Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Wo, 26 Mrt. 2008, 14:51 Onderwerp: gangsensor |
|
|
Ik lees net inderdaad op dat advrider forum dat je de gangsensor mogelijk al niet nodig hebt bij Akra mapping. En die akra mapping heb ik al. Wie o wie weet of dit inderdaad zo is ? ik zal het in ieder geval aan Sommer vragen.
Houdt jullie op de hoogte.
Quote: | was planning to switch back to stock mapping with the hope of getting better mileage. Now I learn that the EPC is switched off automatically by Akro map. Maybe I should keep the Akro map or switch back to stock and buy some nail polish |
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Do, 27 Mrt. 2008, 22:45 Onderwerp: sensor |
|
|
Volgende antwoord gehad:
Quote: | Hello Onno,
that depends on the bike you have! The EPC system is only deactivated whenn you have a 990 Super Duke with the mapping for the round racing Akrapovic mufflers. This mufflers are not legal so the EPC can be shut down also. Only with that mapping you don't need the gear sensor
kind regards
SOMMER KTM Oliver Nix |
Dus ik heb een sensor en een minder agressieve gashandle besteld.
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 28 Mrt. 2008, 0:06 Onderwerp: Re: sensor |
|
|
Onno schreef: |
Dus ik heb een sensor en een minder agressieve gashandle besteld.
Onno |
Heb ik er ook allebei opzitten onno,
Het handle draait ook nog eens heerlijk soepel _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
KTM_FAN
Geregistreerd op: 19-2-2008 Berichten: 321
|
Geplaatst: Ma, 5 Mei. 2008, 22:09 Onderwerp: ervaringen installatie en werking |
|
|
Zo,
Na heel lang wachten, eindelijk van sommer het pakketje gekregen.
De handle en de sensor.
Handle is duur, maar gemaakt van degelijk geanodiseerd alu met drie aparte profielen die je kan wisselen. Installatie is superrrrr eenvoudig en kost max vijf minuten. Meeste werk is het rubber handvat eraf/erop prutsen.
Sensor is een beetje teleurstellend, volgens mij heeft Sommer gewoon een originele sensor aangepast (Tweede en derde versnellings nokje bedekt met iets zwarts dat niet stroom/spanning doorgeeft). Zou best wel eens bedekt kunnen zijn met nagellak inderdaad. Zoals op het advrider forum staat.
Montage is voor een leek zonder handleiding lastig, vooral als je het op de verkeerde plek zoekt. Ik had eerst foutief de twee zwarte onderkappen eraf gehaald, de linker gespoten zijkap, het tandwiel kapje (alles onder het vet). Terwijl je helemaal geen enkele kap eraf hoeft te slopen. Als je gevonden hebt waar je moet zijn, is het een makkie. Standaard eraf, stekker te voorschijn friemelen en losprutsen en sensor monteren. Kost je dan zeker de 15 minuten voor de ongeoefende sleutelaar.... Vergeet niet de O-ring zoals ik, want dan staat er een plasje (bak??) olie onder je motor.
Het rijden:
Gashandle is het mij dubbel en dwars waard, veeeeel soepeler op de momenten dat het nodig hebt (stadswerk). Maar net zo vlot als het moet. Ik heb de meest radicale mal erop gezet in vergelijk met origineel en dit laat ik zo. Rijdt echt veel beter naar mijn mening.
De gangsensor merk je ook zeker, vooral met plank gas in de twee, drie, enzovoort. Je zit nog veel sneller op veel te hoge snelheden...... je moet echt rap doorschakelen want anders staat de toerenteller al dik bovenin. Voor mij persoonlijk is het wel even genoeg zo. Zat om nog te leren. Nu eerst maar genieten van de motor en even geen aanpassingen meer.
Dag
Onno _________________ KTM-FAN |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 5 Mei. 2008, 23:03 Onderwerp: |
|
|
Onno,
effe in het handboek kijken voordta je gaat sleutelen loont soms ook:
Carterplaat kan je heel snel loshalen door alleen de 2 boutjes aan de voorkant los te halen, en dan kan je de hele bak zo naar onderen kantelen en dus handig bij alle aansluitingen, accu etc etc.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 21:51 Onderwerp: |
|
|
Vanmorgen ff beziggeweest met dat sensorgedoe.
Het doorknippen van de draadjes is dus echt wel het meest eenvoudige wat je kan doen. De zijpoot hoeft er niet af, geen gefrul met nagellak op de sensor en ander van dat ongein.
Gewoon ff het stekkertje zoeken van de sensor, dat ligt vooraan links naast de cover en peuter je tesamen met nog een kabeltje vantussen het blok en de spanningsregelaar. Voor het gemak maak je de 2 voorste bouten van de carterplaat ff los en laat die zakken, dan 1 kabelklemmetje openklippen en je hebt de connector beet.
De zwarte dus. Knippen in de bekabeling langs motorzijde probeer ik altijd te vermijden, dus gaan we langs de kant van de sensor onderbreken.
Zoals Dr_Bean al aangaf drie draden : geelbruin en grijs zijn de versnellingsindicatoren, groenzwart is de neutraal.
Aan de kant van de sensor worden dat wel andere kleurtjes :
- lichtgroen voor de neutraal
- geelgroen en blauwrood voor de versnellingsindicatie.
Aan de kant van de sensor zit er een extra kabelmantel voor slijtprotectie in de kabelhouder, dus dat is de aangewezen plaats om te knippen. Om sluitingen te vermijden knip je beide draadjes op een verschillende hoogte af (half centimetertje verschil is voldoende). Vervolgens een stuk krimpkous erover en de opening heb ik dichtgesmeerd met een afdichtingskit om te vermijden dat de knipeinden mettertijd aan het oxideren gaan.
Dan de extra kabelmantel er weer overschuiven, en als je't niet weet dan kan je zelfs niet zien dat er iets aan gebeurd is.
Het verschil in rijden is opmerkelijker dan ik gedacht had. Het soms wel vervelende maar al gewende inhouden tussen 5000-6000rpm is er volledig uit, waardoor het in 2de en 3de versnelling ineens een pak soepeler gaat. Het zijn uiteindelijk toch de versnellingen waarin je hier het meest van de ene naar de andere bebouwde kom snort, dus het kwartiertje moeite was het zeker en vast waard... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6731 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 11 Mei. 2008, 23:24 Onderwerp: |
|
|
soms is het leven eenvoudig... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Dwars
Geregistreerd op: 11-5-2008 Berichten: 207 Woonplaats: daar in ut bronsgroen eikenhout
|
Geplaatst: Vr, 31 Jul. 2009, 14:00 Onderwerp: |
|
|
knipperdeknip bij deze dan maar ook KLAAR _________________ jaja joa |
|
Naar boven |
|
|
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 10:24 Onderwerp: |
|
|
Euh Raket... wanneer mag ik ne keer passeren ? _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Zo, 2 Aug. 2009, 11:48 Onderwerp: |
|
|
Dezen avond tussen 20.00 en 20.30 _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2009, 10:29 Onderwerp: |
|
|
Raketman schreef: | Dezen avond tussen 20.00 en 20.30 |
Oeps te laat gezien. Zal wel eens passen _________________ Verantwoord jezelf nooit, uw vrienden hebben het niet nodig en uw vijanden geloven het toch nooit.
www.VROM-rijopleidingen.be |
|
Naar boven |
|
|
dirk pauwels
Geregistreerd op: 22-1-2009 Berichten: 526 Woonplaats: Sint-Niklaas
|
Geplaatst: Ma, 3 Aug. 2009, 13:10 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die kabeltjes op aangeven van StefZ1 gewoon uit de stekker geduwd en verder ook met krimpkous beschermd tegen oxidatie, is makkelijker terug ongezien te herstellen mocht er toch een garantie geval voorkomen, kunnen ze niet beginnen zeiken over doorgeknipte draadjes.... _________________ Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike |
|
Naar boven |
|
|
steffz1
Geregistreerd op: 7-2-2009 Berichten: 355 Woonplaats: B-Scherpenheuvel
|
Geplaatst: Di, 4 Aug. 2009, 22:31 Onderwerp: |
|
|
was ook de hoofdreden van mezelf ;o))
mvg
Stef |
|
Naar boven |
|
|
|