| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp | 
	
	
		| Auteur | Bericht | 
	
		| KP 
 
 
 Geregistreerd op: 21-3-2008
 Berichten: 85
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 15:58    Onderwerp: OLIE VERBRUIK |     |  
				| 
 |  
				| Geachte lezers, 
 Ik peil de olie altijd op dezelfde manier. Blok warm rijden (4 blokjes). Even 1 minuut laten draaien op de middenbok en dan peilen.
 
 Na de 15.000 km beurt is er 10 w 40 ingegaan. De motor gebruikt opeens meer olie. Kan dit en wat kan ik er tegen doen ?
 
 Met vriendelijke groeten,
 
 KP
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Mr.FreeBike 
 
  
 Geregistreerd op: 16-2-2008
 Berichten: 123
 Woonplaats: Oploo
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 17:00    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Het blijkt dat je het best Shell olie kunt gebruiken voor het minste olieverbruik. Ik heb dat tijdens de 10.000 beurt er in laten gooien en tot nu toe gaat het prima......geen of minimaal olieverbruik. Elders op dit forum staat er ook iets over geschreven. _________________
 Motorgroeten,
 
 Simon
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 18:21    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Tik het zoekwoord olie of olieverbruik maar eens in, we hebben het er genoeg over gehad. 
 En een verbruik van 300cc op 1000km is heel normaal hoor.
 
 Mijn 950 deed dat van nieuw af aan tot nu, en er staat inmiddels 70.000 op
  _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Raketman 
 
  
 Geregistreerd op: 13-1-2007
 Berichten: 1412
 Woonplaats: Wichelen (B)
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 19:23    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| 300cc op 1000   
 Dan toch nog iets waar die van mij goed in is, da's 300cc op 10.000...
 _________________
 Nil volentibus arduum
 
 2006 990 Adv ABS (125k)
 2012 990 Adv ABS (54k)
 2017 Africa Twin (80k)
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Daan 
 
  
 Geregistreerd op: 27-11-2004
 Berichten: 3679
 
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 19:33    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Raketman schreef: |  	  | 300cc op 1000   
 Dan toch nog iets waar die van mij goed in is, da's 300cc op 10.000...
 | 
 
 Tja, er zal in die 5 jaar toch wel iets verbeterd zijn aan de lc8.
 
 Op m'n 990 heb ik het nog nooit opgemeten eigenlijk.
 _________________
 Groet Daan (LC8-Junkie).
 
 
 (voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
 En nu (weer) KTM 950/S adv
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Koen 
 
  
 Geregistreerd op: 16-8-2006
 Berichten: 489
 Woonplaats: Maastricht
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 19:43    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Tja sinds ik  die 'stroop' van Shell heb lijkt hij inderdaad helemaal niets meer te verbruiken (950/2004, 25.000km), heb nu wel bij koude motor een hakkelende koppeling. 
 Sommer beweert dat Shell het nieuwe voorschrift is van KTM uit Oosterijk maar ik heb nooit een officieel schrijven gezien. Zou iemand ens kunnen kijken wat in de 2008 manuals staat?
 
 Groeten Koen
 _________________
 12 jaar/70.000km 950 S  nu 1090 R
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Jasja 
 
  
 Geregistreerd op: 7-10-2007
 Berichten: 58
 Woonplaats: Vlissingen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Di, 5 Aug. 2008, 22:19    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Mijn dealer (Motor2000) gebruikt Motul 5100 10W40. Ik heb nu iets van 4.500 km met de 990 gereden en nog niet een keer hoeven bij te vullen. Sterker nog, na de 1000 km beurt constateerde ik dat de olie ruim (enkele centimeters) boven de maximumidicatie op de peilstok stond. Ik heb daarover met de dealer contact opgenomen. Deze verzekerde mij ervan dat dit niet kwaad kan. Als er ook maar iets te veel olie wordt bijgevuld (bijv. 100 cc te veel) dan levert dit volgens de dealer al een dergelijke peilstand op. Omdat de LC8 over een zelfregelend dry-sump systeem beschikt, zou toch altijd de juiste hoeveelheid olie in het blok komen. Nu, na een paar duizend extra kilometers, staat de olie nog steeds ruim boven de max.indicatie. Kortom: hij verbruikt bij mij geen olie of zo weinig dat het nauwelijks te constateren is. 
 Tsjaha....ik dacht ik meld 't effe.
 _________________
 Gr,
 Jasja
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| pax 
 
  
 Geregistreerd op: 22-3-2008
 Berichten: 25
 Woonplaats: Amsterdam
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Wo, 6 Aug. 2008, 18:55    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Mijn olieverbruik is ook bescheiden. 
 Maar als je als een Japkiller over de weg gaat (en eraf) dan zal het verbruik wel wat toenemen lijkt me..
 _________________
 2001 Transalp '96
 2008 LC8 950 Adv. '04
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| k² 
 
  
 Geregistreerd op: 20-11-2007
 Berichten: 185
 Woonplaats: neffenalle
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 0:41    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| bof, 
 als de distributie wat begint te rammelen in vrijloop en het olielampeke soms is flikkert kap ik er al is wat bij
 
 half synth
 
 hoeveel?
 
 nu nix meer
 met de grijze voor de aanpassingen van KTM België... veel
 _________________
 Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Jasja 
 
  
 Geregistreerd op: 7-10-2007
 Berichten: 58
 Woonplaats: Vlissingen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 21:19    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| flop, 
 
  _________________
 Gr,
 Jasja
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| k² 
 
  
 Geregistreerd op: 20-11-2007
 Berichten: 185
 Woonplaats: neffenalle
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 21:43    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| het is slechter met te veel olie te rijden (ruim boven de max-indicatie zoals jij volgens eigen zeggen) zoals jij dan met te weinig 
 zoek maar eens uit hoe WEINIG olie er bij kan als je peilstokje op MIN staat, da's echt ni veel
 
 die "flop" mag je dus rustig aan jezelf toekennen
 
 mijn vorige KTM  (nu die van Alex) heeft ALLE mankementen gehad en zoop olie dat he tgeen naam had voor hij werd omgebouwd naar 2004 specs door KTM België
 daarna geen problemen meer
 heef t mij NOOIT in de steek gelaten
 
 mijn "nieuwe" is volgens de KTM databank de laatste keer op onderhoud geweest in oktober 2005
 staat sinds half  2006 in mijn garage
 deed in juli 2007 dienst op noppen als snel assistentievoertuig tijdens de Transivania Adventure Trophy en werd een paar keer uitgeleend aan vrienden die nu ook allemaal KTM rijden
   olie???
 nog genoeg in (ni helemaal max maar dat hoeft nie)
 nog nooit veranderd sinds die bij mij staat (schande hé)
 maar hij was dan ook niet van mij maar van een vriend die hem hier stalde
 ondertussen is het de mijne
 heb ik kettingset en voorvorkkeerringen vervangen
 gaat 3de week augustus op onderhoud bij mijn favoriete KTM dealer-mecanieker voor een utra compleet groot onderhoud
 
 maar eerst gaat ie 2-up met bagage door het zwarte woud naar de zwitserse grens
 
 zou de moto er slecht aan toe zijn?
 gisteren nog mee naar Sommer en terug via Arnhem en Nijmegen tegen niet echt kinderachtige snelheden
 
 geeft geen slag verkeerd en ging vandaag op reserve op 307 km
 niet slecht dacht ik zo
 olie?
 NOOIT boven het MAX-lijntje meneer flop
 de dealer die daar verantwoordelijk is zal je niet zeggen dat hij daar in de fout ging...
 
 
 leer je nog wel als je de km stand vertienvoudigt...
 
 ik dacht, ik meld het maar effe
  _________________
 Tên përdu, jhamâi së rëcôbro
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Jasja 
 
  
 Geregistreerd op: 7-10-2007
 Berichten: 58
 Woonplaats: Vlissingen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 23:14    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|   
 Wist niet dat je boos werd. Heeft "f**p" in België misschien een bijzondere betekenis?
 _________________
 Gr,
 Jasja
 |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Do, 7 Aug. 2008, 23:58    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| Om terug te komen op de hoofdvraag: 
 Als je in ene keer veel meer olie bent gaan gebruiken, kan datnatuurlijk niet door slijtage komen.
 
 mogelijkheden:
 
 - Hij gooit het door de ontluchting eruit (misschien is daar wat veranderd, of hij zit juist verstopt/geknikt
 
 - het terugloopventiel sluit niet af, en de olie loopt terug het blok in.
 _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| mr wheely 
 
  
 Geregistreerd op: 24-1-2005
 Berichten: 3278
 Woonplaats: sluis
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Vr, 8 Aug. 2008, 1:43    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				|  	  | Dr_Bean schreef: |  	  | Om terug te komen op de hoofdvraag: 
 Als je in ene keer veel meer olie bent gaan gebruiken, kan datnatuurlijk niet door slijtage komen.
 
 mogelijkheden:
 
 - Hij gooit het door de ontluchting eruit (misschien is daar wat veranderd, of hij zit juist verstopt/geknikt
 
 - het terugloopventiel sluit niet af, en de olie loopt terug het blok in.
 | 
 
 of lekkage
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		| Dr_Bean Site Admin
 
  
 Geregistreerd op: 15-11-2004
 Berichten: 6804
 Woonplaats: Nijmegen
 
 | 
			
				|  Geplaatst: Vr, 8 Aug. 2008, 20:32    Onderwerp: |     |  
				| 
 |  
				| euhm: als je ook maar 10cc verliest per 1000km, dan is ALLES vet van de olie, dat zie je echt wel hoor! _________________
 Dr_Bean
  |  | 
	
		| Naar boven |  | 
	
		|  | 
	
		|  |