lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

enorme olie lekkage

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do, 5 Okt. 2023, 22:29    Onderwerp: enorme olie lekkage Reageer met quote

Ha allen.

Tijdens een rit vanmiddag ben ik gestrand met de motor door een enorme olie lekkage. Ben met de berger opgehaald en de motor gaat naar de motorzaak bij mij in de buurt. De lekkage is uit het niks begonnen, en het spoot er echt uit. Ik merkte het namelijk op doordat mijn schoen nat en warm werd van de olie. Het lijkt te komen van linksonder het blok, op het oog en omdat mijn linkerschoen doorweekt. Direct aan de kant gezet maar wel veel olie verloren. Gezien de hoeveelheid olie denk ik in eerste instantie aan een slang of aansluiting. En las ook dat de oliedruksensor flinke lekkages kan geven. Maar zijn er nog andere dingen die een grote en plotselinge lekkage kan verklaren?

Groet,
Peter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Okt. 2023, 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

Uw dealer zal u dat weten te zeggen. 2thumbsup

Uw vraag is immers moeilijk te beantwoorden. Een motorblok is een mechanisch ding, er kunnen talloze zaken fout aan gaan. Onmogelijk toch om te zeggen waar de olie zal gaan uitspuiten? stars

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Okt. 2023, 9:49    Onderwerp: Reageer met quote

Links zit toch de darm die van uit het blok richting het olietankje gaat?
als die darm los geschoten/gescheurd is dan pompt het blok de olie niet naar het olietankje maar losweg naar buiten?

Dat zou al 1 optie kunnen zijn (met mijn beperkte kennis van het LC8 blok).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Vr, 6 Okt. 2023, 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Yep, die slang zit links.
Links zit ook het oliefilter.
Als het een plotselinge grote lekkage is, zou het mij niet verbazen als er iets is losgeraakt.

Zijn er recent nog dingen gedaan aan de motor ?

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za, 7 Okt. 2023, 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in het voorjaar de olie en filters ververst. En recentelijk is de remolie vervangen waarvoor de tank er misschien nog af is gehaald. Dus kan zeker dat er iets niet helemaal vast zat. Zeker omdat een van de schroefjes van het platte filter al tijden doordraaid.

Het lekken stopte ook direct toen ik de motor uit heb gezet, dus alles wijst erop dat was los geschoten is. Ik hoor het wel van de motorzaak, maar ik kan wel iets rustiger slapen zo
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za, 7 Okt. 2023, 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Als je gewoon gestopt bent met rijden voordat de oliedruklamp aan ging is er weinig aan de hand.
meest waarschijnlijk: De retourslag naar de olietank los geschoten

mbt dat filterhuis en die schroefjes: Die schroefjes gaan stuk omdat men probeert dat hard aan te draaien.. meestal om olie-zweten te voorkomen. MAAR: dat help helemaaal NIKS, want als je kijkt naar het dekseltje dan zie je dat de oring ZIJDELINGS zit: harder aandraaien dicht dus niks harder af.
Als ie zweet .. dan moet je de o-ring schoonmaken of beter gewoon vervangen.
schroefjes gewoon met een kleine T-sleutel handvast draaien, echt niet meer. Als je bang bent ze te verliezen: drupje gewone loctite er op.

vaak wordt het gewoon niet netjes schoon gemaakt bij effe snel oliewissleen: een paar zand korreltjes er tussen en hij lekt!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za, 13 Jan. 2024, 12:47    Onderwerp: Terugkoppeling Reageer met quote

Nog even de terugkoppeling. Alles is vrij gemakkelijk opgelost. Het was inderdaad het oliefilter wat losgeschoten was, doordat één van de twee schroefdraden kapot was. Iets wat al was toen ik hem kocht. Note to self, niet mee doorrijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 14 Jan. 2024, 2:12    Onderwerp: Reageer met quote

Top mooi werk. Redelijk makkelijk opgelost? Nieuw draad tappen of helicoil?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Peterjs



Geregistreerd op: 22-11-2020
Berichten: 26
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr, 9 Feb. 2024, 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Er is een helicoil geplaatst
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif