Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 20:05 Onderwerp: Hoe te bepalen: Ketting versleten |
|
|
mijn ketting zit op de grens van de 272 mm/18 schakels zoals in de manual beschreven, maar:
- wat is de oorspronkelijke lengte
- zijn er andere (objectieve) metingen mogelijk?
- is er een standard max. km stand
- tips voor nieuwe kettingen
Het stellen blijf ik ook een lastig werkje vinden, hier ook tips welkom,
vast bedankt,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Aleph

Geregistreerd op: 27-11-2007 Berichten: 888 Woonplaats: Flanders Fields
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 20:22 Onderwerp: |
|
|
stellen :
- zoek door aan 't wiel te draaien de plaats waar je ketting het meest strak is. Je zoekt dat dus temidden van de twee kanwielen, aan 't onderste deel van je ketting.
- meet daar hoeveel cm ze op en neer kan bewegen. Weet hoeveel het moet zijn.
- Stel de ketting af.
- draai je achtewiel weer rond en check of die speling min of meer over de hele ketting OK is. Indien je ketting op punt A goed is afgesteld en op punt B pakweg 10 cm los hangt te wapperen, wel dan is ze versleten.
Een versleten ketting valt dus eigenlijk simpelweg niet goed meer af te stellen. _________________ mijn nieuwe nick is Muug |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 20:24 Onderwerp: |
|
|
tips:
DID Zvm ketting met 2 voortandwielen, sterkste combi die ik tot nu toe heb gehad. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 22:19 Onderwerp: |
|
|
Objectieve meting : ketting vastpakken in het midden op het achterste tandwiel, en als je ze zodanig ver van het tandwiel kan aftrekken dat je de tandjes kan beginnen zien is ze versleten... _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 22:24 Onderwerp: |
|
|
dank voor de tips, die variatie door te draaien had ik niet aan gedacht. Net even gekeken en inderdaad!!
Toch nog even over het stellen:
- volgens de manual meet je niet in het midden en
- op de zijstandaard.....
Ik heb nu een DID 525 ZVM ketting ruim 20.000 km erop zitten met nieuwe tandwielen. Is de truck nu 2 voortandwielen per ketting gebruiken?
Iemand trouwens ervaring met 17/42 (rij veel asvalt)?
vast weer bedankt,
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 22:48 Onderwerp: |
|
|
Koen, de manual zegt zijstandaard omdat de manual geschreven is in 2003, toen er standaard nog geen bok op de 950 zat, ze hebben dat geloof ik zelf in de nieuwste manuals nog niet aangepast.
2 voortandwielen??
als je halverwege de slijtagegrens (is voor mij 15000km) bent, vtw wisselen, je spaart dan de rest, immers het vtw maakt veel meer omwentelingen als achter, en is dus ook eerder versleten.
Op die manier doe ik 30 k met een set, dan doe ik gelijk met een grote beurt preventief set wisselen.
PS: morgen met de 990 richting Tsjechie  _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Ha Daan,
goed te weten, is het voortandwiel (vrij krap met 17) er zonder de ketting te breken af te halen?
Zit nu op 22.000 km en hij lijkt toch wel ver heen (met zelfde voortandwiel), hoor hem zelfs onregelmatig geluid maken lijkt. Lijkt niet evenredig te slijten (was nieuw voor me)
Veel plezier richting Tjechie, in 1 ruk? Daar nog plannen?
Groeten,
Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 9:19 Onderwerp: |
|
|
koen, ook een 17 krijg je er af, wel goed de ketting slap hangen (wiel helemaal naar voren,) het is een beetje pielen maar het gaat.
ik rij zelf met 16, dan gaat het makkelijker.
beter voortaan vtw wissleen bij bv kmst 15000 of zo.
Tsjechie wordt toeren op roadbook van hotel naar hotel, met het vrouwtje achterop, vanavond ergens in duitsland overnachten.(700km toeristisch rijden wordt een beetje te veel voor 1 dag). _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 21:05 Onderwerp: |
|
|
Versleten ketting?
Ik heb hier een meet lineaaltje van DID zelf, en zei zeggen:
tot 0,5 % slijtage is OK
0,5 - 1 % slijtage: 'geel gebied' aan vervanging toe, maar niet kritisch
1 - 1,5 % slijtage: Oranje gebied: Ketting in kritsche fase, kans op breuk
1,5 - 2 % slijtage: Rood, vervangen!
>2% slijtage: Onmiddelijk vervangen, geen meter meer mee rijden.
Mijn ervaring: Een DID met >1% zlijtage is echt op, en dan heb je al lang 2 voortandwielen en minstens 1 achtertandwiel versleten.
Oja: Deze slijtage meet je door de ketting over zo veel mogelijk schakels te meten (>20 schakels); Daarbij trek je de ketting zo goed mogelijk uit (liefst vlak op tafel... maar dat gaat natuurlijk niet )
Het is ene 525 ketting: Dus 5/8 inch per schakel ! dus de originele lengte kan je gewoon uitrekenen. Deel de gemeten lengte door de originele lengte (x100%) en je weet hoeveel die gerekt is. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 22:55 Onderwerp: |
|
|
Helder Gerben,
KTM adviseert dus bij 0.78%
18 asjes (17 x 5/8 x 2.54) = 26.9875 / 27.2 geeft 0.78 %
Set zit er nu 22.000 Km op, kan het voortandwiel niet echt zien maar zal ook ver op zijn?
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Roeligan

Geregistreerd op: 27-12-2007 Berichten: 804 Woonplaats: Heusden-Zolder
|
Geplaatst: Wo, 10 Jun. 2009, 8:21 Onderwerp: |
|
|
Koen schreef: | Helder Gerben,
KTM adviseert dus bij 0.78%
18 asjes (17 x 5/8 x 2.54) = 26.9875 / 27.2 geeft 0.78 %
Set zit er nu 22.000 Km op, kan het voortandwiel niet echt zien maar zal ook ver op zijn?
Groeten Koen |
Mijn voortandwiel was idd op na 23500km _________________ www.roeligan.net |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 10 Jun. 2009, 16:22 Onderwerp: |
|
|
Ja, VTW kan na 20dkm makkelijk op zijn. Als er tanden afbreken beschadigd de ketting.
Maar zelden heb ik een ketting gezien die echt >0,5% slijtage had!
Meten is weten: Meet je ketting maar eens! _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Koen

Geregistreerd op: 16-8-2006 Berichten: 489 Woonplaats: Maastricht
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 11:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nu eens op meerdere plaatsen gemeten en daar zit mm' ers verschil tussen!!
De dealer adviseert de orginele KTM ketting, weet iemand wat dit is ?. Standaard DID?
Groeten Koen _________________ 12 jaar/70.000km 950 S nu 1090 R |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Za, 13 Jun. 2009, 21:52 Onderwerp: |
|
|
Origineel gebruikte KTM in België Regina kettingen. Maar sedert begin dit jaar blijkt het origineel idd DID te zijn. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Jun. 2009, 10:46 Onderwerp: |
|
|
KTM origineel voor de 2003- 2005 modellen is:
DID 525 HV
Volgens mij maken ze nu geen HV model meer... dusmisschien kan iemand even op een nieuwe kijken (stat op de zijkant van de kettingplaatjes). Ik schat dat het een 525VM2 is geworden.
Ik rij zelf al tijden met een 525-ZVM, die is net iets zwaarder en stabieler.
Een ketting die verschilt in lengte per stukje... kan je weggooien! MAAR: pas op, het is moeilijk om de ketting goed uitgerekt te krijgen. Als het echt mm's scheelt, dan zou de ketting ook niet meer fatsoenlijk over het tandwiel kunnen lopen. Dergelijke ongelijkmatigheid heb ik alleen maar gezien bij echte goedkope merkkettinkjes (IRIS etc) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
|