Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 11:53 Onderwerp: motor valt spanningsloos en uit tijdens rijden |
|
|
Heb al een poosje het probleem dat de motor bij optrekken en rijden spontann spanningsloos valt. rode olie lampje brand dan alleen en motor valt uit. Oliepeil is goed, accu is goed. sleutel contactslot aan en uit en strart na diverse pogingen gewoon weer. Wie heeft er een idee ?
|
|
Naar boven |
|
|
Dekster
Geregistreerd op: 13-10-2010 Berichten: 731 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 13:22 Onderwerp: |
|
|
Wellicht heeft kabel onder contactslot klem gezeten bij stuur. Dat is mij eens overkomen (kabel onder contactslot tussen de stuuruitslagbeperker bout en de voorvork).
_________________ 990 R & fe450 & IHZ Jupiter |
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Ma, 22 Feb. 2021, 15:31 Onderwerp: |
|
|
Dekster schreef: | Wellicht heeft kabel onder contactslot klem gezeten bij stuur. Dat is mij eens overkomen (kabel onder contactslot tussen de stuuruitslagbeperker bout en de voorvork). |
nee daar is alles in orde
|
|
Naar boven |
|
|
Blackbert
Geregistreerd op: 30-3-2009 Berichten: 727 Woonplaats: aan de rand van het bos
|
Geplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 8:48 Onderwerp: |
|
|
Kijk eens naar het startrelais, rechts onder naast de accubak.
de koperen strips willen wel eens falen.
|
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Do, 16 Jun. 2022, 23:09 Onderwerp: |
|
|
Ik kan dit probleem nog steeds niet vinden, wie een idee ?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 17 Jun. 2022, 10:55 Onderwerp: Re: motor valt spanningsloos en uit tijdens rijden |
|
|
klokker schreef: | Heb al een poosje het probleem dat de motor bij optrekken en rijden spontann spanningsloos valt. rode olie lampje brand dan alleen en motor valt uit. Oliepeil is goed, accu is goed. sleutel contactslot aan en uit en strart na diverse pogingen gewoon weer. Wie heeft er een idee ? |
waarom neem je aan dat die 'spanningsloos' valt? het olielampje brand immers... dus iig niet volledig spanningsloos.
als er spanning uitvalt tijdens het rijden, zomaar... dan is het meestal een slecht contact, iets wat los zit of bijna stuk is..
- connectors
- draadboom bij het balhoofd (bekend issue bij bepaalde jaren van de 950/990
- accupool
- zekering (die kunnen soms gebroken zijn.. dat zie je niet en maakt dan toch contact... en soms effe niet : kwestie van alles gewoon vervangen om zeker te zijn.
- hoofdrelais en hoofdzekering
wat heb je al gedaan inmiddels?
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Vr, 17 Jun. 2022, 23:41 Onderwerp: |
|
|
heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ?
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Za, 18 Jun. 2022, 9:34 Onderwerp: |
|
|
Copy paste van 950 info:
“Wiring problems:
2005 - 2007 and 2010 Adventures. There were a rash of bad wiring harnesses with broken wires inside the insulation near where the bend is made for the steering head. It is suggested that owners check that the harness has enough slack in this area and re-route those that are found to bind. Random bad crimps have been found on some 2010 bikes”.
Ik heb zelf overigens ook een keer zoiets gehad met mijn 990, toen was een een draad/soldeer afgebroken onderin het contactslot wat ook hetzelfde probleem gaf, dus complete dash en motor uit. Een paar keer rommelen met het stuur en contactslot en dan deed ie het weer even.
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 19 Jun. 2022, 11:53 Onderwerp: |
|
|
klokker schreef: | heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ? |
ja.. zie eerder gegeven info.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Garfield
Geregistreerd op: 1-10-2021 Berichten: 99 Woonplaats: Amersfoort
|
Geplaatst: Di, 21 Jun. 2022, 8:55 Onderwerp: |
|
|
Yup, been there, done that met miijn 990 Adv modeljaar 2010.
Er lopen vanaf je draadboom achter het balhoofd twee draden naar je contactslot.
Die twee draden zijn van zichzelf al niet te lang, maar ze worden ook nog eens vastgekemd doro een superstom geconstrueerd plastic plaatje aan de rechterzijde achter je balhoofd.
Dat plaatje zit links en rechts en is er pas bij de latere generaties gekomen, ongetwijfeld om het inwendige van de motor wat beter af te dekken.
Echter, door de constructie van dat plaatje worden de draden naar je contactslot vastgeklemd waardoor ze te weinig ruimte krijgen.
Elke keer als je nu je stuur flink naar links laat uitslaan, worden de draden uitgerekt tot er dingen breken.
Het is wel heel makkelijk zelf te repareren:
- Plastic plaatje voorzien van een uitsparing oid
- Draden op je contactslot opnieuw aansolderen en verlengen
Het contactslot zelf is heel makkelijk te openen, twee kruiskopschroefjes losdraaien.
Bijgevoegd een foto van hoe ik mijn contactslot aantrof van binnen.
Te zien is dat de ene draad nog maar met één adertje contact maakte. Al die blootliggende aders horen NIET bij de groene draad !
Overigens, full disclosure: Na he herstelwerk heb ik nog wel één of twee keer gehad dat mijn motor uitviel maar volgens mij viel dat samen met een iets te lompe schakel & koppel actie van mijn zijde.
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
223.61 KB |
Weergegeven: |
976 keer |
|
_________________ Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure. |
|
Naar boven |
|
|
Plarina
Geregistreerd op: 27-6-2020 Berichten: 6
|
Geplaatst: Do, 20 Okt. 2022, 11:25 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | klokker schreef: | heb de gelijkrichter vervangen en accu vervangen. Volgens de motorzaak waar hij ir reparatie is kan het mogelijk het stuurslot met kabels zijn. is dat mogelijk ? |
ja.. zie eerder gegeven info. |
Ik ben ook aan de beurt, storing komt duidelijk van draad naar het contactslot. Op YouTube helder beeld gevonden van het vraagstuk.
In zo’n kort kabeltje zoveel kink is toch wel knap.
https://www.youtube.com/watch?v=mvazOTOcWQQ&feature=share&si=ELPmzJkDCLju2KnD5oyZMQ
|
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Do, 2 Feb. 2023, 21:36 Onderwerp: |
|
|
Contact slot compleet vernieuwd, storing is er af en toe nog steeds
|
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Do, 2 Feb. 2023, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Zou het de bougies kunnen zijn ? sinds 2016 nooit vervangen doordat je er heel moeilijk bij kan komen.
|
|
Naar boven |
|
|
StevenD
Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2668 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Vr, 3 Feb. 2023, 12:04 Onderwerp: |
|
|
Nee ik geloof niet dat die er iets mee te maken hebben. zo moeilijk zijn die toch niet te wisselen? Bij een grote beurt/kleppen stellen is het een fluitje van 'n cent.
als de motor uitvalt en olie lampje brand, ben je niet spanningsloos. Ik zou eerder denken aan een draadbreuk aan/bij het CDI of zelfs een defecte CDI, maar dat zou de eerste zijn die ik zie.
_________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
|
klokker
Geregistreerd op: 16-3-2010 Berichten: 25
|
Geplaatst: Za, 4 Feb. 2023, 12:46 Onderwerp: |
|
|
Ik bemerk nu wel wanneer ik een koude start doe dat uit de linker uitlaat warme uitlaat gassen komen en bij de rechter uitlaat koude gassen. Dat vind ik toch vreemd, iemand nog ideeen ?
|
|
Naar boven |
|
|
|