lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Knallende uitlaat, slecht lopen
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 0:13    Onderwerp: Knallende uitlaat, slecht lopen Reageer met quote

Hallo,

Vandaag tijdens het naar mijn werk rijden kreeg ik spontaan vanuit het niets eenenorm knallende uitlaat; bij iedere keer dat ik gas terug nam knalde hij 3-4 keer behoorlijk. Gisteren nog 190 km offroad gereden, geen probleem, alles OK. Lucht filter is gloednieuw (zo'n 400km nu)
Op de terugweg naar huis (slechts 10 km) werd het erger, de motor reed niet meer lekker (af en toe inhouden, beetje onregelmatig) en bij stilstaan viel het stationaire toerental terug naar zo'n 1000 toeren en meestal sloeg de motor af.

Steven heeft me al een beetje op weg geholpen, maar in het kader van "met z'n allen weten we meer dan 1" toch ook effe hier gepost.

Meest logische is iets met de benzine toevoer denk ik. Benzine pomp lijkt me sterk (dat is meer wel/niet doen, ken ik van mijn Africa Twin, dat is dezelfde pomp ....) en benzine-filer zit er niet tussen. Vanavond de carburateurs begonnen te demonteren, maar nog niet af (bijna eruit). Tips waar ik op moet letten? Is het nodig de 2 carburateurs te scheiden van elkaar of kan ik ze aan elkaar laten zitten? (de schroeven waarmee de 2 platen links en rechts op de carbs zitten zijn echt van bagger kwaliteit, 1 kruiskop heb ik al bijna kapot, dus ik ben wat voorzichtig geworden wreck ).

Ik zie wel dat de 2 schuiven die je ziet een beetje een benzine-aanslag hebben en er zit wat vuil op, is dat normaal of moet het echt brandschoon zijn? Alle sproeier eerst maar eens schoon blazen en dan alles terug zetten?

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
mr wheely

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 2:22    Onderwerp: Reageer met quote

bougie kapot of vuil of slecht
luchtslang verstopt of benzine toevoer slecht carbs maar daar ben je aan bezig, en ook de pomp kan een probleem zijn lijkt me
sas is er af of niet ???? lekkage sas systeem lucht

had je het bij 1 demper of allebij ????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

Begin bij het begin: Bougies eruitdraaien! Kan je zien of ie geen benzine krijgt (droog) of slechte vonk heeft (nat en donker). Weet je meteen ook of het probleem met 1 cil te maken heeft of met beide.
Normaal ga je bij slecht draaien eerst een paar simpele zaken checken voor je de carbs gaat demonteren... is veel werk en moet eventueel terug gesynchronizeerd worden.
Wat wel eens voorkomt bij carbs is dat bv de hoofdsproeier lostrilt, je motor draait dan wel stationair (min of meer) maar gaat op 1 cil draaien als je gas geeft. Wel de toevoer vd benzine even checken, weet je meteen of de pomp ok is. Ook even checken of je inlaatrubbers ok zijn, kan ook heel simpel door met draaiende motor startpiloot of remmenreiniger te verstuiven in de buurt vd rubbers. (bij scheurtjes - valse lucht aanzuigen- gaat de motor dan sneller draaien)
Heeft de moto bij het offroaden veel water binnengekregen? gebruik je een papieren luchtfilter of een ingeoliede mousse? als de moto slecht draait, produceerd hij dan zwarte rook? (onvoldoende luchttoevoer)

bougiekappen checken, aansluitingen ad bobijnen checken

Indien geen probleem met benzine kan het eventueel ook een hallgever probleem zijn.

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

mr wheely schreef:
bougie kapot of vuil of slecht
luchtslang verstopt of benzine toevoer slecht carbs maar daar ben je aan bezig, en ook de pomp kan een probleem zijn lijkt me
sas is er af of niet ???? lekkage sas systeem lucht

had je het bij 1 demper of allebij ????

Ik heb maar 1 demper .. rolleyes SAS is toch het systeem dat er in zit voor de emissie-eisen (tussen uitlaat en carbs?). Zit er ook niet meer op!

De reden dat ik met de carbs begonnen ben is dat ik met mijn AT hetzelfde heb gehad, was een gevolg van veel vuil (stof) in de carbs (veel offroad gebruik met stof). Daarbij komt dat de vorige eigenaar vlak voordat ik 'm kocht er mee in Marokko is geweest, dus stof is een logische oorzaak.
Maar dat stof kan idd ook de electrische problemen veroorzaken, ik zal dat eerst bekijken (de carbs zijn nog niet open, ik heb nog geen synchronisatie aangetast).

Maar allebei bedankt voor de tips, ik ga ze systematisch aflopen voordat ik de carbs daadwerkelijk openschroef, dat is wel verstandiger denk ik rolleyes

Wat is de "hallgever", ik ken die term niet moet ik bekennen.

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Harry

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je vacuumslangetjes (of rubber dopjes op de warteltjes) op je inlaatkanalen zitten? Dit is nl. het klassieke klachtenbeeld bij luchtinlek in je inlaat. Check eerst maar eens of die slangetjes nog goed vast zitten en nergens gescheurd zijn, voordat je aan bougies gaat denken.
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Do, 4 Jun. 2009, 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond niet zo veel tijd gehad, maar wel wat gedaan. Bougies gechecked, die vonken beiden (de achterste hield ik net verkeerd vast, dus echt gevoeld dat ie wat doet, dat was niet zo slim ... rolleyes4 ). Ze waren (beiden) wel wat donker, maar vrijwel droog.

bougiekappen lijken me goed, aansluitingen ad bobijnen checken nog doen (waar kan ik die vinden???). . Wat dirk zegt over de hallgever, waar kan ik die vinden (connectoren schoonmaken neem ik aan?). Ik loop sowieso alle connectoren even na, alles goed schoonmaken.

Benzine pomp werkt goed, inlaat rubbers zijn op het oog goed.

Ik heb de 2 carbs eruit liggen, nu ik het zover heb maak ik ze van het weekend denk ik toch maar even open, dat is het werk nu ook niet meer. Wanneer ik in de carbs kijk zie ik wel dat de schuiven (die zwarte bedoel ik, niet de gaskleppen zelf) wel een klein beetje een aanslag hebben en er wat klein vuil op zit). Dus schoonmaken kan sowieso geen kwaad.

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
mr wheely

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 2:06    Onderwerp: Reageer met quote

snowball schreef:
Vanavond niet zo veel tijd gehad, maar wel wat gedaan. Bougies gechecked, die vonken beiden (de achterste hield ik net verkeerd vast, dus echt gevoeld dat ie wat doet, dat was niet zo slim ... rolleyes4 ). Ze waren (beiden) wel wat donker, maar vrijwel droog.

bougiekappen lijken me goed, aansluitingen ad bobijnen checken nog doen (waar kan ik die vinden???). . Wat dirk zegt over de hallgever, waar kan ik die vinden (connectoren schoonmaken neem ik aan?). Ik loop sowieso alle connectoren even na, alles goed schoonmaken.

Benzine pomp werkt goed, inlaat rubbers zijn op het oog goed.

Ik heb de 2 carbs eruit liggen, nu ik het zover heb maak ik ze van het weekend denk ik toch maar even open, dat is het werk nu ook niet meer. Wanneer ik in de carbs kijk zie ik wel dat de schuiven (die zwarte bedoel ik, niet de gaskleppen zelf) wel een klein beetje een aanslag hebben en er wat klein vuil op zit). Dus schoonmaken kan sowieso geen kwaad.

controleer de slangetjes waar je sas op gezeten heeft op lekkage en of alles goed is afgedicht, hier zou ik het probleem in zoeken
voordat je je carbs openmaakt
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jos,

Je hall gever is niets mis mee.
De bobines vind je bovenop de bougies, kap en bobine is nl. een deel! Je kan die even super goed controleren op barstjes, dat heb ik eerder wel eens gezien met vaag lopen tot gevolg, maar dan merk je wel dat ie op een poot loopt.

Als je de carbs niet los van elkaar haal (niet nodig ook) dan verloopt je syncronisatie ook niet af.
Aan de deksels van de vacuum slide zit een aansluiting die dicht is gemaakt, mr wheely bedoelt die, je kan daar ook nog even naar kijken of die nog dicht is. klinkt verder nog steeds als een lean condition.

Doe maar eens een lc8 benzine kraan dicht, dan loopt ie ook precies zo, stationair 1000/800 en knallen in de pijp. das te kort benzine, misschien een vlotter die vast zit?

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Een hall gever is een onderdeeltje van je ontsteking. Vaak is dat meestal de oorzaak van electrische problemen. Nu is het wel zo dat een hallgever ofwel werkt ofwel niet werkt, maar het had een oorzaak kunnen zijn. aangezien je bougies niet nat staan is er met de hallgever wss niets mis.
Aangezien de benzine pomp blijkbaar ook ok is zou ik het dan toch ook in de carbs gaan zoeken of eventueel valse lucht. Als het valse lucht is moet het toch al een serieuze lek zijn om zo'n resultaat te hebben. Zou ik toch de truuk met de remmenreiniger of startpiloot gebruiken.....
Een kromme of verbrande klep geeft soms ook wel die symptomen maar dan vermoed ik dat je dat ook aan de bougie zou zien.

StevenD

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 23:25    Onderwerp: Reageer met quote

Dirk, Wanneer heb jij voor het laatst (of eerst) een 9x0 met kapotte hall effect sensor van de ontsteking gezien? Ik nog nooit en heb er best veel gezien die niet stuk zijn Smile
Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Jun. 2009, 23:57    Onderwerp: Reageer met quote

OK, vanavond de carburateurs uit elkaar gehaald en alles schoongeblazen zoals in de manual staat. Blijft een mooi stuk techniek om te zien, maar dat terzijde.

Alles zag er schoon uit, alleen ... ik zag dat de gaskleppen een beetje versleten waren rond de as (rondom sloot de klep netjes aan, maar rond de as zag ik tegen het licht een spleet, ik schat zo'n halve mm).

Wat raden jullie aan, vervangen?

Kan het de symptonen verklaren (volgens Dirk wel, je had het over een verbogen klep, maar ik denk dat het effect hetzelfde is).

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
StevenD

BerichtGeplaatst: Za, 6 Jun. 2009, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

dirk bedoelt een heel andere klep, eentje in de cylinderkop.
Je gasklep hoort niet helemaal te sluiten hoor, daar trekt hij zijn stationair lucht namelijk ook door heen, als daar wat mee was dan ging het alleen maar harder stationair draaien.
Als je wat lucht door alle kanalen heb geblazen en het is open dan is de carburateur dus niet het probleem. of het is opgelost..

Waar ik heel benieuwd naar ben zijn de symptomen. Het geluid is daarbij zo super belangrijk dat een diagnose stellen over het internet zo moeilijk is.
Liep hij de laatste km's helemaal niet goed meer of was het ook af en toe wel en af en toe niet lekker?
Bougies kosten niets, zowiezo even vervangen gaan, kan het ook goed zijn namelijk. Het is nu even belangrijk om te diagnotiseren of er een cylinder is die niet goed meewerkt op stationair. Dat kan dan heel goed die bougie ook zijn, als de carb goed werkt (en de choke niet open blijft staan!! controleer die ook even heel goed, dit zijn ook precies de symptonen van te VEEL zoals bij een choke die open staat bij een warme motor, maar dan moet ie koud gewoon even prima lopen...
Anyway, als je een cylinder heb die niet goed werkt: bougie, carb en klepspeling controleren.

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Za, 6 Jun. 2009, 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, de carbs zijn schoon en ik heb nieuwe bougies voor de zekerheid. Ik zal de stationair ook nog checken. Morgen zet ik de hele handel in elkaar, ben benieuwd hoe die dan loopt. Vandaag veeeel te moe van een bedrijfsvoetbal toernooi; sport is ook niet gezond wink2 Nogmaals bedankt voor alle tips, morgen hopelijk meer nieuws

groeten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
dirk pauwels

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Jun. 2009, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Dirk, Wanneer heb jij voor het laatst (of eerst) een 9x0 met kapotte hall effect sensor van de ontsteking gezien? Ik nog nooit en heb er best veel gezien die niet stuk zijn Smile

Ik ben een newbee wat KTM betreft, alleen maar sleutel ervaring met Yamaha, suzuki, Honda, ducati, Guzzi, Triumph, Aprilia, GasGas, Husky, BSA en vooral een stuk of 3 BMW GS. dozey Bij BMW ging de hallgever nog al eens defect, was zo'n beetje het enige onstekingsgedeelte dat al eens defect ging. Zoals gezegd met KTM weinig ervaring, mijne SMT is nog te jong....Het forum is dus een welkome bron van info....

Ik zeg ook niet dat die dingen bij KTM kapot gaan, zeg enkel alleen dat het een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn.

Jos van Vliet

BerichtGeplaatst: Di, 9 Jun. 2009, 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, het probleem lijkt opgelost, maar de finale check komt morgen pas.

Ik heb de hele handel ingebouwd (eerst een probleem met de achterste carb, waarschijnlijk de vlotternaald niet goed gezet, dus alles weer eruit en toen er weer in). Vandaag alles getest in de schuur en dat liep goed (maar effe kunnen proberen, anders val ik dood om in de kleine schuur rolleyes3 ).
Toen alles afgemonteerd en de motor de straat op geduwd. Gestart, klinkt goed, stukje gereden tot eind van de straat, geen geknal meer, lijkt lekker te lopen. Aan het eind van de straat slaat ie af, niet meer te starten (het was ondertussen 23:30, dus ik had het wel gehad een beetje rolleyes4 )
Dus niet goed nagedacht, te vaak gestart (totdat de accu leeg is) en nog niet lopen... Flink gevloekt, motor weer de schuur in, aan de lader en morgen zien we wel weer verder.

He! idea2 zou ik misschien vergeten zijn de benzine kraan open te zetten ... Tja, dat verklaart veel. Maar het is mooi geweest nu (achter in de tuin kan ik niet meer starten, dan heb ik om 24:00 echt heibel met de buren ...) dus de echte check komt morgen pas.

Conclusie van het verhaal: eerder stoppen met werken wanneer je moe wordt ...

Steven, ik heb de trottlle sensor gewoon laten zitten nu.

groeten, welterusten,

Jos

Niet meer:
KTM 525 EXC Rally '05
KTM 950 Adventure S '03
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

berichten van de laatste 24 uur

Ga naar: