lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

SMT met XENON
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Snoekie



Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 11:19    Onderwerp: SMT met XENON Reageer met quote

Hallo,

Mijn Xenon werkt niet zoal hij zou moeten.
Als ik het contact opzet zonder de motor te starten, brandt ze. Start ik dan de motor dan gaat de lamp uit.
Vervolgens moet ik de motor terug afzetten en opnieuw starten. Als ik dit een keer of 2 à 3 gedaan heb, blijft ze wel branden.
Het betreft een Bi-xenon (dacht van het merk HID).

De dealer heeft er ondertussen en nieuwe xenon ingestoken maar het probleem blijft bestaan. Bij de eerste moest ik meer dan 10 x motor starten/stilzetten, nu maar 2 of drie keer meer rolleyes3

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?

Grtz,
Snoekie

_________________
!!! No Fear Snoekie is here !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Vonkenboer



Geregistreerd op: 4-12-2009
Berichten: 473
Woonplaats: omgeving Eindhoven

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 12:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zo maar een idee
Want ik heb zo 1,2, 3 geen schema gevonden maar wat jij verteld lijkt het erop of de ballast unit niet kan omgaan met de spannings veranderingen als jij je motor start.

-Hoe hoog is je accu spanning zonder dat de motor loopt en alleen op contact staat? als goed is rond de 12-12,5Volt.
Zit hij hier onder dan is of de accu niet echt vol of gewoon te zwak aan het worden.
-En als je de motor start hoe hoog is dan je spanning? als die goed is rond de 13,5-14Volt.
Zit de spanning of onder de 13 of tegen de 15Volt dan moet je het waarschijnlijk richting de spannings regelaar zoeken.

Heb je al geprobeerd of de Xenon opstart als je deze pas aansluit wanneer de motor al loopt?.

Dit zijn een aantal dingen waarna je kunt kijken maar als de spanningen gewoon goed zijn is het beter om contact op te nemen met de fabrikant van het produkt.

_________________
990SMT 2010-
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

probleem is dat je geen lichtschakelaar hebt op de smt en de xenon de spanningswegval niet aankan tijdens het starten en dan uitvalt.

ik heb een lichtschakelaar van een 950 adv op m,n smr gezet, deze
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1300&highlight=lichtschakelaar

juiste procedure is dan, licht uit, motor starten, en dan pas licht aan.
de kleurcode van de bedrading was wel anders, maar ik heb hem gewoon ingeplugd, en alles werkte smiley

ik vind het sowieso belachelijk, een motor waarbij je het licht niet uit en aan kunt zetten sad (maarja dat is de wetgeving).

ik wed dat deze schakelaar ook op de smr zo ingeplugd kan worden.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Snoekie



Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

Thx voor de antwoorden.
Heb daarnet effe gemeten :
21,3 V met contact aan
25 V met draaiende motor.

Ik denk dat mijn voltmeter eens opnieuw moet gecalibreerd worden wreck

_________________
!!! No Fear Snoekie is here !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Snoekie



Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga de tip van Dukerider eens proberen :

"Het uitgaan van de xenon kan je vermijden door nadat je het kontakt aanzet een seconde of 2O te wachten voor je start.
Dat zorgt ervoor dat de xenonlamp volledig is opgestart en dus op volle sterkte brandt.
Als de lamp brandt en niet meer aan het opstarten is verbruikt ze veel minder stroom en gaat ze dus niet uit bij het starten"

Hoewel ik vermoed dat idd een schakelaar de oplossing gaat zijn.
Alleen jammer dat het niet estethisch is als er twee schakelaars naast mekaar op je stuur staan, dus dat wil ik als laatste optie houden evilgrin

_________________
!!! No Fear Snoekie is here !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

of om het simpel en goedkoop te houden de draad naar de xenon onderbreken met een stevige tuimelschakelaar op het daschboard,
je kan dan altijd "resetten" met draaiende motor.

je hoeft dan nog niet eens te knoeien met de originele bedrading van de motor.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2669
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

ik geloof dat ik mijn 950 licht schakelaar nog heb liggen...
vervangt direct jouw unit, maar dan met schakelaar er in. pas aanzetten als je motor loopt en geen problemen meer.

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Snoekie



Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
ik geloof dat ik mijn 950 licht schakelaar nog heb liggen...
vervangt direct jouw unit, maar dan met schakelaar er in. pas aanzetten als je motor loopt en geen problemen meer.


Da's idd ook een optie.
Thanks !

_________________
!!! No Fear Snoekie is here !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6732
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

allemaal bijna juist:

De SMR heeft een licht-relais, wat ALLE lichten uitschakelt als je de startknop indrukt. Dit is gedaan om meer startspanning te krijgen.

Dus het is niet zo zeer dat je spanning daalt... de spanning valt gewoon weg.

(zie schema...)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
allemaal bijna juist:

De SMR heeft een licht-relais, wat ALLE lichten uitschakelt als je de startknop indrukt. Dit is gedaan om meer startspanning te krijgen.

Dus het is niet zo zeer dat je spanning daalt... de spanning valt gewoon weg.

(zie schema...)


maar je lost het op dezelfde manier op (schakelaar) wink3

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6732
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Aug. 2010, 20:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, en Nee:

Ja, omdat je gewoon je licht aan kunt zetten na het starten

en

Nee, omdat je licht nog steeds uitvalt als je het eerst aanzet en dan start. Maar dat probleem hou je toch... want ook bij de 950 adv (die geen licht-interlock heeft) valt vaak de Xenon uit, omdat de spanning toch te ver zakt bij het starten (zeker als je accu niet helemaal vers meer is)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
eddy



Geregistreerd op: 28-6-2009
Berichten: 14
Woonplaats: Belgie , nabij Diest

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Sep. 2010, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
allemaal bijna juist:

De SMR heeft een licht-relais, wat ALLE lichten uitschakelt als je de startknop indrukt. Dit is gedaan om meer startspanning te krijgen.
Dus het is niet zo zeer dat je spanning daalt... de spanning valt gewoon weg.

(zie schema...)

Dit is tegenwoordig bij de meeste merken zo
Ik heb ook xenon op de KTM en geen enkel probleem

_________________
http://snelleeddy.punt.nl/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels



Geregistreerd op: 22-1-2009
Berichten: 526
Woonplaats: Sint-Niklaas

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Sep. 2010, 12:35    Onderwerp: Reageer met quote

Standaard verlichting niet goed genoeg dan? Nog geen problemen mee gehad, dus geen behoefte aan Xenon, geef mijn geld liever aan leuke dingen uit zoals uitlaatjes thumbsup en bandjes thumbsdown
_________________
Triumph Bonneville caferacer 2002
BMW R1150GS project bike
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Snoekie



Geregistreerd op: 20-6-2010
Berichten: 32

BerichtGeplaatst: Di, 14 Sep. 2010, 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

dirk pauwels schreef:
Standaard verlichting niet goed genoeg dan? Nog geen problemen mee gehad, dus geen behoefte aan Xenon, geef mijn geld liever aan leuke dingen uit zoals uitlaatjes thumbsup en bandjes thumbsdown


Dirk,

Voor mij is Xenon een leuk ding.

_________________
!!! No Fear Snoekie is here !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Wo, 15 Sep. 2010, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

is het niet voor het zicht, dan is het wel voor het(eerder) gezien worden met xenon,

Als dagelijkse file rijder (ertussendoor dan he wink3 ) merk ik dat je gewoonweg eerder gezien wordt door mede weggebruikers,
maw, ik vind xenon ook nog eens een keer veiliger.

helaas heb ik het setje vorige week na telkens weer problemen van m'n smr afgehaald ( steeds na hoog doorhalen in toeren licht uit sad3 ).
Of dit nu door trilingen of door spanningsverschil komt weet ik niet, maar ik was het gewoon zat, dus dan maar er af.

op m'n beide adventures heb ik ook xenon gehad, en ik vond het toppie. thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen SMT Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif