lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Stilvallen op stationair toerental na terugschakelen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 22 Mrt. 2024, 12:37    Onderwerp: Stilvallen op stationair toerental na terugschakelen Reageer met quote

Ik heb de afgelopen twee jaar al veel sleutelleute gehad met mijn 950 laugh3 Vorig jaar carbs twee keer mogen uitkuisen na een periode van te lang stilstaan. Deze winter compleet nieuwe koppeling gestoken. Maar 't moet zijn dat er ergens iets nog niet in orde is. De stouterik durft af en toe onder het rijden uit te vallen. Afin, onder het rijden. worried2

De symptomen omschrijven is nogal moeilijk, maar ik doe een poging:
- de moto valt nooit stil tijdens het rijden, opschakelen, terugschakelen en stilstaan bij stationair toerental
- altijd bij 't naderen van een kruispunt, waarbij ik dus een aantal keer heb terug geschakeld en op de motor heb afgeremd, en dan typisch net wanneer ik naar eerste schakel

Het stilvallen is echt compleet plots. Geen backfire-gedoe zoals ik anderhalf jaar geleden had. Gewoon "poenk" en hij valt uit. Gewoon op de starknop duwen en hij start weer en ik rij verder. Meestal moet ik zelfs niet stoppen.

Meestal is het pakweg één keer per 50km, het is dus niet aan elk kruispunt. Vandaag was het echter wat vervelend, hij viel wel 5 keer uit tijdens een moment van drukte in Brussel. Ik had het idee dat het stationair toerental op die momenten wat te laag liep, zo 1100-1200 toeren (normaal 1400-1500).

Dus is mijn vraag: zou dit te maken hebben met het stationair-circuit van de carbs? Een verstoppinkje af en toe? Ik vrees dat ik de carbs weer eens ga mogen openhalen om op zijn minst die sproeiers eens te bekijken.....

Wie zin heeft om hier mee over na te denken: graag. thumbsup

Paul

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2024, 15:17    Onderwerp: Reageer met quote

zij standaard schakelaar die niet altijd even lekker wil uit blijven ?
_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Mrt. 2024, 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

met je laarshak tegen het lipje van de zijstandaard = uit. ?

- gerelateerd aan hard afremmen? => float level iets lager zetten (maar blijft een issue van die carburateur: de vloeistof klotst in de vlotterbak (licht in de verkeerde richting...) Ik heb het afgedempt maar das ingewikkeld.

- gebeurt eht met het gas volledig los? => air cut-off valve actief. verrijkt mengsel, dan moet ie daar uit weer oppakken wanneer ie bij stationair komt. ACV kan wat blijven hangen, bougie kan wat nat slaan (daar helpen die irridiums goed tegen) of hij kan via de uitlaat backfire geven (luchtlek dicht bij de cilinder ... mogelijk SAS afdichting? (neem aan dat je geen SAS meer hebt?

- veren van de gasschuiven te slap/vacuum slecht

- of idd gewoon idle wat hoger zetten?

ergo.. ideeen zat maar lastig te vinden denk ik hoor.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Mrt. 2024, 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dr_Bean schreef:

ergo.. ideeen zat maar lastig te vinden denk ik hoor.

Jep. Had ik al begrepen. Ze hebben dan ook al behoorlijk wat kms achter de rug. Als we nu bij Keihin 1000 nieuwe carbs bestellen, dan gaan ze dat toch willen maken? stars Ze gaan rap genoeg verkocht zijn volgens mij.

- Natte bougies: zeker weten van niet.

- De zijstandaardschakelaar: de schakelaar-met-er-aan-hangende-kabel-stekker werd vorig jaar geheel vervangen omdat ie zowat afgebroken was. Maar dat maakte voor het stilvallen geen verschil. Ik zou eventueel de stekker kunnen overbruggen, gewoon om te zien of er inderdaad verbetering is.

- ACV: ik heb dat ding altijd wat verdacht gevonden. Lijkt nogal fragiel te zijn. Ik vrees dat het niet mogelijk is om op een droge, wetenschappelijke wjize (als het ware) te bepalen of die goed of slecht werkt. Ik moet eens kijken of het apart te bestellen is.

- gasschuiven: hoewel ze er nog steeds goed uitzien, zullen ze ongetwijfeld toch versleten zijn, zij het onzichtbaar voor mijn onervaren oog. Nieuw kosten ze 145 euro. Vervelend is dat niet enkel de gasschuiven slijten natuurlijk, maar ook de gleuf waarin ze schuiven, en die is niet vervangbaar natuurlijk. Een lolake motormechanieker gaf alleszins al de suggestie dat die gasschuiven door hun slijtage wat teveel speling zullen hebben (ze "rammelen" in hun gleuf), waardoor ze misschien heel af en toe wat blijven hangen ipv te sluiten, waardoor dus plots teveel benzine de carb instroomt, waarop de motor zich verslikt. Plus, ik dénk dat ik bij de laatste montage beide gasschuiven heb omgewisseld: die van achteraan zou dus vooraan zitten en omgekeerd. Dus de slijtagepatronen (van schuif en gleuf) komen dan niet meer overeen, wat misschien meer "stick slip" oplevert.

- veren van gasschuiven: wel, die van een SE zijn een pak stugger. Misschien moet ik die eens kopen en monteren? Gaat een pak minder duur zijn dan nieuwe gasschuiven. Maar daardoor gaan de gasschuiven natuurlijk minder vlot open willen schuiven, en dat zal de motor misschien minder vlot doen opnemen.

- SAS is al héél veel jaren geleden verwijderd.


Afin, een echte wetenschapper mag maar één factor tegelijk vervangen, om aldus exact te kunnen bepalen wat de oorzaak en oplossing is. Maar dat betekent dus diverse keren demonteren en monteren, en dat nu de lente in het zicht is. worried2

Dank voor de suggesties alleszins, ik denk dat ik in eerste instantie eens die ACV en de gasschuifveren ga vervangen. Dat lijkt het minst duur te zijn. tongue

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mrt. 2024, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, de grote veren die de gasschuif terugdrukken zijn al niet meer bestelbaar.
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 725
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Mrt. 2024, 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Via KTM kanalen niet blijkbaar.
Maar een zoektocht op partnummer levert er blijkbaar toch een paar op die ze nog op stock hebben.

https://partsss.com/en/ktm/spareparts/models/950-adventure-s-orange/2003-eu/carborator-lc8/pid398163.html

https://westsideracing.dk/vare/spring-keihin-lc8/

Misschien best eerst een mailtje om zeker te zijn ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 1 Apr. 2024, 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Mailtje verstuurd!
Volgens hun website verkopen ze zelfs nog complete carburateurs. confused
Mocht dat waar zijn.... lipsrsealed2

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 4 Apr. 2024, 12:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gebeld naar de Denen want ze antwoorden niet op de mail. Carbs zijn niet meer beschikbaar. Wel zogezegd nog via de website, maar toch niet. Afin, was te verwachten. Die Spanjaarden zullen er ook wel niet meer aangeraken.

Afin, tanks leegrijden dus, alles weer demonteren (die chokekabel losschroeven is nog het moeilijkst) en de boel eens ultrasoon laten reinigen.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif