lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kleppen stellen, KlepperdeKlep!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Ma, 11 Nov. 2024, 22:51    Onderwerp: Kleppen stellen, KlepperdeKlep! Reageer met quote

Hi,

Ik ben samen met Muug begonnen aan het avontuur der kleppen stellen.
6 van de 8 kleppen zijn binnen specificatie, dus da's goed.

Aan de voorste cilinder, zijn de 2 uitlaat kleppen out of spec.
Voor de uitlaat kleppen is de range 0.25 - 0.30 (LC8 990)
Screenshots & Excel gebaseerd op:
https://web.archive.org/web/20170227090819/http://www.ktm950.info/how/Orange%20Garage/Valves/valve_adjustment.html

Front - Left - Exhaust klep:
Voelermaat 0.25 past
Voelermaat 0.30 past
Voelermaat 0.35 past niet
Shim gedemonteerd: 2.45

Met deze data in gedachte, en de tabel hieronder zou ik de shim vervangen door een 2.50 om in spec te komen?



Front - Right - Exhaust klep:
Voelermaat 0.20 past
Voelermaat 0.25 past niet
Shim gedemonteerd: 2.55

Met deze data in gedachte, en de tabel hieronder zou ik de shim vervangen door een 2.50 om in spec te komen?


Maar de XLS die op ktm950.info gedeeld wordt zegt iets helemaal anders:



De link naar de xls (met mijn waardes ingegeven):
https://www.koenonline.be/jGallery2/cache/albums/bikes/KTM%20990/kleppen/shim_calculator.xls

Ik zie niet direct of Muug & ik nu een denkfout maken, of dat de xls toch ergens fout gaat?
Tips / Antwoorden / Meedenken: alles is welkom wink2

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2715
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 10:28    Onderwerp: Reageer met quote

front left, niets aan doen dus. die zit toch op de ruime kant van de range. als je die krapper zet (ze worden al krapper over tijd) dan zit je snel onder de range.

front right, klopt wat je zegt. maatje dunner, dus naar de 2.50 en je zit er weer 'middenin'.

je hebt in het tabelletje van de XLS de 'GAP' waarde omgedraaid, daarom kom je niet uit.


Jullie zullen wel met Belgische biertjes aan het sleutelen zijn geweest grin

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1591
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 13:57    Onderwerp: Reageer met quote

Nul biertjes, ongetwijfeld zagen we daardoor troebel. rolleyes4
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Di, 12 Nov. 2024, 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Bizar, hoe vaak ik mijn notities, mijn google sheet met gedigitaliseerd notes opnieuw heb nagekeken...
Maar geen enkele keer opgemerkt heb dat ik Links/rechts gewisseld heb in die shim-calculator...

man man man...

merci!

we kunnen weer verder, de juiste shims zijn in huis.
Enkel nog wachten op de nieuwe klepdeksel dichtingen laugh2

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Wo, 20 Nov. 2024, 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Dus... ik was bezig voor een groot onderhoud... en het gaat niet zo denderend goed.

1. De kleppen zijn gesteld (samen met Muug), op dat missertje in de excel na was dat nog zo geen probleem wink2

2. De olie is af gelaten, de filter vervangen, de zeefjes proper gemaakt en de nieuwe olie is er op.

Na het hele demonteer spelletje voor de kleppen had ik alles terug gemonteerd.
met uitzondering van de luchtfilter & deksel van de luchtfilterkast zat alles weer op zijn plaats.

dus eigenlijk wou ik de motor starten om de olie te laten rondpompen om zo het laatste deel olie toe te voegen.

en dan ging het mis.

Bij het starten zag ik in mijn ooghoek een "vonk" ?? aan de bovenkant van de throttle body. En plots was alles uit... het dashboard geeft geen teken van leven meer. dus ergens is er iets misgegaan (zou ik denken).

Beginnen controleren wat er mogelijks mis is, zekeringen gecontroleerd (geen idee of ik ze allemaal gecontroleerd heb).
En dan valt mijn oog op onderstaande stekker die nog niet aangesloten is.

Mijn probleem: ik weet bij god niet meer waar die zat??


mogelijks heeft die iets te maken met het vonkje dat ik zag, maar ik moet dus nu uitdokteren waarom zelfs het dashboard geen teken van leven meer geeft.

Iemand tips waar te beginnen?

(en ja: een mogelijke tip is: laad alles op en zoek iemand met kennis van zaken en blijf in't vervolg van de motor af wink2 )

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1591
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Van waar komt dat kabeltje? Dat is niet te zien op de foto.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2715
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

kabeltje is van het EPC klepje en is zelden aangesloten. het is een van de eerste zaken die bij nieuwe motoren wordt weggehaald.
Geen effect, geen oorzaak dus.

oorzaak, daar kan ik echt alleen maar een wilde gok of lullige opmerking over maken tongue2

_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:00    Onderwerp: Reageer met quote

Het kabeltje vertrekt vooraan achter/onder het balhoofd.
De stekker heeft zo'n metalen "clips" dat je naar beneden duwt om het lost te koppelen (als ik het goed voor heb).

@StevenD: waar moet dat juist inklikken?
Als ik google op EPC Valve dan zie ik meestal foto's verschijnen van de SAS, maar de SAS met bijhorende elektronica zit achter de luchtfilter / aan de achterste cilinder?

Ook wilde gokken en lullige opmerkingen zijn welkom...
Als ze mij in de juiste richting sturen ben ik blij wink2

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1591
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Moto nog steeds dood? Moet toch ergens een centrale zekering zijn, toch?
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hele dag in Brugge gezeten voor het werk.
Nu net uit mijn laatste meeting voor vandaag.

Straks de werkkleren aan en terug in het motokot duiken om alle zekeringen enzo nog eens na te lopen.

Dan toch nog eens kijken of die stekker echt nergens moest opzitten, want ik ben nog niet geheel mee met het feest.

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jan F.



Geregistreerd op: 18-8-2021
Berichten: 38

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Even in het electrisch schema de draadkleuren en stekker opzoeken maakt veel duidelijk.

Groet, Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

een epc stekkertje ziet er volgens mij anders uit hoor,
en dan zouden er 2 moeten zitten.

En als je niets ziet waar die in zou kunnen passen dan zou ik me er niet druk om maken, wellicht is die voor een optioneel alarm oid.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Do, 21 Nov. 2024, 22:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat murphy hier is langsgeweest...

Omdat ik nergens nog stroom leek te vinden ben ik beginnen multimeteren...
blijkt dat de batterij met moeite nog 6 volt levert...
Nieuwe batterij derin en vroem vroem, de KTM start gewoon...

dat kabeltje?
geen idee meer... ik dacht dat ik het zelf losgeklikt had, maar nu begin ik te twijfelen....

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Nov. 2024, 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

De motor start, de stekker hangt nog steeds los.
Ik heb in de handleiding zitten zoeken, maar toch vind ik niets die op deze stekker lijkt.

Ergens zou ik toch graag weten waar deze juist voor dient.
Ik had in een Facebookgroep de vraag ook gesteld, en daar komt altijd de opmerking "Cannister" naar boven.

een EU motor heeft die cannister niet.
Kan het zijn dat elke 990 deze stekker heeft en dat deze bij EU motoren altijd "los hangt"?


_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3673

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Nov. 2024, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

maar verwijderd, niet meer relevant
_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv


Laatst aangepast door Daan op Vr, 22 Nov. 2024, 17:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif