Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Za, 13 Okt. 2012, 11:27 Onderwerp: Welke nieuwe batterij? |
|
|
Ok, tijd om eens een nieuwe batterij aan te schaffen (deze doet het al meer dan 3 jaar foutloos, maar begint nu toch tekenen van slijtage te vertonen: HID gaat niet meer altijd aan na het starten, soms de foutmelding lage accuspanning).
Koop ik gewoon weer de standaard accu of zijn er betere alternatieven? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
marc lenssen
Geregistreerd op: 16-6-2012 Berichten: 191 Woonplaats: Haarlem, Netherlands
|
Geplaatst: Za, 13 Okt. 2012, 12:39 Onderwerp: |
|
|
Voor de bmw boxer die ik ooit had kocht ik het liefst Odyssey accus. Heel hoog start vermogen en ze lopen practisch niet leeg. Ik weet alleen niet of er eentje is in de juiste afmeting met de juiste spanning. Moeite van het onderzoeken waard. Ik wilde mijn ouwe Odyssey na een jaar in de garage te hebben gehangen (nadat ik hem vervangen had, dit is dus een oude accu) eens bijladen om als back up te kunnen gebruiken, en zie hier, na twee seconden aan de druppelaar gaf ie al groen aan, volle spanning er nog op. Echt een top accu.
Marc _________________ Van Superduke naar 950 Adventure....yumm yumm |
|
Naar boven |
|
 |
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
 |
WickedWilly
Geregistreerd op: 11-3-2011 Berichten: 66 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 12:16 Onderwerp: |
|
|
een goed anderhalf jaar geleden een accu van motobatt geplaatst. Een stuk goedkoper dan de Yuasa (de Motobatt is voor onder de 60 euro te koop). Werkt nog steeds goed.
Type accu is de Motobatt MBTX9U
Had al eens in een eerder topic hierover iets geplaatst, had deze er toen net een half jaartje in zitten, en mijn ervaring met deze accu is tot nog toe goed. |
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 15:15 Onderwerp: |
|
|
WickedWilly schreef: | een goed anderhalf jaar geleden een accu van motobatt geplaatst. Een stuk goedkoper dan de Yuasa (de Motobatt is voor onder de 60 euro te koop). Werkt nog steeds goed.
Type accu is de Motobatt MBTX9U
Had al eens in een eerder topic hierover iets geplaatst, had deze er toen net een half jaartje in zitten, en mijn ervaring met deze accu is tot nog toe goed. |
Interessant, ik heb ook naar die motobatt zitten kijken, maar wat me daaraan stoorde was dat die mindere waarden heeft dan de originele Yuasa: 10,5 Ah en 160 CCA tegenover 11,2 Ah en 230 CCA voor de originele. Iemand enig idee of dat relevant is? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
|
Naar boven |
|
 |
Master of Disaster
Geregistreerd op: 23-3-2009 Berichten: 1157 Woonplaats: Wetteren
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 16:45 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik hier goed tussen de regels door lees moet ik me niet concentreren op de nummertjes en is die motobatt een goed alternatief? _________________ Only fools follow rules |
|
Naar boven |
|
 |
WickedWilly
Geregistreerd op: 11-3-2011 Berichten: 66 Woonplaats: Roosendaal
|
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Okt. 2012, 17:25 Onderwerp: |
|
|
Master of Disaster schreef: | Dus als ik hier goed tussen de regels door lees moet ik me niet concentreren op de nummertjes en is die motobatt een goed alternatief? |
ik geef je geen garanties, maar ja, ik denk het wel. bij de 950/990 gaat ie meestal gewoon stuk op levensduur, of door lang stilstaan en leeglopen (winterstopje etc). Daarin is de originele Yuasa ook niet goed...
voor die prijs koop je 2 motobats... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Wietse
Geregistreerd op: 8-7-2006 Berichten: 65 Woonplaats: Hoogeveen
|
Geplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 13:27 Onderwerp: |
|
|
WickedWilly schreef: | een goed anderhalf jaar geleden een accu van motobatt geplaatst. Een stuk goedkoper dan de Yuasa (de Motobatt is voor onder de 60 euro te koop). Werkt nog steeds goed.
Type accu is de Motobatt MBTX9U
Had al eens in een eerder topic hierover iets geplaatst, had deze er toen net een half jaartje in zitten, en mijn ervaring met deze accu is tot nog toe goed. |
Mijn accu (Yuasa-ytz14s) heeft het dan eindelijk begeven, niet zo gek na 7 jaar , als die niet vervangen is door de vorige eigenaar is die 10 jaar meegegaan.....
Maar 2 jaar weinig rijden is dus toch niet zo best voor accu's. Dus tijd voor een vervanging, hoe bevalt die Motobatt? |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 23:12 Onderwerp: |
|
|
Motobatt is gewoon prima, bevalt mij ook heel goed. Varta heeft trouwens ook van dit soort AGM-accu's, maar ik weet niet of die ook de juiste afmetingen hebben.
Staar je in ieder geval niet blind op die CCA's! Dat wil niet meer zeggen dan dat de maximale startstroom bij -18 graden celsius is gemeten tot de spanning aan de polen in elkaar is gezakt tot 7,2 volt... Wil je een betrouwbare indicatie, kijk dan naar de DIN-norm. Hieronder wat nuttige informatie, wat je van zo'n accuboer vaak niet krijgt.
Volgens de DIN-normen geldt: de koudstartstroom is de maximale stroom die de accu bij een temperatuur van 255 K (-18 graden) gedurende een bepaalde tijd kan leveren, bij een voldoende spanning:
-na 30 sec. Ontladen met de koudstartstroom moet de klemspanning nog steeds minimaal 1,5 V per cel zijn.
-na 150 sec. Ontladen met de koudstartstroom moet de klemspanning nog minimaal 1V per cel zijn.
Onder CCA (Cold Cranking Amps) verstaat men het aantal ampères dat een batterij bij -17.8 oC gedurende 30 seconden kan leveren zonder dat de batterijspanning beneden 7.2V daalt.
MCA (Marine Cranking Amps), HCA (Hot Cranking Amps) en CA (Cranking Performance Amps) zijn soortgelijke grootheden. Daartussen bestaat de volgende relatie:
CA x 0.8 = CCA
HCA x 0.68 = CCA
De CCA norm is een SAE norm, deze kan men omrekenen naar de DIN norm.
DIN koudstartstroom = CCA x 0.63
Wat vertelt nu die CCA-startstroom? Helemaal niks over het gedrag van de accu. Als de spanning bij het indrukken van de startknop meteen in elkaar stort naar laten we zeggen 10 volt, dan gaat de startmotor al niet meer rond. De pest is dat hij wél zijn vermogen blijft vragen en aangezien P=U x I, zal zich dat vertalen in een hogere stroom. Hoe verder de spanning in elkaar zakt, hoe hoger de stroom zal worden. Lekker als je accu dan 400 van die stoere CCA's kan leveren... De meeste LC8-en zijn gelukkig vrij snelle starters, maar in het ergste geval zou een verkeerd gekozen accu enkel op basis van CCA's je zomaar een verbrande startmotor of bekabeling op kunnen leveren. _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6793 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 4 Mrt. 2013, 23:18 Onderwerp: |
|
|
mee eens: Staar je niet klem op de getalletjes.
maar euhm: Dat verhaal van die startermotor klopt toch niet helemaal zo hoor: Het magneetveld wat de spoel van de startermotor opwekt bepaalt de kracht (het moment) die de startermotor levert, en dat opgewekte magneetveld hangt puur af van de stroom, niet van de spanning. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2725 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 10:31 Onderwerp: |
|
|
Minder volts bij dezelfde weerstand van de spoel resulteert in minder amperes en dus minder koppel toch? P is U x R _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Harry

Geregistreerd op: 12-5-2009 Berichten: 406 Woonplaats: Wemeldinge
|
Geplaatst: Di, 5 Mrt. 2013, 23:15 Onderwerp: |
|
|
We wijken af, maar vooruit: P= I^2 x R, ofwel U x I... Bij een zuiver Ohmse weerstand, wat een spoel NIET is.
Wat Gerben zegt is overigens correct, daar was ik iets te voorbarig. De veldsterkte is afhankelijk van de stroom en niet van de spanning... Neemt evengoed niet weg dat de startmotor bij een te lage spanning niet meer rond komt.
Nu weer terug naar de accudiscussie?  _________________ 950Adventure S 2003, LC4 620SC Dakar Jacky Martens 1989 (verkocht), LC4 660 Rallye 2000.
Laatst aangepast door Harry op Wo, 6 Mrt. 2013, 7:13, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
|