor is, die bepaald hoe groot die accu moet zijn.
Die maat van die accu is nu al het probleem: Met een forse lithiumaccu in een electro-motorfiets kan je misschien een 1/2 uurtje redelijk rijden.
Als je nog eens 50% aan efficientie weg gaat gooien moet die accu dus 2x zo groot worden. |
Ik begrijp dat maar ik vraag mij af of de resterende hoeveelheid energie voldoende zou zijn voor een LC8 blok. Een Elektromotor vraagt toch een andere hoeveelheid MJ aan energie? Hoeveel Kwh heb je nodig om genoeg waterstof aan te maken waar een LC8 op draait?
Ik ben benieuwd naar dat soort cijfertjes want de principe kwestie omtrent rendement snap ik wel. Is het erg dat je maar 50% overhoudt in het, hypotetische, geval dat de resterende 50% genoeg waterstof energie oplevert.
Efficient gedrag boeit mij significant minder dan CO2 neutraliteit. _________________ Ghetto neger uit het Gooi. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6797 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 18 Okt. 2009, 19:26 Onderwerp: |
|
|
LC8 blok is 72 kW, (100pk). bij volgas...
wil je di eook weer hebben.. moet je dus 72kJ/s op kunne wekken.
maarja.. wil je 100km/h kunnen rijden dan is 30pk natuurlijk genoeg..
Ik kan je zo zeggen dat het je niet lukt om electrolitisch effe snel voldoende waterstof aan te maken. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
BikeBrother

Geregistreerd op: 16-4-2006 Berichten: 356 Woonplaats: Veluwe
|
Geplaatst: Di, 20 Okt. 2009, 11:34 Onderwerp: |
|
|
in de link is een kart aangedreven door waterstof.
http://www.formulazero.tudelft.nl/info/the-kart/
de hydrogenfuelcel levert 8-32 kwh waardoor de kart 110 km/hr kan halen. maar na 15 minuten is de energie op....en de voorraad waterstof zit in een 5 liter tank met 200 bar. dit kan je dus nooit tijdens het rijden uit water aanmaken en onder deze druk opslaan. _________________ KTM 950 Adventure S (2005, 135.000 km verkocht); KTM 1090 Adventure 2018
www.bikebrothers.nl
Ride your Dreams |
|
Naar boven |
|
 |
|