lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

950SM knalt en valt uit tijdens rit

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Za, 6 Apr. 2024, 1:22    Onderwerp: 950SM knalt en valt uit tijdens rit Reageer met quote

Zoals de titel aangeeft zit ik met een lastig probleem met mijn 950SM, hopelijk komt het jullie bekend voor.

Misschien niet gerelateerd maar ik zal het toch benoemen:
Ik rij al enkele jaren met een xenonset + projector en een startvertragingsrelais. Dit relais opent eerst voor 10 seconden de shutter van de projector en start daarna pas de xenonlamp zelf op. Werkte altijd goed, maar vorig jaar heb ik meerdere keren gehad dat tijdens het rijden steeds de shutter bediend werd zonder de xenon af te schakelen alsof de spanning weg viel waardoor het leek alsof ik wild aan het seinen was. Aan de motor zelf merkte ik dan niks. Ik heb voor de zekerheid toen de accu en het vertragingsrelais vernieuwd maar of het daarmee opgelost was wist ik niet.

De laatste rit voor de stalling heb ik 1x na een langere rit gehad dat bij plots het gas opentrekken de motor kort stil viel met een klap uit de uitlaat, kon eigenlijk ineens weer doorrijden en heb dat rustig gedaan. Maanden later heb ik nu de xenonballast en lamp voor de zekerheid vervangen (nu zonder startvertraging) en dezelfde stappen doorlopen wanneer de motor in het verleden slecht liep:
- Carburateurs uit hun zitting getrokken, vlotterbakjes gedemonteerd en de 3 sproeiers naast elkaar gedemonteerd en doorgeprikt/blazen
- Bougies gedemonteerd en gereinigd, weinig vervuiling/verkleuring, terug gemonteerd en op moment vastgezet (12Nm voor M10)

De accu heeft een kleine week met beide polen los gestaan, daarvoor de hele rustperiode aan de druppellader. De eerste start vandaag was het meteen mis, contact ging aan en zodra ik de startknop bediende ging de dash uit zonder startpoging. Contact uit + multimeter op de accupolen gemeten was (meen ik) 12.4V of 12.6V, meteen weer op contact gezet en gestart, dit keer slaat hij zonder problemen aan.

Motor afgezet, omgekleed, opnieuw gestart zonder problemen en weg kunnen rijden. Rustig rijden ging prima, maar begon ik meer gas te geven tijdens het rijden dan volgt er een knal uit de uitlaat. Rustig doorgereden en ongeveer 2 min later tijdens rustig rijden/constante snelheid en rechte weg valt plots de motor met dash uit. Contact afgezet, aangezet en direct weer opnieuw gestart zonder problemen en doorgereden. Eenmaal vlak bij huis nog iets langer geprobeerd meer gas te geven, dan volgen er meerdere knallen. Bij thuiskomst opnieuw de accuspanning gemeten, deze was wel bijgeladen en nu 13V na +/-20 min rijden.

Verdere info wbt de motor: SAS plaatjes zitten er al jaren op, Dr_bean brandstofpomp modificatie sinds 2 jaar, iridium bougies waarschijnlijk al wel 10 jaar oud.

Ik vind het een lastig probleem dus probeer zoveel mogelijk info mee te geven, misschien wel teveel om het overzichtelijk te houden.. Kan iemand iets met deze info, of misschien tips geven wat ik mogelijk nog kan controleren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6730
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Apr. 2024, 22:43    Onderwerp: Reageer met quote

als de motor kortstondig volledig uitvalt, en dan met een knal weer oppakt, is het een ontstekingsprobleem, geen brandstof probleem.

De ontsteking valt dan kort weg en wanneer deze weer actief wordt wordt de onverbrande branstof on de hete uitlaat aangestoken met een knal.
(alsof je heel kort de kill-switch uit zet en weer aan smiley )

Wegavllen van de ontsteking kan verschillende oorzaken hebben: vaak contactslot of draadboom-balhoofd. Maar ook aardpunten, gebroken zekenringen etcetc.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 547

BerichtGeplaatst: Di, 9 Apr. 2024, 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig heb ik zoiets ook gehad laatst. Was ook toeren afhankelijk, hoe meer gas geven hoe erger het werd vreemd genoeg. Knetteren en knallen uit de uitlaat met tegelijk dash uitvallen. Bleek na een hoop zoekwerk een slechte pluskabel te zijn op de accu vanaf startrelais. Oog wat op de accu zat was door metaalmoeheid bijna afgebroken. Andere 2e kabel er op en problemen opgelost.

Heb je de laadspanning gemeten met lopende motor zoals in WPH staat? En ik zou ik er toch nieuwe bogies in zetten en de bobines doormeten.



IMG_4048.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  597.53 KB
 Weergegeven:  152 keer

IMG_4048.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 9 Apr. 2024, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
als de motor kortstondig volledig uitvalt, en dan met een knal weer oppakt, is het een ontstekingsprobleem, geen brandstof probleem.

De ontsteking valt dan kort weg en wanneer deze weer actief wordt wordt de onverbrande branstof on de hete uitlaat aangestoken met een knal.
(alsof je heel kort de kill-switch uit zet en weer aan smiley )

Wegavllen van de ontsteking kan verschillende oorzaken hebben: vaak contactslot of draadboom-balhoofd. Maar ook aardpunten, gebroken zekenringen etcetc.


Oke dat is duidelijk, dan weet ik in welke richting ik kan gaan zoeken. Heb ondertussen ook al wat filmpjes gezien met draadbreuken in de originele kabelmantels, dus daar mag ik ook niet vanuit gaan dat het in orde is.

De laatste keer heb ik de voeding van de xenonballast rechtstreeks vanaf de accu gelegd (ipv acc aansluiting) dus ben wel met de bedrading bezig geweest, dat zou zeker een al aanwezig probleem slechter kunnen maken.

TooBigTooHeavy schreef:
Toevallig heb ik zoiets ook gehad laatst. Was ook toeren afhankelijk, hoe meer gas geven hoe erger het werd vreemd genoeg. Knetteren en knallen uit de uitlaat met tegelijk dash uitvallen. Bleek na een hoop zoekwerk een slechte pluskabel te zijn op de accu vanaf startrelais. Oog wat op de accu zat was door metaalmoeheid bijna afgebroken. Andere 2e kabel er op en problemen opgelost.

Heb je de laadspanning gemeten met lopende motor zoals in WPH staat? En ik zou ik er toch nieuwe bogies in zetten en de bobines doormeten.

Die kabel zag er niet best uit bij jou. Mijn accu heb ik er wel regelmatig uitgehaald over de jaren voordat ik een stalling bij huis met voeding erbij had, dus die kabel zou nog wel in orde moeten zijn.

Vooral dat gedeelte vind ik dan vreemd bij mij. Het is direct wanneer ik het gas verder opendraai, niet pas wanneer hij verder in de toeren klimt had ik het idee. Ik heb maar een ritje van 15 min oid gemaakt omdat ik vooral rijdend thuis wilde komen dus geen echt duidelijk beeld.

Bougies ga ik sowieso bestellen en dan ga ik er weer mee aan de slag, kan ik meteen zoals Dr_Bean oppert de bedrading eens goed nalopen. WPH heb ik helaas niet, alleen de originele handleiding met een paar handelingen en aanhaalmomenten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Apr. 2024, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf ook dit aan de hand gehad de laatste tijd. Tot ik op een ouwerwetse Belse kasseienpad reed en het 10x in een minuut was ipv 1x per 10 minuten en soms helemaal niet. Conclusie: Trillingsgevoelig.

Na wat zoekwerk bleek een slechte kabelverbinding onder het zadel op de min van de accu..

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1496
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 23 Apr. 2024, 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Straks ligt het bij mij ook aan een doorgeschuurde kabel. Heb ik voor niks al die onderdelen vervangen. stars
Afin, na al die kms mocht de KTM wel eens verwend worden. dozey

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Tom_



Geregistreerd op: 8-12-2013
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Mei. 2024, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:
als de motor kortstondig volledig uitvalt, en dan met een knal weer oppakt, is het een ontstekingsprobleem, geen brandstof probleem.

De ontsteking valt dan kort weg en wanneer deze weer actief wordt wordt de onverbrande branstof on de hete uitlaat aangestoken met een knal.
(alsof je heel kort de kill-switch uit zet en weer aan smiley )

Wegavllen van de ontsteking kan verschillende oorzaken hebben: vaak contactslot of draadboom-balhoofd. Maar ook aardpunten, gebroken zekenringen etcetc.


TooBigTooHeavy schreef:
Toevallig heb ik zoiets ook gehad laatst. Was ook toeren afhankelijk, hoe meer gas geven hoe erger het werd vreemd genoeg. Knetteren en knallen uit de uitlaat met tegelijk dash uitvallen. Bleek na een hoop zoekwerk een slechte pluskabel te zijn op de accu vanaf startrelais. Oog wat op de accu zat was door metaalmoeheid bijna afgebroken. Andere 2e kabel er op en problemen opgelost.

Heb je de laadspanning gemeten met lopende motor zoals in WPH staat? En ik zou ik er toch nieuwe bogies in zetten en de bobines doormeten.


LLaight schreef:
Zelf ook dit aan de hand gehad de laatste tijd. Tot ik op een ouwerwetse Belse kasseienpad reed en het 10x in een minuut was ipv 1x per 10 minuten en soms helemaal niet. Conclusie: Trillingsgevoelig.

Na wat zoekwerk bleek een slechte kabelverbinding onder het zadel op de min van de accu..


Jullie gaan allemaal door voor de koelkast hoor 2thumbsup

Sinds het posten heb ik er niet meer naar omgekeken, tot gisteravond dan. Ik ben na jullie reacties vanaf de accu de bedrading na gaan lopen en eigenlijk was meteen de boosdoener al gevonden: op de aansluiting van de + pool op de zekeringhouder zat de bout gewoon te los waardoor de verbinding te slecht was, die is zo te zien ook erg heet geweest. Had vast een stuk slechter af kunnen lopen.

De kabel zelf leek mij in orde, stukje krimkous over het gesmolten deel gekrompen en de raakvlakken op de zekeringhouder en ringkabelschoen schoon gemaakt. Vandaag een testrit kunnen maken en hij rijdt weer helemaal als vanouds, dus ik ben weer geholpen met jullie reacties. Thanks!



IMG_crop.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  288.95 KB
 Weergegeven:  49 keer

IMG_crop.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif