Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
G-Spot
Geregistreerd op: 18-7-2006 Berichten: 135 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2008, 21:29 Onderwerp: Koppeling slipt door... |
|
|
T kind staat weer bij de dealer. Ondanks de gaatjes of sleuven die in de drukgroep gefreest zijn, blijft de koppeling enorm doorslippen bij een koude motor. Eenmaal warm is er niks meer aan de hand.
Ik ben benieuwd wat de oplossing is, want het probleem schijnt toch niet geheel onbekend te zijn voor de SE. _________________ Nieuwe CV-ketel nodig ? |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 6 Feb. 2008, 21:31 Onderwerp: |
|
|
Merkwaardig. Ik dacht altijd dat de SE en Adventure kwa blok toch gelijk waren. Waarom heeft de SE er dan zo veel meer last van? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2008, 1:37 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | Merkwaardig. Ik dacht altijd dat de SE en Adventure kwa blok toch gelijk waren. Waarom heeft de SE er dan zo veel meer last van? |
kan toch overal aan liggen bij off-road te veel de koppling gebruikt waardoor deze te heet is geworden en olie op de platen gebrand zit
(dit komt bij cross motoren toch nog redelijk vaak voor en is net stroop)
afstelling van de koppling (lijkt me niet)
of gewoon slechte of versleten druk veren
wat ik zou doen is 5w-55 vol syn erin doen dan heb je dit het minst
niet iedereen gebruikt de koppling opdezelfde manier
bij mijn exc alleen om weg te rijden |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 7 Feb. 2008, 21:13 Onderwerp: |
|
|
EXC is niet echt vergelijkbaar hier.
de Adventure/SE/SM koppeling is nauwelijks groter dan de EXC koppeling, maar moet wel 2x zo veel koppel overbrengen (ik schat zelfs nog meer).
Om hem toch licht te houden, heeft de adventure een koppelingskrachtversterker gekregen die de koppeling extra aandrukt als de motor versnelt.
Als deze krachtversterker niet goed werkt... glij je er volledig door heen, (weet ik uit ervaring).
Voordeel van deze contructie is dat bij afremmen op de motor de koppeling minder kracht heeft en dus sneller nijgt te slippen. Dit maakt hem soepeler en geeft zelfs iets van een anti-dop koppeling-effect (hoewel het dat niet echt is natuurlijk).
Mogelijk werkt je krachtversterker dus niet goed. Of idd zijn de platen een beetje aangebrand.
Ik heb pas geleden (na 45000km met veeel offroad) uit voorzorg nieuwe voeringsplaten gemonteerd, omdat ze lichtelijk gingen slippen. Dit is ontstaan nadat mijn koppelingsmoer voor de 2e keer was losgelopen en ik ongemerkt een paar keer met licht slippende koppeling gereden heb => platen aangebrand!
Kwa dikte waren ze nog niet versleten. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 12:19 Onderwerp: |
|
|
Dr_Bean schreef: | EXC is niet echt vergelijkbaar hier.
de Adventure/SE/SM koppeling is nauwelijks groter dan de EXC koppeling, maar moet wel 2x zo veel koppel overbrengen (ik schat zelfs nog meer).
Om hem toch licht te houden, heeft de adventure een koppelingskrachtversterker gekregen die de koppeling extra aandrukt als de motor versnelt.
Als deze krachtversterker niet goed werkt... glij je er volledig door heen, (weet ik uit ervaring).
Voordeel van deze contructie is dat bij afremmen op de motor de koppeling minder kracht heeft en dus sneller nijgt te slippen. Dit maakt hem soepeler en geeft zelfs iets van een anti-dop koppeling-effect (hoewel het dat niet echt is natuurlijk).
Mogelijk werkt je krachtversterker dus niet goed. Of idd zijn de platen een beetje aangebrand.
Ik heb pas geleden (na 45000km met veeel offroad) uit voorzorg nieuwe voeringsplaten gemonteerd, omdat ze lichtelijk gingen slippen. Dit is ontstaan nadat mijn koppelingsmoer voor de 2e keer was losgelopen en ik ongemerkt een paar keer met licht slippende koppeling gereden heb => platen aangebrand!
Kwa dikte waren ze nog niet versleten. |
je hebt gelijk dat ze niet echt te vergelijken zijn,
maar kun je die niet schoonmaken en licht opschuren die platen of waren ze te dun aan het worden |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Een slippende koppeling is heel iets anders als het "aangrijpprobleem" ,
maar volgens mij heeft G-Spot het over het aangrijpprobleem dus
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=1156&postdays=0&postorder=asc&start=0 _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 8 Feb. 2008, 21:50 Onderwerp: |
|
|
hier bovenaan staat "doorslippen", dus ik neem aan dat het daar over gaat ? _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
G-Spot
Geregistreerd op: 18-7-2006 Berichten: 135 Woonplaats: Huizen
|
Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. Maar dan slipt ie toch ook door als ik weg rijdt ????? (volgens mij typ ik iets oenigs... maar ja, iets minder verstand van techniek)
Koppelingsplaten zijn nog oke zei men de vorige keer al, dus dat is het niet.
We wachten nog steeds af. _________________ Nieuwe CV-ketel nodig ? |
|
Naar boven |
|
|
Daan
Geregistreerd op: 27-11-2004 Berichten: 3650
|
Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:59 Onderwerp: |
|
|
G-Spot schreef: | Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. . |
Eigenlijk is het het tegenovergestelde van slippen, de koppeling wil zelfs te enthousiast aangrijpen
Hou ons op de hoogte G-spot, want ik ben benieuwd,
ik had het op de exc en op de LC8, op de exc was het opgelost met een bewerkte drukplaat, en op de LC8 verminderde het probleem,
maar is echter nooit helemaal opgelost _________________ Groet Daan (LC8-Junkie).
(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv |
|
Naar boven |
|
|
mr wheely
Geregistreerd op: 24-1-2005 Berichten: 3278 Woonplaats: sluis
|
Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 22:59 Onderwerp: |
|
|
G-Spot schreef: | Ik bedoel inderdaad het aangrijpen bij koude motor. Maar dan slipt ie toch ook door als ik weg rijdt ????? (volgens mij typ ik iets oenigs... maar ja, iets minder verstand van techniek)
Koppelingsplaten zijn nog oke zei men de vorige keer al, dus dat is het niet.
We wachten nog steeds af. |
aangrijpen bij koude motor is volgens mij olie probleem
mijn oplossing 5w55 vol syn
zeker bij koud weer |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6734 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Di, 12 Feb. 2008, 23:10 Onderwerp: |
|
|
Ah ok,
dat ruwe aangrijpen dus.. daar hebben meer mensen last van.. zie o.a. postings van Ad.
Andere Olie helpt (gedeeltelijk). De metalen ongevoerde platen omdraaien (met de afgeronde kant naar de andere zijde) wil ook wel eens helpen.. risico is dat de koppeling dan weer gaat plakken....
Ik had het op de XR600 ook.. met de ene koppeling wel (uit mijn '97er) , en met de andere identieke uit de '91er niet! (ik had 2 blokken..).
ben benieuwd. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|