Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 19:21 Onderwerp: Waterpomp: impeller loopt aan ? |
|
|
Hallo allemaal,
Ik ben momenteel aan het werk aan mijn 990 Adv modeljaar 2010.
Ik heb een kleine lekkage op de pakking van het deksel van de waterpomp.
Ik heb géén problemen met lekken van koelvloeistof naar de motorolie, mijn olie is kraakhelder en het kvs peil is niet gedaald in de kilometers die ik inmiddels met deze motor heb gemaakt.
Op grond van bovenstaande had ik dus besloten om alleen de pakking van het pompdeksel te vervangen.
Toen ik de boel had losgehaald, viel me echter op dat het lijkt alsof de impeller aangelopen heeft in het pompdeksel.
Ik heb de axiale speling zo goed en zo kwaad als dat gaat opgemeten en die is ongeveer 0,3 mm - lijkt mij niet overmatig.
Ik heb het service manual doorgespit maar ik kon geen specificatie voor de toegestane speling vinden.
Ik heb op ADVRider een topic gevonden over de verschillen tussen een impeller van een 950 en een 990 (de impeller van een 950 is dikker) maar als ik die foto's vergelijk met mijn impeller concludeer ik dat mijn impeller de goede (990) impeller is.
Ook lijkt de impeller verder gewoon op de juiste diepte te zitten.
Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierover ?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
241.14 KB |
Weergegeven: |
91 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
226.45 KB |
Weergegeven: |
86 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
220.54 KB |
Weergegeven: |
87 keer |
|
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 21:29 Onderwerp: |
|
|
Oh verrek, het verkeerde type asje.
Daar had ik al wel over gelezen maar ik had me nog niet gerealiseerd dat dat het geval zou kunnen zijn.
Zou wel een logische verklaring zijn inderdaad !
Edit: maar wacht even: mijn motor is uit 2010.
Als ik het verhaal van de asjes goed begrijp is het asje van eerdere modellen korter.
Dus als ik een verkeerd asje zou hebben, zou de impeller juist dieper komen te liggen ?
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:06 Onderwerp: |
|
|
Garfield schreef: | Oh verrek, het verkeerde type asje.
Daar had ik al wel over gelezen maar ik had me nog niet gerealiseerd dat dat het geval zou kunnen zijn.
Zou wel een logische verklaring zijn inderdaad !
Edit: maar wacht even: mijn motor is uit 2010.
Als ik het verhaal van de asjes goed begrijp is het asje van eerdere modellen korter.
Dus als ik een verkeerd asje zou hebben, zou de impeller juist dieper komen te liggen ? |
Ja daar zeg je wat.. maar: Maakt het nu nog uit?
Denk dat je sowieo een nieuw asje, afdichting en impellor wil. misschien even over het deksel denken.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:15 Onderwerp: |
|
|
Ja of ik laat het er voor nu even bij.
Ik zou denken dat wat er eventueel ook geschuurd heeft, het nu wel voldoende is weggesleten.
De motor houdt verder keurig de juiste temperatuur.
Ik ga eea. nog eens heel goed inspecteren maar misschien parkeer ik het wel tot komende winter.
Of denk je dat ik iets over het hoofd zie ?
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 22:46 Onderwerp: |
|
|
Garfield schreef: | Ja of ik laat het er voor nu even bij.
Ik zou denken dat wat er eventueel ook geschuurd heeft, het nu wel voldoende is weggesleten.
De motor houdt verder keurig de juiste temperatuur.
Ik ga eea. nog eens heel goed inspecteren maar misschien parkeer ik het wel tot komende winter.
Of denk je dat ik iets over het hoofd zie ? |
ook wel waar denk ik. zolang je in NL rijdt valt het wel mee met die oververhitting, en als je olie schoon is en het oliefilter niet in elkaar kreukelt lekt de afdichting niet.
ingesleten is het nu toch al. , stuk zal het er nu niet meer aan gaan.
capaciteit misschien iets minder dan optimaal.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Jos van Vliet
Geregistreerd op: 8-7-2008 Berichten: 384 Woonplaats: Eindhoven
|
Geplaatst: Ma, 31 Jan. 2022, 23:15 Onderwerp: |
|
|
Van de andere kant: het ligt nu toch open, kleine moeite om nu te repareren (spullen bestellen is 2 dagen meestal, ik meen me te herinneren dat wat je nodig hebt niet zo duur is).
_________________ Husqvarna 701
Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03 |
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 11:13 Onderwerp: |
|
|
Het enige wat hier qua componenten mogelijk is: verkeerde dekseltje gemonteerd, met de vorm van de 950 impeller dus.
2e mogelijkheid is rommel in het koelsysteem, de speling is zeer klein dus een paar zandkorrels zouden deze slijtage sporen ook kunnen hebben veroorzaakt.
Ik zou het systeem goed spoelen (tuinslang er door) en verder niets doen met de sporen, het zal de koeling niet meetbaar beinvloeden.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 11:47 Onderwerp: |
|
|
Hoi allen,
Dank voor al het meedenken.
Ik kom tot ongeveer dezelfde conclusies.
Ik kan het onderdeelnummer van de cover op dit moment niet nazoeken want ik ben de buitenkant opnieuw aan het lakken maar afgaande op de diepe kelkvorm denk ik dat het het juiste deksel is.
Ik bestel de laatste weken om de haverklap onderdelen dus ik weet mijn weg naar de onderdelen goed te vinden.
Ik heb even opgeteld waar ik op uit kom als ik de impeller, as en alle ringetjes, lagers etc. zou vervangen en een nieuwe pakking op het binnenste koppelingsdeksel zou doen. Dat zou nog eens bijna 120 Euro zijn. (De o-ring voor het waterpomp deksel is al onderweg).
Als ik dan bedenk dat de boel nu gewoon goed werkt en dat ik géén lekkage van kvs naar olie heb, denk ik dat ik het maar gewoon even zo laat.
Ik zal de randen van de impeller een beetje fatsoeneren en dan gaat het weer dicht. De kvs die eruit kwam was kraakhelder dus wellicht dat iemand het al goed gespoeld heeft.
Dan ga ik komende winter, als ik weer een grote beurt ga doen en de olie er dus afgaat, wel even verder kijken maar als er dan verder niets aan de hand is laat ik het waarschijnlijk ook nog gewoon zitten.
Overigens komt er deze week een tweede fan binnen en heb ik ook een thermoswitch gemonteerd die bij 85 DegC de fans inschakelt én een schakelaartje waarmee ik de fans ook zelf aan kan zetten.
Ik heb dit gedaan omdat ik met andere motoren merkte dat bij langzaam offroad werk in de zomer de boel meestal aardig warm wordt en dit ook al bij mijn 990 merkte.
Nogmaals dank voor het meedenken !
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 32 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 13:21 Onderwerp: |
|
|
Garfield schreef: |
Overigens komt er deze week een tweede fan binnen en heb ik ook een thermoswitch gemonteerd die bij 85 DegC de fans inschakelt én een schakelaartje waarmee ik de fans ook zelf aan kan zetten.
Ik heb dit gedaan omdat ik met andere motoren merkte dat bij langzaam offroad werk in de zomer de boel meestal aardig warm wordt en dit ook al bij mijn 990 merkte.
Nogmaals dank voor het meedenken ! |
mocht je bovenstaand nog verder toe willen lichten (iets meer details/foto's evt) dan ben ik je zeer dankbaar. vind zelf dat mijn 950 ook wel eens wat te warm wordt bij lage snelheden offroad.
_________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 13:27 Onderwerp: |
|
|
Ik zal, als de tweede fan binnen is, wat foto's maken, wat tekst en uitleg schrijven en wat links plaatsen.
Ik zal dit dan wel even in een nieuw topic doen voor de overzichtelijkheid.
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 16:02 Onderwerp: |
|
|
Net nog even aan de binnenkant van het deksel het nummer opgezocht en nagekeken: het is het goede deksel (600.35.152.100).
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Jww
Geregistreerd op: 12-5-2017 Berichten: 164
|
Geplaatst: Di, 1 Feb. 2022, 22:25 Onderwerp: |
|
|
If it ain’t broke, don’t fix it inderdaad
|
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 14 Feb. 2022, 22:10 Onderwerp: |
|
|
Aangezien ik ook bezig ben met m'n nieuwe 990 R (2012) uit te kleden om aan die kleppen te geraken, dacht ik om ook dat waterpompje eens te bekijken en ik heb net hetzelfde ontdekt. OOk helemaal aangeschuurd tegen het deksel. Ook bij mij axiale speling, maar ik weet niet of dit teveel is? Best wel wat grijze smurrie tegen de wanden en op het deksel van de radiator, dus ik ga de boel ook grondig spoelen en ik denk toch dit probleem grondig aan te pakken. Onderzoek leert me dat er een circlip zou verschoven kunnen zijn?
Ik ga het dekseltje ook opnieuw lakken en vroeg me af welke kleur jij ervoor hebt gebruikt?
Als jij alle onderdeelnummers hebt opgezocht, mag je die gerust doorsturen, dat scheelt me een hoop gezoek. Mijn KTM is ook een late zoals die van jou, dus ik vermoed dat wij net dezelfde spullen nodig hebben. Al moet ik opmerken dat er bij mij een ANDER onderdeelnummer staat op het deksel: er staat bij mij nog een R achter (wss omdat ik een R model heb, maar heb geen idee wat daar dan precies anders aan zou zijn)
_________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
|
Naar boven |
|
|
|