Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Ma, 11 Nov. 2024, 22:51 Onderwerp: Kleppen stellen, KlepperdeKlep! |
|
|
Hi,
Ik ben samen met Muug begonnen aan het avontuur der kleppen stellen.
6 van de 8 kleppen zijn binnen specificatie, dus da's goed.
Aan de voorste cilinder, zijn de 2 uitlaat kleppen out of spec.
Voor de uitlaat kleppen is de range 0.25 - 0.30 (LC8 990)
Screenshots & Excel gebaseerd op:
https://web.archive.org/web/20170227090819/http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Valves/valve_adjustment.html
Front - Left - Exhaust klep:
Voelermaat 0.25 past
Voelermaat 0.30 past
Voelermaat 0.35 past niet
Shim gedemonteerd: 2.45
Met deze data in gedachte, en de tabel hieronder zou ik de shim vervangen door een 2.50 om in spec te komen?
Front - Right - Exhaust klep:
Voelermaat 0.20 past
Voelermaat 0.25 past niet
Shim gedemonteerd: 2.55
Met deze data in gedachte, en de tabel hieronder zou ik de shim vervangen door een 2.50 om in spec te komen?
Maar de XLS die op ktm950.info gedeeld wordt zegt iets helemaal anders:
De link naar de xls (met mijn waardes ingegeven):
https://www.koenonline.be/jGallery2/cache/albums/bikes/KTM%20990/kleppen/shim_calculator.xls
Ik zie niet direct of Muug & ik nu een denkfout maken, of dat de xls toch ergens fout gaat?
Tips / Antwoorden / Meedenken: alles is welkom  _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2715 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 10:28 Onderwerp: |
|
|
front left, niets aan doen dus. die zit toch op de ruime kant van de range. als je die krapper zet (ze worden al krapper over tijd) dan zit je snel onder de range.
front right, klopt wat je zegt. maatje dunner, dus naar de 2.50 en je zit er weer 'middenin'.
je hebt in het tabelletje van de XLS de 'GAP' waarde omgedraaid, daarom kom je niet uit.
Jullie zullen wel met Belgische biertjes aan het sleutelen zijn geweest  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 13:57 Onderwerp: |
|
|
Nul biertjes, ongetwijfeld zagen we daardoor troebel.  _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Bizar, hoe vaak ik mijn notities, mijn google sheet met gedigitaliseerd notes opnieuw heb nagekeken...
Maar geen enkele keer opgemerkt heb dat ik Links/rechts gewisseld heb in die shim-calculator...
man man man...
merci!
we kunnen weer verder, de juiste shims zijn in huis.
Enkel nog wachten op de nieuwe klepdeksel dichtingen  _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Wo, 20 Nov. 2024, 23:27 Onderwerp: |
|
|
Dus... ik was bezig voor een groot onderhoud... en het gaat niet zo denderend goed.
1. De kleppen zijn gesteld (samen met Muug), op dat missertje in de excel na was dat nog zo geen probleem
2. De olie is af gelaten, de filter vervangen, de zeefjes proper gemaakt en de nieuwe olie is er op.
Na het hele demonteer spelletje voor de kleppen had ik alles terug gemonteerd.
met uitzondering van de luchtfilter & deksel van de luchtfilterkast zat alles weer op zijn plaats.
dus eigenlijk wou ik de motor starten om de olie te laten rondpompen om zo het laatste deel olie toe te voegen.
en dan ging het mis.
Bij het starten zag ik in mijn ooghoek een "vonk" ?? aan de bovenkant van de throttle body. En plots was alles uit... het dashboard geeft geen teken van leven meer. dus ergens is er iets misgegaan (zou ik denken).
Beginnen controleren wat er mogelijks mis is, zekeringen gecontroleerd (geen idee of ik ze allemaal gecontroleerd heb).
En dan valt mijn oog op onderstaande stekker die nog niet aangesloten is.
Mijn probleem: ik weet bij god niet meer waar die zat??
mogelijks heeft die iets te maken met het vonkje dat ik zag, maar ik moet dus nu uitdokteren waarom zelfs het dashboard geen teken van leven meer geeft.
Iemand tips waar te beginnen?
(en ja: een mogelijke tip is: laad alles op en zoek iemand met kennis van zaken en blijf in't vervolg van de motor af ) _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 8:32 Onderwerp: |
|
|
Van waar komt dat kabeltje? Dat is niet te zien op de foto. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2715 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 16:26 Onderwerp: |
|
|
kabeltje is van het EPC klepje en is zelden aangesloten. het is een van de eerste zaken die bij nieuwe motoren wordt weggehaald.
Geen effect, geen oorzaak dus.
oorzaak, daar kan ik echt alleen maar een wilde gok of lullige opmerking over maken  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:00 Onderwerp: |
|
|
Het kabeltje vertrekt vooraan achter/onder het balhoofd.
De stekker heeft zo'n metalen "clips" dat je naar beneden duwt om het lost te koppelen (als ik het goed voor heb).
@StevenD: waar moet dat juist inklikken?
Als ik google op EPC Valve dan zie ik meestal foto's verschijnen van de SAS, maar de SAS met bijhorende elektronica zit achter de luchtfilter / aan de achterste cilinder?
Ook wilde gokken en lullige opmerkingen zijn welkom...
Als ze mij in de juiste richting sturen ben ik blij  _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:40 Onderwerp: |
|
|
Moto nog steeds dood? Moet toch ergens een centrale zekering zijn, toch? _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:58 Onderwerp: |
|
|
Hele dag in Brugge gezeten voor het werk.
Nu net uit mijn laatste meeting voor vandaag.
Straks de werkkleren aan en terug in het motokot duiken om alle zekeringen enzo nog eens na te lopen.
Dan toch nog eens kijken of die stekker echt nergens moest opzitten, want ik ben nog niet geheel mee met het feest. _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Jan F.
Geregistreerd op: 18-8-2021 Berichten: 38
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 19:03 Onderwerp: |
|
|
Even in het electrisch schema de draadkleuren en stekker opzoeken maakt veel duidelijk.
Groet, Jan |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 20:08 Onderwerp: |
|
|
een epc stekkertje ziet er volgens mij anders uit hoor,
en dan zouden er 2 moeten zitten.
En als je niets ziet waar die in zou kunnen passen dan zou ik me er niet druk om maken, wellicht is die voor een optioneel alarm oid. _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 22:25 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat murphy hier is langsgeweest...
Omdat ik nergens nog stroom leek te vinden ben ik beginnen multimeteren...
blijkt dat de batterij met moeite nog 6 volt levert...
Nieuwe batterij derin en vroem vroem, de KTM start gewoon...
dat kabeltje?
geen idee meer... ik dacht dat ik het zelf losgeklikt had, maar nu begin ik te twijfelen.... _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Koeno
Geregistreerd op: 22-9-2021 Berichten: 103 Woonplaats: Haaltert (België)
|
Geplaatst: Vr, 22 Nov. 2024, 14:40 Onderwerp: |
|
|
De motor start, de stekker hangt nog steeds los.
Ik heb in de handleiding zitten zoeken, maar toch vind ik niets die op deze stekker lijkt.
Ergens zou ik toch graag weten waar deze juist voor dient.
Ik had in een Facebookgroep de vraag ook gesteld, en daar komt altijd de opmerking "Cannister" naar boven.
een EU motor heeft die cannister niet.
Kan het zijn dat elke 990 deze stekker heeft en dat deze bij EU motoren altijd "los hangt"?
 _________________ - It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what - |
|
Naar boven |
|
 |
Daan

Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3673
|
Geplaatst: Vr, 22 Nov. 2024, 16:42 Onderwerp: |
|
|
maar verwijderd, niet meer relevant _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Laatst aangepast door Daan op Vr, 22 Nov. 2024, 17:20, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
|