lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Zwaardere batterij voor de 990 adv
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tafella



Geregistreerd op: 18-2-2008
Berichten: 656
Woonplaats: Rotterdam

BerichtGeplaatst: Di, 27 Okt. 2009, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

Guus schreef:
Koop je toch weer een BMW.


+1 laugh3 laugh3 laugh3

_________________
KTM 990 Adventure-R 2010 (Verkocht!)
KTM 690 Enduro-R 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

TJA .....deze morgen geen goede morgen! De KTM had geen trek om aan te springen en na de 3e poging ging de accu door de knieën. Motor is van 2006, maar is pas in 2007 (aug) op de weg gekomen. Waarschijnlijk is de accu dus wel van 2006. Inmiddels, sinds half juni, van 1300km naar 8500km gereden.
Ik had al een poosje het gevoel dat het allemaal maar net lukte, maar nog nooit een weigering gehad.
Net even de laadspanning op gemeten. Stationair geeft ie 14,1 volt aan. Bij 3000 rpm gaat dat terug naar 13,4V. Is dat normaal? Of is dat het bewijs dat de accu echt vervangen moet worden?
Ik heb niet de indruk dat de accu echt slecht is. Op contact (met licht aan, kan immers niet uit cry ) blijft de spanning op 12,5 volt.
Gezien het bovenstaande heb ik van de dealer niks te verwachten mbt coulance.... confused .

Ben benieuwd wat de electro experts hiervan zeggen.

Alvast bedankt!

Groet, Wout.

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
EP



Geregistreerd op: 3-10-2008
Berichten: 161
Woonplaats: Drenthe

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 19:56    Onderwerp: Reageer met quote

Bij die van mij (2007) speelt sinds enkele weken hetzelfde. Na een week stilstaan is een zetje van de druppellader nodig om de accu weer voldoende kracht te geven om de motor te starten. Naar normale maatstaven geredeneerd valt er volgens mij nog niets op de accu aan te merken. Echter, een beetje te weinig is in dit geval al te veel.
Ik denk ook dat een krachtiger accu zou helpen.

Maar in de dik 25 jaar bmw-twee-klepsboxers heb ik zeker 24 accu's vervangen. En daarin zitten behoorlijke lellen van accu's.

Groeten, Erik

_________________
PPM
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6734
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

14,1 is prima, 13,4V laadspanning is zeker te weinig.

Check of alle aansluitingen (accupolen , kabels, hoofdzekering etc) goed vast zitten en schoon zijn.

Oorzaak kan gewoon slechte accu zijn, of een laadstroom probleem (maar de generator doet het iig wel omdat ie bij stationair wel laadt)



Accu een tijdje aan de druppellader (via boardstopcontact) hangen is waarschijnlijk genoeg. Acuu lijdt onder te weinig gebruik, en waarschijnlijk daardoor ook te diep ontladen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Ma, 9 Nov. 2009, 21:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reactie's!
Ik heb de accu klemmen losgehad (ook weer vast gezet dozey )en tevens gecontroleerd op lekstroom. Er loopt een lekstroom van 0,0057A....Door de zekeringen 1 voor 1 los te trekken heb ik 0,0032 A weten te linken aan de klok. Die andere 2,5mA nog niet gelokaliseerd.(Iemand anders?) Dat is al een reden waarom je zo'n motor niet een half jaar weg kan zetten, zonder druppellader. Dat is waarschijnlijk wel gebeurd bij de vorige eigenaar.
Bij mij loopt ie gedurende de week elke dag, maar een zondag stilstaan was in dit geval al te veel!
Onder het blok zat al een permanente aansluitstekker voor een druppellader.....Als het kalf verdronken is wordt de put gedempt thinking .
Met zo'n klein lekstroompje help je de accu zeker naar de eeuwige jachtvelden denk ik. (3 maanden is genoeg)
Ik kijk het nog even aan, met behulp van de druppellader, en als het echt niet anders kan.....tja investeren maar weer.
Ik ben een beetje paranoia m,et dit soort klachten. Met de AT heb ik soortgelijke klachten gehad....en die is na een accu wissel spontaan tijdens het rijden opgefikt shocked2 . De oud TCN-ers hier zullen zich dat misschien nog herinneren.... Doe ik nou iets verkeerd ? goofy

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
brambram



Geregistreerd op: 7-8-2009
Berichten: 36

BerichtGeplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 0:57    Onderwerp: Reageer met quote

Die paar microamperes vallen wel mee als je kijkt naar de zelfontlading van een gemiddelde accu: ligt tussen de 3 a 20% per maand. Tel daar de leeftijd, en koude bij op en voila: startproblemen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Maar is het normaal dat de laadspanning zakt als het toerental stijgt?
Ik bedoel is dat een indicatie dat de accu op is? Of heb ik (weer) een regelaar probleem? stars

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6734
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

ouwegeert schreef:
Maar is het normaal dat de laadspanning zakt als het toerental stijgt?
Ik bedoel is dat een indicatie dat de accu op is? Of heb ik (weer) een regelaar probleem? stars


Als je met een multimeter meet, is het idd normaal dat de laadsapnning bij hogere toerentallen wat lager (lijkt te zijn) is; maar geen 13.4V! eerder 13.9 - 14.0 ofzo.

Regelaars heb ik nog nooit stuk zien gaan op de adventure/SM/SMT/SD. Wel de laadspanning draad (dubbel-rood-witte draad onder het blok langs) en de hoofdzekering bij het startrelais (corrosie).


lekstroom: 5mA... bij 12 Ah accu -> 100 dagen! maar ok.. je accu moet echt niet helemaal leeg, dus laten we zeggen 50 dagen. maw: Zeker 1x per maand opladen, anders heb je een probleem.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Di, 10 Nov. 2009, 23:11    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
[Als je met een multimeter meet, is het idd normaal dat de laadsapnning bij hogere toerentallen wat lager (lijkt te zijn) is; maar geen 13.4V! eerder 13.9 - 14.0 ofzo.

Regelaars heb ik nog nooit stuk zien gaan op de adventure/SM/SMT/SD. Wel de laadspanning draad (dubbel-rood-witte draad onder het blok langs) en de hoofdzekering bij het startrelais (corrosie).


Ik meet met een prof. Fluke meter. Die is erg goed af te lezen! Die 13,4V is echt de spanning bij ca.3500 toeren en hoger.
Het vervelende is dat mijn AT dezelfde kúren had voor zijn zelfontbranding. Ik zal morgen mijn laadspanningdraad + hoofdzekering (nog eens) controleren en schoonmaken. Bij de AT is het, volgens de AT-geleerden, waarschijnlijk de overgangsweerstand van de (vermoedelijk vervuilde/geoxideerde) stekker aan de regelaar geweest. Soortgelijk probleem? confused
Vandaag na een nachtje druppelladen geen centje pijn. Dat houden we er voorlopig maar even in.....

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Nilzz



Geregistreerd op: 21-7-2009
Berichten: 6
Woonplaats: Almere

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 0:14    Onderwerp: Reageer met quote

Als je daar een diagnose apparaat hebt meet dan ook effe de CCA van je accu, die moet 230 EN zijn. Bij mij was die bijna gehalveerd. lader met reconditioneringsfunctie erop en hij was weer goed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

het lijkt me ook niet gezond dat je op de LC888 vanaf 2007 het licht niet meer uit kan zetten,
ongemerkt trek je toch zo een hoop stroom weg als de motor wel eens uit staat en het contact aan.
Ik lees hier ook meer berichten van overleden accu's aan 990's als aan 950's (vanaf 2007 dus).

Ik heb m'n smr 2008 maar weer voorzien van een nieuwe 2003 lichtschakelaar, kleurcode is wel anders, maar het is met de stekkers toch "plug and play" happy

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 12:07    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
het lijkt me ook niet gezond dat je op de LC888 vanaf 2007 het licht niet meer uit kan zetten,
ongemerkt trek je toch zo een hoop stroom weg als de motor wel eens uit staat en het contact aan.
Ik lees hier ook meer berichten van overleden accu's aan 990's als aan 950's (vanaf 2007 dus).

Ik heb m'n smr 2008 maar weer voorzien van een nieuwe 2003 lichtschakelaar, kleurcode is wel anders, maar het is met de stekkers toch "plug and play" happy


Daar heb je volgens mij een belangrijk punt! Dat ga ik ook maar doen.
Wat kost zo'n ding in de handel?
De zekering er telkens uittrekken gaat ook vervelen. worried2

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3650

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

je had hem om moeten ruilen met je 2003 ouwe geert laugh

dat heb ik destijds ook gedaan.

op m'n smr zit nu een hele nieuwe, maar die heb ik met inruilen van m'n dealer gekregen thumbsup

ze zijn geloof ik iets van 90? euro heb ik gehoord, het hele ding inc kabelboompje wordt nl vervangen .

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Nilzz schreef:
Als je daar een diagnose apparaat hebt meet dan ook effe de CCA van je accu, die moet 230 EN zijn. Bij mij was die bijna gehalveerd. lader met reconditioneringsfunctie erop en hij was weer goed

Ik heb geen diagnose aparaat sad . Alleen een goeie multimeter. rolleyes

Ik weet ook niet wat een CCA is, al kan ik ongeveer bevroeden wat je ermee bedoelt......... huh2

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
ouwegeert



Geregistreerd op: 30-6-2008
Berichten: 240
Woonplaats: zuidbroek

BerichtGeplaatst: Wo, 11 Nov. 2009, 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Daan schreef:
je had hem om moeten ruilen met je 2003 ouwe geert laugh

dat heb ik destijds ook gedaan.

op m'n smr zit nu een hele nieuwe, maar die heb ik met inruilen van m'n dealer gekregen thumbsup

ze zijn geloof ik iets van 90? euro heb ik gehoord, het hele ding inc kabelboompje wordt nl vervangen .

Tja..... mijn ouwe staat mooi te wezen in de showroom bij MM..

Zouwen ze het merken als ik em omwissel idea2 ?
ik bedoel natuurlijk de lichtschakelaar.... laugh Die blauwe wil ik niet meer missen thumbsup

_________________
Nait soezen, mor deurbroezen!

Na bijna 10 jaar Africa Twin,
6000km Grijze 2003 950 met een 'vlekje'
nu:
inmiddels 105.000km Blauwe Adventure S 990-06.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif