Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Zo, 14 Dec. 2008, 22:27 Onderwerp: temperatuur |
|
|
Beste lezers,
Als ik met de motor technische stukken rij (offroad), loopt de temperatuur regelmatig hoog op. Ik rij deze stukken langzaam. Er is dan nagenoeg geen rijwind.
Is het normaal dat de motor bij deze buitentemperaturen zo snel warm wordt !
Verder als ik de motor laat afkoelen is het dan verstandig de motor te laten draaien. Dit in verband met de werking van de fan.
Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
KP
Laatst aangepast door KP op Ma, 15 Dec. 2008, 12:32, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 14 Dec. 2008, 23:10 Onderwerp: |
|
|
Moeten wij dit serieus nemen?
Natuurlijk is het iet normaal dat het rode lampje aangaat. Dat gebeurt alleen als je met wind mee en 35+ graden door de zandduidnen jakkert, of met een moddergevulde radiator door het maaisland ploegt. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Vrom
Geregistreerd op: 25-11-2008 Berichten: 188 Woonplaats: Schellebelle - B -
|
Geplaatst: Zo, 14 Dec. 2008, 23:53 Onderwerp: |
|
|
En een motor koelt nog altijd het beste af als je hem gewoon uit zet... |
|
Naar boven |
|
 |
mr wheely

Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 1:01 Onderwerp: |
|
|
GEWOON DOORRIJDEN wat een vraag  |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 10:29 Onderwerp: |
|
|
uit je verhaal maak ik op dat de ven wel werkt, (regelmatig aanslaat).
Rij je met originele uitlaten?
zo ja, die zorgen er ook voor dat de motor heet loopt, Akra's oid laten de motor veel koeler lopen.
Een rally radiatorbechermer laat ook meer lucht door, dus meer koeling.
En/of..... engine ice als koelvloeistof gebruiken, schijnt geen sprookje te zijn, is echter wel 2 keer zo duur als gewone koelvloeistof. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 11:01 Onderwerp: |
|
|
engine ice = motor heter, kvs kouder. niet geschikt dat spul imho. De beste warmte afnemer blijft gedestilleerd water voor waar het kan worden gebruikt.
En een motor direct afzetten als hij TE heet is das niet slim omdat je dan plaatselijk oververhitting krijg en schade kan ontstaan. beter stationair tegen de wind in parkeren. en koelen laten. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Raketman

Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 12:35 Onderwerp: |
|
|
StevenD schreef: |
En een motor direct afzetten als hij TE heet is das niet slim omdat je dan plaatselijk oververhitting krijg en schade kan ontstaan. beter stationair tegen de wind in parkeren. en koelen laten. |
dus ipv uit te zetten en de warmteproduktie te stoppen ga je'm nog minder koeling geven en nog meer lokale hitte laten produceren ?
De logica ontgaat mij compleet. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 13:18 Onderwerp: |
|
|
de fin geeft meer hitte af dan je motor stationair produceert. als je hem direct afzet zetten de zuigers meteen zo uit dat je een vastloper creert in de stilstaande motor. oude luchtkoelers wilden dan nog wel eens de zuiger inscheuren ook. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Wout
Geregistreerd op: 1-3-2007 Berichten: 219 Woonplaats: Lage Zwaluwe
|
Geplaatst: Ma, 15 Dec. 2008, 14:09 Onderwerp: |
|
|
De Honda 250cc en 350cc 6cilinders moesten na de race nog 5 minuten blijven draaien met een ventilator ervoor. Dit waren luchtgekoelde motoren met aan beide zijden een oliekoeler in de kuip. Door de olie rond te pompen werd de hitte van de cilinderkop en zuigers afgevoerd.
Deden ze dat niet dan konden de tapeinden van de cilinder knappen door het uitzetten van het aluminium.
De hitte in de motor zit in de cilinderkop en de zuiger. Vooral de zuiger kan zijn warmte alleen kwijt via de olie die er onderin wordt gesproeid en (een klein beetje) via de zuigerveren. Direct stilzetten betekend dus dat de zuiger het maar uitzoekt met een bodem van 800ºC tot 1000ºC en geen koeling van olie van pakweg 100ºC meer krijgt.
Overigens is oververhitting van een gezonde vloeistofgekoelde motor vrijwel niet mogelijk omdat de ventilator dat moet voorkomen. Als die het niet meer aan kan (m.a.w. hij blijft draaien) is er iets mis met de verbranding (te heet) of met de koeling (aangekoekt?) of met de buitentemperatuur (meer dan 40ºC). Of de motor moet meer meeslepen dan waarvoor hij gemaakt is (zijspan of zo).
Wat je zelf als "wel erg heet" ervaart hoeft nog niet oververhit te zijn.
groet,
Wout |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 0:30 Onderwerp: |
|
|
ps.: Als je de motor uitzet maar wel op contact, loopt je fan ook gewoon nog hoor.
Maar serieus: Als je offroad erg langzaam rijdt, dan levert het blok dus niet meer dan 'stationair' en hoort de fan makkelijk de koeling bij te kunnen leveren. Het rode lampje mag dan zeker niet aan gaan.
Gebeurt dat toch, dan is er wat fout:
- lucht in het koelsysteem
- te wienig vloeistof
- fan die niet aanslaat
- radiator die dicht zit
- waterpomp die stuk is
- anders ? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 18:46 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | ps.: Als je de motor uitzet maar wel op contact, loopt je fan ook gewoon nog hoor. |
Dit heeft toch geen zin? Je koelwater koelen wat in de radiator zit. Als de motor uit is doet je waterpomp het tenslotte niet.
groet johan |
|
Naar boven |
|
 |
Johan

Geregistreerd op: 28-2-2005 Berichten: 545 Woonplaats: Hengelo (ov)
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 18:48 Onderwerp: Re: temperatuur |
|
|
KP schreef: | Beste lezers,
Als ik met de motor technische stukken rij (offroad), loopt de temperatuur regelmatig hoog op. |
Wat is hoog?? Gaat je templampje aan of komen er 5 of 6 balkjes in beeld
groet Johan |
|
Naar boven |
|
 |
erwindob

Geregistreerd op: 29-11-2004 Berichten: 298
|
Geplaatst: Di, 16 Dec. 2008, 23:31 Onderwerp: |
|
|
ook fijn om te weten: de LC8 fan gaat bij 88graden (zoiets toch?) al aan waar een gsxr dat bv. pas bij 108 deed. soort van uit voorzorg zeg maar.
trek uit het draaien ervan dus niet gelijk de conclusie dat er een 2e fan bij moet. |
|
Naar boven |
|
 |
joscha
Geregistreerd op: 28-1-2005 Berichten: 34 Woonplaats: Almere
|
Geplaatst: Wo, 17 Dec. 2008, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Controleer ook eens het koelvloeistof niveau. Met te weinig vloeistof loopt de temperatuur snel in het rood. |
|
Naar boven |
|
 |
KP
Geregistreerd op: 21-3-2008 Berichten: 85
|
Geplaatst: Do, 18 Dec. 2008, 14:58 Onderwerp: |
|
|
Beste lezers,
Bedankt voor alle info. Vandaag wederom een offroad rit gemaakt. Geen enkel probleem meer gehad met de temperatuur. Blijft natuurlijk wel vreemd.
De fan werkt en ik ga ervan uit dat de waterpomp ook werkt. Hoe kan ik de werking van de waterpomp controleren ?
Verder was de rit van afgelopen zondag met heel veel modder. Misschien toch een moddergevulde radiator geweest !
Met vriendelijke groet,
KP |
|
Naar boven |
|
 |
|