lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

16 tands voortandwiel
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb bij 7500 ook de 16 tands laten monteren. Topsnelheid is m.i. met tegenwind ca. 5 km hoger. Vooral in de stad / dorpskern is een 16 tands een aanrader. Kan in de 3e versnelling rustig door de stad/dorp. Is ook nodig met open Akra's. Vooral in Duitsland bergaf dorp in gas dicht en rustig toeren. Dorp uit, gas er weer op.

Als de ketting + ATW versleten is ga ik zelfs voor de 45 achter en 16 voor. De 6de versnelling is bij mij nog steeds een overdrive. Kan nu met wind mee + TT ruitverhoger ca. 225 km halen en heb nog 700 rpm over.

Hoger verbruik, nou ja moet maar. De benzineprijs moet naar beneden. Verbruik maakt niet uit. De LC8 is toch niet zuinig i.v.m. bijv. de 1200GSA. In de bergen reed ik 1:13 de GS 1:18. Dit zullen wij toch niet halen. Dan maar veel power en trekkracht.

Harm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

LC8 nodigd altijd uit tot spelen.. en dat kost benzine smiley

Ik heb ook snelweg gereden met 16-45, en dan gaat ie nog steeds niet in de toerenbegrenzer bij +/- 230 op de teller, maar het levert ook niks op: de vermogenskurve is daar hardstikke vlak.

Echter, als je lange stukken 180km/h rijdt, dan loopt ie wel een beetje veel toeren. In Nl is het wel fijn, in Dl niet echt vind ik.

Volgens mij is 16-42 daarom voor de weg echt de optimale compromis.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
HP



Geregistreerd op: 1-7-2007
Berichten: 73

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Okt. 2007, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Dr. Bean,

Op zich heb je gelijk. Echter in NL moet ik persoonlijk op mijn snelheid letten. Ben met hemelvaart aangehouden. 173 km waar 80 toegestaan is. M.a.w. in NL rustig aan. Veelal kleine ruilverkaveling wegen of dijkjes. Die heb je hier in Overijssel / Drente genoeg. Wel veel 60km, maar ja die gok neem ik.

Tevens wil ik me meer op off-road gaan richten. Nog geen ervaring mee. 16 - 45 lijkt me daar juist geschikt voor.

De snelweg in Duitsland probeer ik te mijden. Uiteraard is het een paar keer per jaar leuk om vol gas te rijden. Eventjes daarna direct weer van de snelweg af.

HP
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2722
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Dan is 16 45 prima voor jouw gebruik.

Bij een nieuwe set zal ik ieder aanraden om voor 17/45 te gaan voor all round ipv 16/42 verhouding is gelijkt maar meer tanden is minder slijtage, als het goed is Smile

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6792
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Okt. 2007, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb dus 16-45 juist om die reden:

dan kan ik makkelijk wisselen:

= Achterwiel met 45 tands met noppenband voor offroad
= achterwiel met 42 tands met wegband voor straat

Smile

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Bennes



Geregistreerd op: 20-7-2007
Berichten: 49
Woonplaats: Gooik, België

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dus om over de snelweg te rijden gaat het nog makkelijk met een 16t?
Ik gebruik mijne SM vooral voor woon-werk en moet daarbij toch een 65-70km snelweg per dag doen.
En op snelweg zal het verbruik toch nie spectaculair stijgen waarschijnlijk (rekening houdend da het tussen de file op de brusselse ring te doen is).

Moet nu binnen voor beurt, eventueel ineens mee laten vervangen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Mei. 2008, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bennes schreef:
Dus om over de snelweg te rijden gaat het nog makkelijk met een 16t?
Ik gebruik mijne SM vooral voor woon-werk en moet daarbij toch een 65-70km snelweg per dag doen.
En op snelweg zal het verbruik toch nie spectaculair stijgen waarschijnlijk (rekening houdend da het tussen de file op de brusselse ring te doen is).

Moet nu binnen voor beurt, eventueel ineens mee laten vervangen.


Gewoon doen, krijg je zeker geen spijt van thumbsup

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Mr.FreeBike



Geregistreerd op: 16-2-2008
Berichten: 123
Woonplaats: Oploo

BerichtGeplaatst: Ma, 26 Mei. 2008, 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Na alle berichten hierover gaat er onder mijn Adventure ABS morgen ook een 16 tands tandwiel op. Het rijden over klinkers, kinderkopjes en/of slecht asfalt met een geringe snelheid is geen pretje.
Ik ga eerst het kleinere voortandwiel proberen, de aparte gashendel komt misschien later nog wel. Ik heb bovendien handvatverwarming gemonteerd dus als die los moet........ huh

_________________
Motorgroeten,

Simon
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Bennes



Geregistreerd op: 20-7-2007
Berichten: 49
Woonplaats: Gooik, België

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2008, 11:53    Onderwerp: Reageer met quote

het 16t-tandwiel zit er op.
eerste indruk is positief,
maar nog niet veel gereden, dus de komende dagen es zien
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
XJR



Geregistreerd op: 21-2-2007
Berichten: 60
Woonplaats: RAAMSDONKSVEER

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Jun. 2008, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

verschil zal je zeker merken. gashandel is misschien niet nodig. krimpkous of tape tussen gashandel en stuur heft al veel speling op en dat rijdt weer een stuk beter.

tip: laat nakijken of je achterwiel mooi rond is. dat was bij mij 1 van de oorzaken van het beroerde rijden.

gashandel kun je van mij wel proberen want ik heb hem er weer af gehaald.

groeten,

john
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Zig



Geregistreerd op: 25-4-2008
Berichten: 41
Woonplaats: Belgische kust

BerichtGeplaatst: Do, 12 Jun. 2008, 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb tds het 7500 km onderhoud ook een 16 t laten steken en meteen ook handvatverwarming. (990 adv)

ik twijfelde nog omtrent cam 300 gashendel en vind 't nu eigenlijk niet meer nodig.

door kleiner tandwiel gaat ie idd docieler als je traag over kinderkoppen moet of offroad met diepe putten en bulten.
topsnelheid van 230 haal ik echter niet (?) ,maar daarvoor ook al niet.

door de hv verwarming is het handvat veel dikker dan origineel, waardoor ik ook iets beter kan doseren. idea2
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
KTM_FAN



Geregistreerd op: 19-2-2008
Berichten: 321

BerichtGeplaatst: Vr, 13 Jun. 2008, 17:26    Onderwerp: 16T Reageer met quote

Hoi,

Ik heb nu een 17" achterwiel en een 16T voortandwiel. Achtertandwiel gewoon origineel.

Moet zeggen dat dit toch ook weer beter rijdt op langzame snelheden. 30 over het klinkerweggetje bij mij in de buurt gaat beter dan voorheen, eigenlijk gewoon prima..!

Enige nadeel is dat je nog sneller moet schakelen bij fors optrekken. Vind ik nu nog wat storend, maar wend snel denk ik.... 5000 tpm bij 120. Theoretisch dus ook nog 230, maar ben nooit veel verder gekomen dan 170 km/u. Vind er geen kloot aan om zo hard te rijden.....

Bijkomend voordeel is dat ik nu een setje "noppenwielen" heb om het off road gebeuren verder onder de knie te krijgen.

Onno

_________________
KTM-FAN
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
john68



Geregistreerd op: 22-5-2008
Berichten: 376

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 13:01    Onderwerp: 17-----45 Reageer met quote

heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 19:03    Onderwerp: Re: 17-----45 Reageer met quote

john68 schreef:
heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug.


Met het ombouwen van 17/42 naar 16/42 hoef je geen nieuwe ketting te kopen, en persoonlijk vind ik het een erg krappe bedoening daar vooraan bij het voortandwiel met 17 tands. (lastig monteren/demonteren).

De wrijving op de achterbrug valt wel mee, na 60000km en 2 kettingsets was mijn slider nog steeds niet versleten wink3 (straatgebruik met scott oiler).

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 545
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jun. 2008, 20:03    Onderwerp: Re: 17-----45 Reageer met quote

john68 schreef:
heeft de overbrenging 17 voor en achter 45 niet het zelfde effect als 16 ---42 ? plus minder wrijving over de achterbrug.


Dit heeft idd het zelfde effect en is in mijn ogen ook beter. Je voortandwiel is het meest aan slijtage onderhevig en deze hou je op deze manier zo groot mogelijk dus minder snel versleten.
Wat Daan aan geeft dat je met de 16 tands geen nieuwe ketting nodig hebt is natuurlijk een goed argument maar als je dan toch een nieuw set nodig hebt doe dan 17/45 zou ik zeggen.

groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Toebehoren en aanpassingen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif