lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

exacte procedure om koppeling te ontluchten
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aleph

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 13:06    Onderwerp: exacte procedure om koppeling te ontluchten Reageer met quote

Daan (en anderen),

ik vind dit terug in het archief :

Daan schreef:

tip: ontluchten van onderaf met een volle injectiespuit volpompen,
en met een andere spuit het overtollige afzuigen uit het potje, anders loopt hij over wink3

Kan je dat eens stap voor stap uitschrijven? Moet je bvb met die spuit druk kunnen steken? Wat doe je met het hendel ondertussen: pompen of dichtgeknepen houden of gewoon los laten?

Waarom vraag ik dat? Wel, ik heb een Hosi-pomp gemonteerd (op andermans 950-2005) maar we krijgen het ding niet ontlucht. De klassieke techniek om te pompen en bovenaan bij te vullen, die zo succesvol is bij remmen, lukt hier he-le-maal niet.

Allez, is er nu werkelijk geen andere techniek dan met een injectiespuit? Hoe doet een volleerde KTM-technieker dat als ie de rempomp moet veranderen?

Daan

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 13:23    Onderwerp: Reageer met quote

Muug, ik heb er eens bijgestaan toen een monteur het deed, die deed van bovenaf vullen en pompen met de handle (natuurlijk nippel beneden openzetten), en als er beneden geen lucht meer komt nippel dichtschroeven.

ik vind de injectiespuitmethode makkelijker en logischer, ongewenste lucht wil nou eenmaal graag naar boven, dus van onderaf volpompen.
ik heb een spuit die mooi klem in de nippel past, heb je die niet dan moet het met een slangetje.
met de handle hoef je dan niet te pompen oid, gewoon niet aankomen.

pas geleden heb ik nog de achterrem ververst mbv injectiespuiten, ging ook prima, op de remtang pompen en af en toe de oude vloeistof afzuigen in het potje zodat die niet overloopt.

misschien is de vorm van het hosipompje iets anders? en blijft er een luchtbel achter?
msschien pompje loshalen (slang laten zitten) en een beetje draaien/keren, zodat een evt luchtbel via de slang omhooggepompt kan worden.

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rael

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Op hetzelfde forum als waar Hosi zijn produkt aanbied staat ergens op pag. 8 geloof ik, door ene franky een ontluchtings procedure beschreven die er op neerkomt de cilinder los te ontluchten en wel zo dat de bovenkant naar boven is gekeerd. Eerst wel het zuigertke naar binnen drukken, lucht die in de koppelingsnemer zit wordt er zo uitgedrukt.

Groet, Ruud
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb behoorlijk wat ervaring met de klassieke pompmethode mbt het ontluchten van remmen bij Japanse moto's. Na het steken van nieuwe stalen remleidingen bvb. Maar ik heb nooit zoveel misérie gehad als hier met deze koppeling. furious3
Wat me wel opviel was dat het niveau in het bovenste reservoirtje nauwelijks daalde. Zelfs niet na een paar duizend keer pompen. devil

Omdat we vreesden dat het pompje nog leeg was, hebben we dan eens de banjobout losgevezen. Het pompje zat propvol.

Zeg, wat voor spuitjes gebruik je? Ik heb hier een 3cc-injectiespuit liggen en een 10cc-spuit. Beide mondjes zijn even groot (is wellicht standaard zo, opdat er injectienaalden kunnen opgezet worden) net iets te groot voor de ontluchtingsnippel.Ik dacht van ze even bij te scherpen, maar de scherper is te nauw.... thumbsdown

En jawel, ik heb een slangetje, maar dat is dan weer te ruim voor het spuitmondje...

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 15:35    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
ik heb behoorlijk wat ervaring met de klassieke pompmethode mbt het ontluchten van remmen bij Japanse moto's. Na het steken van nieuwe stalen remleidingen bvb. Maar ik heb nooit zoveel misérie gehad als hier met deze koppeling. furious3
Wat me wel opviel was dat het niveau in het bovenste reservoirtje nauwelijks daalde. Zelfs niet na een paar duizend keer pompen. devil

Omdat we vreesden dat het pompje nog leeg was, hebben we dan eens de banjobout losgevezen. Het pompje zat propvol.

Zeg, wat voor spuitjes gebruik je? Ik heb hier een 3cc-injectiespuit liggen en een 10cc-spuit. Beide mondjes zijn even groot (is wellicht standaard zo, opdat er injectienaalden kunnen opgezet worden) net iets te groot voor de ontluchtingsnippel.Ik dacht van ze even bij te scherpen, maar de scherper is te nauw.... thumbsdown

En jawel, ik heb een slangetje, maar dat is dan weer te ruim voor het spuitmondje...

ja een ktm is ook geen jap eeeejjjjj
gewoon even naar de doktor om 2 grote spuitjes laugh
Naar boven
greenback

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

bij het klassiek ontluchten (reservoir vol - nippel los - hendel intrekken - nippel vast - hendel lossen - nippel los - hendel intrekken - enz...) moet dat toch lukken? indien niet lijkt het mij gewoon een probleem met je master (pompje aan het reservoir)...heb dit vroeger ook es voorgehad bij de rempomp van mn eerste motor (oh nostalgie - de eerste cb750 candygold) en daar was het pompje gewoon kapot...ik heb toen daadwerkelijk een heel weekend geprobeerd om er druk op te krijgen door te BLIJVEN pompen...zonder resultaat rolleyes3
Naar boven
Master of Disaster

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
Muug schreef:

ja een ktm is ook geen jap eeeejjjjj
gewoon even naar de doktor om 2 grote spuitjes laugh

Als student dierenarts kan ik met zekerheid zeggen dat alle volumes van spuiten dezelfde opening hebben om, zoals Muug al zei, elke naald op elke spuit te krijgen. Er bestaan denk ik wel spuiten waar geen naalden op moeten passen, maar of die variabele openingen hebben weet ik niet...

mr wheely

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

greenback schreef:
bij het klassiek ontluchten (reservoir vol - nippel los - hendel intrekken - nippel vast - hendel lossen - nippel los - hendel intrekken - enz...) moet dat toch lukken? indien niet lijkt het mij gewoon een probleem met je master (pompje aan het reservoir)...heb dit vroeger ook es voorgehad bij de rempomp van mn eerste motor (oh nostalgie - de eerste cb750 candygold) en daar was het pompje gewoon kapot...ik heb toen daadwerkelijk een heel weekend geprobeerd om er druk op te krijgen door te BLIJVEN pompen...zonder resultaat rolleyes3

KTM dealers hebben dit pompje (spuitje) niet voor niets aan hun powertool rek hangen dus gewoon vanaf onderen vullen en dan is de lucht er ook meteen uit heb dit al tientalle keren zo gedaan en nog nooit problemen gehad, dus waarom zou je dan vanaf boven vullen confused
Naar boven
Daan

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

dat ktm pompje (injectiespuit) wordt geleverd met slangetje en aparte nippel die je dan ook weer op het koppelingpompje moet schroeven, en dan moet je na het ontluchten weer de originele ontluchtingsnippel weer terugschroeven, ern dat setje kost geloof ik ook nog eens iets van 20 euro worried2

ik had een spuit die bijna paste, en heb hem nog iets aangescherpt tegen de slijpsteen aan zodat hij klem in de nippel past

(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

losse grote spuit kan je bij de apotheek halen.

prof doet het door systeem via ontluchtingsnipper vacuum te trekken: Kost je veel olie, maar gaat altijd goed, ook als er plekken zijn waar een luchtbel kan blijven hangen.

Dat laatste kan je ook zelf goed bedenken: Haal de zaak dan effe los, en houd het zo dat de luchtbel wel naar de ontluchtingsnippel kan.

Johan

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier altijd veel gelezen over van onderen bijvullen maar heb het zelf altijd gewoon van boven gedaan.
Op het hendel zit een schroefje waarmee je je drukpunt van wanneer de koppeling aangrijpt kunt verstellen. Als je deze verkeerd hebt staan bij het ontluchten van de koppeling maakt ie maar een hele kleine slag en ben je dus heeeeeeeeeeeeeeeeel lang bezig. Draai deze even verder open / dicht weet ik niet meer dan werkt het prima.
Wat mijn ervaring ook is is dat de je koppelings vloeistof vies wordt en daarom dus ook vervangen moet worden als je hem dan gewoon doorpompt krijg je slecht al de vuiligheid eruit. Als er op een of andere manier die vuiligheid tussen de O-ring van de zuiger en het cilindertje komt dan heb je dus een lekkende koppelings cilinder.
Hou je dit geheel goed schoon heb ik nooit geen last gehad met mijn koppelings cilinder, wel een keer problemen gehad. Toen alles goed schoon gemaakt met rereiniger en werkte weer perfect . toch ook 43000 km

Succes Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Jul. 2009, 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

misschien doet bij mij de originele het nog na 60000km: Als ik de motor nakijk kijk ik altijd of de vloeistof vies is, en pomp ik effe 2 a 3 vaatjes door zodat het weer helder oogt.
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jul. 2009, 1:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
losse grote spuit kan je bij de apotheek halen.

prof doet het door systeem via ontluchtingsnipper vacuum te trekken: Kost je veel olie, maar gaat altijd goed, ook als er plekken zijn waar een luchtbel kan blijven hangen.

Dat laatste kan je ook zelf goed bedenken: Haal de zaak dan effe los, en houd het zo dat de luchtbel wel naar de ontluchtingsnippel kan.

ik heb ze ook via de apotheek gehaalt daar heb ik een oud slangetje van een fietspomp opgezet die ik op de losgedraaide nippel bevestig met klemmetje vullen van onder en boven met de andere spuit de oude olie opzuigen werkt perfect laugh
Naar boven
Raketman

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jul. 2009, 2:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vanavond ook mijn duitse pompje gemonteerd.
Zelfde tactiek gebruikt als hier al beschreven staat : stukje rubberdarm op de ontluchtingsnippel, darm vol olie gedruppeld, daar een injectiespuit op en duwen maar totdat bovenaan de grote luchtbellen weg waren. Ongeveer drie spuiten doorgepompt.
Het koppelingspompje zelf had ik ook al volledig gevuld voor de leiding erop kwam.

Dan nog een kwartiertje nagepompt met de hand tot er geen kleine luchtbelletjes meer kwamen, klaar smug .

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Aleph

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jul. 2009, 7:50    Onderwerp: Reageer met quote

okay dan

gisterenmiddag heb ik dan toch een spuitje gevonden in één van mijn vele bakjes en laadjes die in die nippel past als een piemel in een p lipsrsealed2 Dus dat wordt mijn nieuwe wapen. rifle

Iedereen bedankt voor de supergoeie info ! thumbsup

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: