lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Geblokkeerde achterkant bij sportiever rijden

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Di, 17 Sep. 2024, 10:29    Onderwerp: Geblokkeerde achterkant bij sportiever rijden Reageer met quote

Deze zondag reed ik met de KTM in Luxemburg wat bochtjes aan elkaar.
Het tempo lag vrij hoog, en op enkele momenten leek het alsof de achterkant (bij het aanremmen van een bocht) blokkeerde.

Mijn LC8 heeft ABS (die volgens mij werkt, want offroad al getest), dus eigenlijk zou dit niet mogen.

Echter heb ik mij eenmaal zo laten verrassen dat ik met enig beleid de KTM de graskant heb moeten insturen: niet zo fijn natuurlijk.

Wat zou dit allemaal kunnen veroorzaken?
Ik ga er nog steeds van uit dat de ABS gewoon werkt, al ga ik dat binnenkort nog eens bevestigen op een veldbaantje.

1. remklauw vervuilt, waardoor remblokken aanslepen, remvloeistof kookt en blokkeert de boel? (al zou fading juist een gebrek aan remdruk geven?

2. hoofdremcilinder verstopt/vervuilt waardoor de druk opbouwt maar niet kan afnemen? enkel opmerkbaar bij verhitting?


wat denken jullie?


foto gewoon voor de fun ^^

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1591
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 17 Sep. 2024, 14:02    Onderwerp: Reageer met quote

Om ABS te testen hoef je niet offroad te gaan. Zeker niet die van de achterrem: gewoon stampen op het pedaal. Trek je een zwarte streep: dan werkt je ABS niet.

Verder heb ik zo geen idee wat er aan de hand is.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 17 Sep. 2024, 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

schakel je ook sterk terug als het gebeurt? danwel hoger in de toeren afremmen op de motor?

lc8 remt als V-twin namelijk best hard op de motor en daarvan kan je achterwiel gaan stuiteren... daarvoor is de slipperclutch, maar die voorkomt dat niet 100% natuurlijk.

Als het stuiteren/dribbelen is, kan het ook aan een verkeerde combi van bandenspanning en vering/demping liggen uiteraard

ps.: leren remmen zonder ABS: zodat je de achterrem gebruikt om de motor de bocht in te sturen....

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Sep. 2024, 7:41    Onderwerp: Reageer met quote

Stuiteren was het zeker niet.
't was echt glijden achteraan richting de bocht.
En als je er op rekent dat je abs hebt, dan verwacht je dat niet en.... dan komt die graskant plots dichtbij rolleyes5

Het gevoel herkende ik, omdat ik dat met mijn sevenfifty zelf uitlokte om de achterrem te testen na een revisie...Enkel deed ik dat toen al rechtdoor rijdend... wat makkelijker te controleren valt...

naar mijn gevoel ging er dus echt iets mis met de rem.
maar goed, ik sluit niet uit dat ik toch ergens een "besturingsfout" maakte.

Bandenspanning zal ik nog eens controleren, maar ik dacht 2,4 vooraan te hebben en 2.8 achteraan?

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6789
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 19 Sep. 2024, 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

2.8 achter lijtk me erg hard..

Maar goed: ópkoken van de achterrem kan ook zeker: je bent snel geneigd om met een dikke laars war op die rem te blijven hangen. Die rem is erg klein en dus de vloeistof snel oud en vies en vooral NAT (Vocht wat er in opgenomen wordt): en dan gaat de vloeistof idd koken en de rem slepen. (pas als je daar nog even mee door gaat.. dan krijg je ook fading omdat het dan echt bellen worden...)

ergo:
wanneer was de vloeistof het laatst vervangen?
staat de motor buiten of binnen gestalt?
-> vervang het eens compleet (gewone dot 4 remvloeistof) en dan veplicht nog een rondje ardennen/eifel smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1591
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 19 Sep. 2024, 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

2,7-2,8 lijkt me toch behoorlijk normaal voor onroad gebruik.

Op meer dan 130.000km en talloze motorrijleskilometers (ik was ooit een KGI) met deze 950 waarbij de achterrem in even talloze situaties gebruikt werd, is de mijne nooit aan het koken gegaan. Maar misschien is mijn schoenmaat een pak kleiner dan die van Koeno laugh3

Dat gezegd zijnde: is het niet zo bij remsystemen-met-ABS dat het wel een goed idee is om regelmatig die ABS te laten werken? Kwestie dat de remvloeistof in die ABS-modules ook eens kan stromen en verversen. thumbsup

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 132.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 103
Woonplaats: Haaltert (België)

BerichtGeplaatst: Do, 19 Sep. 2024, 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dus:

1. schoenmaat 47
2. remvloeistof is oud... met het schaamrood op de wangen: minstens 2 jaar oud mogelijks ouder.
3. motor staat 99% van de tijd binnen
4. 2.4 vooraan, 2.8 achteraan is volgens de handleiding voor "duo"-gebruik. voor solo zou het 2.6 moeten zijn.
5. binnekort staat groot onderhoud op de agenda... tegen dat dat klaar is zal eifel wat koud geworden zijn... dus 't zal nog wat langer moeten wachten die verplichte testrit wink2

_________________
- It's a basic truth of the human condition, that everybody lies. The only variable is about what -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
koen warnar



Geregistreerd op: 16-5-2006
Berichten: 994
Woonplaats: Nieuwstadt

BerichtGeplaatst: Ma, 23 Sep. 2024, 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien niet relevant. Des tijds ... mijn contactslot was een beetje versleten waardoor de motor, in bochten, wel eens van contact af wilde gaan met het zelfde probleem wat jij beschrijft. Controleer eens of de sleutel wel goed past
_________________
mooi spul...hè!?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif