Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Wo, 8 Jan. 2025, 21:56 Onderwerp: Afslaan van motor: mogelijke elektrische oorzaken? |
|
|
Hoi,
nog steeds ben ik op zoek naar de oorzaak van het veelvuldig stilvallen van mijn motorblok. De zoektocht gaat in golven zeg maar. Ter herinnering (voor zover het nog nodig is): het is altijd bij het naderen van een kruispunt, dus tijdens het vertragen en terugschakelen voor (bijna) stilstand. Snelheid is dan pakweg 20km/u. Dan is plots het motorblok stilgevallen. Nooit anders.
De afgelopen 2-3 jaar heb ik het vooral in de carbs gezocht. Daar heb ik al wat onderdelen aan vervangen (de gasnaaldmembramen, de ACV-membramen, vacuumslangetjes, vlotternaalden). Tijdens de ACT in Spanje is ie op een hele week maar 1x stilgevallen. Maar eind oktober tijdens een rit van zo'n 250km is ie wel 7x stilgevallen. Nu goed, deze winter krijgen ze een ultrasoonbad. En ik ga die tanks eens geheel leegmaken en de kraantjes demonteren en zien wat er te zien valt.
Maar ik begin ook aan een andere piste te denken: de elektrische. Welke elektrische gremlins kunnen een motorblok plots doen uitvallen?
- zijstandaardschakelaar, daar onderaan? Die is integraal vervangen in mei 2023
- koppelingsschakelaar/bedrading?
- kill switch bedrading?
- iets in het contactslot of zijn bedrading misschien? In 2011 heb ik dat al eens uit elkaar geschroefd en gerepareerd.
- of een kortsluitingkje in de kabelboom die richting contactslot gaat?
't is gewoon om zoveel mogelijk punten te kunnen controleren en dus om zoveel mogelijk oorzaken te kunnen uitschakelen. Ik word het stilaan (heel) moe, om om het half uur stil te vallen.
Wordt (ongetwijfeld) vervolgd. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
TooBigTooHeavy

|
Geplaatst: Do, 9 Jan. 2025, 6:42 Onderwerp: |
|
|
Je hebt het vast al vaker verteld, mar wanneer gebeurt het precies? |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1591 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 9 Jan. 2025, 10:40 Onderwerp: |
|
|
Het kan geen kwaad om dat nog eens in detail te proberen beschrijven.
Het gebeurt nooit tijdens wat ik "aktief rijden" noem: starten, vertrekken, snedig aan het gas hangen, krachtig afremmen op de motor met terugschakelen, lange autosnelwegen, sportief knallen, etc etc Als het gebeurt, dan is het altijd in momenten waarop ik "voorzichtig" ben: dus bvb een T-kruispunt langzaam naderend, want ik wil bvb linksaf slaan. Dus ik kom aan pakweg 50-70 km/u aan gereden, schakel een keer of twee terug om mijn eerste te vinden, terwijl ik gewoon rustig en in alle controle rem tot bijna stilstand. Het remmen tracht ik dan zo te regelen dat ik niet hoef stil te staan, dus uit bijna stilstand kan afslaan en wegrijden. En dan op het moment dat ik wil aanzetten, en dus terug de koppeling langzaam los en op het gas ga, tja, dan begint de motor op zijn motorrem te remmen, ipv te versnellen! Ondertussen ben ik er psychologisch al op voorbereid, en in een reflex trek ik dan de koppeling terug in en druk automatisch op de startknop, en hop de motor start en ik kan doorrijden zonder dat ik op mijn bek ga. En dan kan ik weer tientallen kilometers rijden tot het zich opnieuw eens voordoet.
Eind oktober reed ik de Herfstrit, da's een beetje een seizoensafsluiter. Honderden kleine bochtjes (eerder hoeken van 90°) doorheen het Vlaamse land. 7x stilgevallen. "slechts", gezien al die bochtjes. Het is storend, en je wordt er paranoïde van. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 0:37 Onderwerp: |
|
|
koppelings schakelaar (tijdelijk) overbruggen: dan zijn alle interlock overbrugd en kun je die uitsluiten.
kill-switch onwaarschijnlijk dat die hapert... _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 10:05 Onderwerp: |
|
|
Goed idee
Maar nu toch even wachten tot de aangevrozen sneeuw weggesmolten is, en dan ook nog wat extra wachten tot een goeie regenbui de pekel heeft weggespoeld.
Afin, ondertussen kan ik een groot onderhoud doen en de carbs eens ultrasoon laten reinigen.  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 14:13 Onderwerp: |
|
|
wat helpt trouwens, is jezelf afleren om met ingetrokken koppeling (uit)te rijden. maar gewoon door de versnellingen heen te schakelen (met of zonder koppeling..)
uiteindelijk is de lc8 gewoon niet zo goed met stationair lopen, omdat de motor weinig vliegwiel heeft (wat hem juist zo fijn maakt).
stationair 800rpm gaat gewoon niet goed... 1200 moet stabiel lukken denk ik.
een beetje gasschuif/gasklep(as) slijtage en het stionair is al aardig verziekt. Exacte stationait mengsel afstelling kan veel doen, maar is niet zo makkelijk 'life'af te stellen en dus een lang proces. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 14:56 Onderwerp: |
|
|
Ik schakel al-tijd terug. Auto en moto. Al sinds mijn 18de. Zelfs in een automaat schakel ik manueel terug om op de motor af te remmen. Nooit ga je mij in 2de of 3de zien arriveren aan een kruispunt. ==> anders gezegd: het stilvallen van het motorblok gebeurt letterlijk tussen het terugschakelen door, in een fractie van een seconde. Het is niet dat ik tig seconden lang in vrijloop richting kruispunt rol. Zo defensief is mijn rijstijl doorgaans niet, lol.
Stationair toerental staat al 130.000km op zo'n 1400rpm  _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 16:52 Onderwerp: |
|
|
ah ok. nee dan hoort ie echt niet uit te vallen.
dat lijkt dan toch op een elektrisch issue: Gebeurt het alleen van 2-->1 ? of ook al 3->2 ?
ps: van 2 -> neutral voor het stoplicht zie ik geen issue in hoor. Maar ik zie soms mensen gewoon van de 4e uitrijden en klik-klik-klik terugschakelen met de koppeling alle tijd getrokken... en dan heb je dus geen gevoel meer voor de snelheid van de motor versus wiel.. dus dan wordt 'inkoppelen' altijd een gok.
helaas zie ik dit ook bij motorrijlessen tegenwoordig wel gebeuren  _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
Muug

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 17:23 Onderwerp: |
|
|
Ik ben zo'n terugschakelaar die bij elke versnelling de koppeling even laat opkomen, zelfs al is het maar gedeeltelijk. Macht der gewoonte, ik let er allang niet meer op. Het is natuurlijk gewoon ook een manier om te remmen, met dit blok.
Ik ben er vrij zeker van dat het meestal van 2->1 is. "vrij zeker" en "meestal", dus. Neutraalschakelaar-met-kabelboompje is in '23 vervangen omdat die kapotgescheurd was van ouderdom. _________________ Leap, and the net will appear.
|
Naar boven |
|
 |
Dr_Bean Site Admin

|
Geplaatst: Vr, 10 Jan. 2025, 20:18 Onderwerp: |
|
|
Muug schreef: |
Ik ben er vrij zeker van dat het meestal van 2->1 is. "vrij zeker" en "meestal", dus. Neutraalschakelaar-met-kabelboompje is in '23 vervangen omdat die kapotgescheurd was van ouderdom. |
ja dat is dus wel het moment dat de koppeling, zijstandaard en gearsesnor interlocks gebruikt worden.
-> als je de koppeling intrekt (=schakelaar short) dan 'mag je alles'=> gearsensor en zijstand interlock overruled.
je kunt dit 'simuleren' door je koppelingsschakelaar gewoon te los te trekken (achter kolamp) en een short aan te brengen.
(let wel op dat je dus in de versnelling mag starten dan, en KAN wegrijden met de zijstandaard uit... :-/ )
ps.: volgens Steven zou de TPS ook een rol spelen, en wordt die hiermee (onterecht) ook overbrugd, maar ik heb dat nooit kunnen bewijzen (ik heb het ding verwijderd: volgnes mij is ie bij de 950 alleen gebruikt voor het EPC systeem (anti-wheelie..) _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
 |
5150
|
Geplaatst: Wo, 11 Jun. 2025, 10:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb min of meer hetzelfde probleem met mijn 990. Als ik rustig uitrol met gekoppelde motor en op een gegeven moment mijn koppeling in knijp dan slaat hij vooral als hij koud is geregeld af. Ik los dit op door eerder mijn koppeling in te knijpen of een streepje “tussen gas” te geven. |
|
Naar boven |
|
 |
Markvb749
Geregistreerd op: 31-1-2022 Berichten: 172 Woonplaats: Buggenhout - België
|
Geplaatst: Gisteren om 20:33 Onderwerp: |
|
|
Piste 1: Contactslot nagekeken?
Vooral het deel kabelboom tussen het contactslot zelf en de stekker
Was bij mij het geval….
Just in case: heb nog een nieuwe set liggen
Piste 2: vlotternaalden, maar dan moet je backfires hebben of iets dat er op trekt….. bij mij was het een ‘plof’ en het blok viel uit - startte ook weer meteen
Piste 3: zuigt ergens valse lucht aan? Ergens een darmpje met een scheurtje in dat soms eens beweegt en opengaat? Zou eerder denken ergens in het circuit van de carbu’s of het beruchte EPC/SAS-gedoe? _________________ Echte perfectie schuilt in het toelaten van enige imperfectie |
|
Naar boven |
|
 |
|