Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 17:08 Onderwerp: Levensduur MT-21 |
|
|
Voor mijn vakantie zit ik nog te denken welke banden ik mee wil nemen. Het eerste deel is asfalt en wel 1800 km. Dat moet dus wel een scorp worden denk ik.
Maar ik wil zowiezo een extra achterband mee nemen, het plan was als volgt:
scorp voor 60a70% lekker laten waar ie is, 25% scorp achter lekker oprijden en een andere scorp mee nemen en daar monteren.
Maar er komt toch best wat offroad na die 1800 ook, dus zou een nop wel prettig zijn.
Ik heb nu een mt21 voor die na 1800km nog als nieuw is en achter al bijna op de helft zit.
Gaat die voorband te hard slijten op dat eerste stuk autobahn, of rij ik er makkelijk die 5500 km totaal mee uit?
En als ik achter monteer na die autobahn, rij ik met die 60% band nog de overigge 3500km, waarvan de eerste 1000a2000 voor een goed deel offroad zullen zijn? Red ie het niet, zal een nieuwe het redden?
Advies please! _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 9 Jul. 2006, 20:24 Onderwerp: |
|
|
Die voorband gaat makkelijk 5500km mee. voorband slijt op de snelweg gewoon NIET (je remt immers niet..)
MT achterband MT21: wij hebben er voor IJSland ongeveer 3000km scherpe offroad mee gereden, en toen was ie op (2mm), daarna nog mee naar huis geragd: 700km autobahn in krappe 5 uur met pauzes en tanken: en de band had nog steeds >1mm . m.a.w.: dat laatste stuke gaat op het asfalt nog een eeuwigheid mee.
idd voor zo een offroad vakantie met 'aanrijroute' over het asfalt is het beste: Vertrekken op een oude wegband, asfaltetappe, wegband eraf (en wegpleuren!), verse nopjes erop en offroad!
Terug doe je dan op de laatste 3 mm van je noppenband die offroad toch niks waard zijn. ideaal.
OJA: op de terugweg er wel aan denken dat je met een MT21 eigenlijk niet over de 170 mag.
grts _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 2 Okt. 2006, 17:10 Onderwerp: |
|
|
Leuk om hier even op terug te komen...
De voorband heeft na de midsummer 1000 a 1300km+ nog 5500km oost europa gedaan en nog wat ritjes in NL, nu dus met 7000km+ ofzo nog steeds ruim profiel alleen geen grip zijdelings op terrijn. de nopjes naast elkaar zijn vlak maar die enkele in het midden nog bijna evenhoog als nieuw???????
Hij heeft zijn ding gedaan en scheurt nou ook wat dus gaat er af.
Achter heeft ook dus ms1300+km en 3500km oost europa, veel gravel en stenen maar ook veel asfalt dus. nu dus op 5000km en nog een 3a4mm ofzo over in het midden Zand doet ie nog prima, modder is erg lastig geworden.
Nu een vraag!
Ik heb een 130/90/18 mt-21 over met 90% profiel. Hoe zou deze op de standaard lc8 velg liggen?
Anders moet ik weer een nieuwe in 140 bestellen waar ik dus duidelijk wel happy mee ben als allroad band
Dus, iemand al eens een 130 band op die brede velg gelepeld? _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 2 Okt. 2006, 18:08 Onderwerp: |
|
|
De 140 staat al best wel recht, dus een 130 zou ik zeker niet doen.
De load-index (maximaalgewicht) van de 130/90 (69R) is ook kleiner dan de 140/80 versie (70R).
Het is dus te verwachten dat de opbouw van de band misschien ook wel wat anders is, en mogelijk zelfs de compound...
m.a.w.: ik zou het niet doen.
Verkoop de 130 gewoon (of leg hem op de XR) en koop voor 62 euri lekker een nieuwe... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Ma, 2 Okt. 2006, 18:23 Onderwerp: |
|
|
De XR komt ie van af Daar komen serieuze bandjes onder. Wil eens wat Offroad ritjes gaan proberen ook. _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Za, 10 Mrt. 2007, 22:44 Onderwerp: |
|
|
Even over de MT 21: mijn dealer is niet bekend met de MT 21 en heeft op advies van Pirelli op mijn 950 Adventure voor een 80/90 48P gelegd en achter een 140/80 70R.
Ik heb het idee dat het aan de voorkant niet helemaal goed is gegaan en zou het een 90/90 moeten moeten zijn. Ook de P zou volgens mij een R moeten zijn. Klopt dit?
Wat is de bandenspanning die ik aan kan houden? Vandaag off road op 1.2 voor 1.5 achter gereden, wat heel goed ging. Op de weg 2,3 voor en achter? |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6789 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 12:04 Onderwerp: |
|
|
???
maar welk TYPE dan van pirelli heb je nu?? je geeft maten e.d., maar geen type!
ja, op de originele velg hoort 90/90 voor, en 150/70 achter. Gezien er in 150/70 bijna geen noppen te krijgen zijn, kan je evt naar 140/80 toe. Dat is zo', beetje dezelfde buitenmaar, alleen smaller. Dit is natuurlijk niet TUV goedgekeurd he..
Pirelli MT21 is een hele gewone band, die je overal kan krijgen en in elke folder staat (en zeker op het internet). _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 13:56 Onderwerp: |
|
|
Het is mij nu helemaal duidelijk waar het fout is gegaan..... De band die er nu om zit is de 80/90/21 M/C 48P. Ik heb mijn aantekeningen terug gezocht en hij blijkt nu wel de juiste band besteld te hebben, maar de verkeerde van de stapel gepakt te hebben..... . Een wel heel ernstig foutje wat ook ernstige gevolgen kan hebben...
Een maximum snelheid van 160 tot 170 km met een band die maximaal 180 kg kan dragen kan bijna niet goed gaan!
Gelukkig is het verder een super dealer en heb ik heel veel vertrouwen in hem, maar dit soort fouten kan en mag hij niet maken. Maar dat ga ik hem morgen wel vertellen.
En StevenD: bedankt dat het je is opgevallen dat het niet de goede band is. Klasse Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen geweest hadden kunnen zijn als ik er mee door was gereden. |
|
Naar boven |
|
 |
StevenD

Geregistreerd op: 11-4-2005 Berichten: 2716 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 18:26 Onderwerp: |
|
|
Hoi Peter,
Gevaarlijk zal het niet zijn geweest hoor. De meeste noppen banden zijn tot 150 gekeurd. Enkele 160 of 170 maar harder niet.
meer dan 180 kilo zal een voorbandje niet vaak dragen ook. Maar goed, het is niet de beste keuze voor een lc8 in die maat  _________________ Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector. |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Zo, 11 Mrt. 2007, 19:21 Onderwerp: |
|
|
Dat is natuurlijk ook zo. Alleen voelt het allesbehalve lekker. De achterband mag 335 kg hebben, de voorband 180kg. Ik weet niet of deze kg's staan voor het maximum gewicht voor de band of voor de hele motor.
Ik kan de voorband zo niet terug vinden op internet. Of hij nu voor een 500 is of een 125 cc crossertje kan ik dus niet beoordelen. Lijkt zo weer een leerzaam dagje te worden...  |
|
Naar boven |
|
 |
Peter
Geregistreerd op: 22-10-2006 Berichten: 248 Woonplaats: Amsterdam
|
Geplaatst: Di, 13 Mrt. 2007, 13:43 Onderwerp: |
|
|
Me nog even verdiept in de MT21
de 80-90/21 is een 48P band: 180 kg motorgewicht en max 150 km/hr
de 90-90/21 is een 54R band: 212 kg motorgewicht en max 170 km/hr |
|
Naar boven |
|
 |
|