lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

990 Adventure koppeling

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2024, 8:25    Onderwerp: 990 Adventure koppeling Reageer met quote

Beste mede liefhebbers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 990 ADV uit 2006. Maar nu ervaar ik een probleem met de koppeling. Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
Als ik met een koude motor wil wegrijden dan hapt de koppeling. Dit resulteert in schokkend wegrijden met wat klapperende koppeling en een ketting die slaat. Maar als ik eenmaal rijd is het goed. En als ik na 10 meter stop en weer wil wegrijden pakt en werkt de koppeling voorbeeldig en heb ik er de hele rit geen last van. Dit gebeurt alleen bij een geheel afgekoelde motor. En alleen bij de allereerste keer wegrijden. Wat ik uit de onderhoudshistorie weet is dat de slave cilinder reeds vervangen/gereviseerd is. De hydrauliek van de koppeling naar mijn mening geen lucht bevat. De motor is afgevuld met Motul 10W50 en ongeveer 3000km oud is. En de ketting op de juiste spanning staat.

Wellicht heeft er iemand hier hetzelfde probleem gehad ? Of heeft iemand er een verklaring voor ?

Ik hoor het graag,

Met groet,
Yor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2024, 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het, het is de verkeerde volgorde. Eerst een vraag plaatsen en dan zoeken op het forum. Maar ik ben inmiddels wat wijzer hoe de zoekfunctie werkt. En wat betreft de koppeling.

Het oliesproeiertje controleren en evt reinigen is een easy job. Dus dat ga ik eerst doen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2024, 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

het is een kwaaltje, en de 1 heeft er meer last van als de ander
de dikke koude olie moet na het starten de kans krijgen om
tussen de platen te komen, na het starten een aantal seconden (met ingetrokken koppeling) wachten alvorens in te schakelen en weg te rijden
wil ook wel helpen heb ik de indruk.

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Koeno



Geregistreerd op: 22-9-2021
Berichten: 70

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2024, 14:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bij mij soms ook een probleempje, nochtans vorig jaar de jet al eens proper gemaakt...

Wat ik doe (en wat lijkt te helpen) is na het starten de koppeling 4-5 keer in te trekken alvorens ik hem effectief in versnelling zet...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Ma, 22 Jan. 2024, 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

“Koppelingspakket eruit halen en kijken naar de inslijting van de belleville veer in de achterste stalen plaat. Als daar een groef inzit heb je het probleem gevonden...”

http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=7910&highlight=belleville
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Di, 23 Jan. 2024, 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Gisteravond de oliesproeier gereinigd. Ik kon niet zeggen of deze verstopt zat.
Ik had de sproeier er uitgehaald met een metalen pin met een dot lagervet er aan. De sproeier was met vet besmeurd. Maar ik weet zeker dat hij nu schoon is. Het hele zaakje weer gemonteerd. En toen ik een half uurtje geleden naar het werk vertrok werkte de koppeling voorbeeldig. Of dit nu de (tijdelijke) oplossing is zal ik gaan mee maken. Zo niet dan haal ik de koppeling eruit voor nadere inspectie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Jan. 2024, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

ik zou zeggen: er is geen echte 100% oplossing hiervoor:

Die koppeling doet dat omdat ie een 'koppeling-versterker' heeft: Dat ding drukt de koppeling aan als ie slipt...

Dat heeft 2 functies:
1- de koppeling is voor de gebruiker heel licht te bedienen: je hoeft niet tegen een zware veer in te trekken.., hij is relatief klein ontworpen en slipt toch nooit.
2- in de omgekeerde richting (bij afremmen op de motor) werkt die versterker niet waardoor de koppeling makkelijk een beetje kan doorslippen: een simpele 'slipper-clutch' dus, die voorkomt dat je achterwiel gaat stuiteren als je hard op de motor afremt.

nadeel: als jij probeert de koppeling te laten slippen, werkt dat ding je tegen: in het slechte geval krijg je dan een oscillatie tussen gebruiker en systeem smiley

Als alles goed werkt... doet ie het. hangt af van: de temperatuur, de soort olie, hoeveelheid olie tussen de platen, hoe schoon de platen zijn, hoe glad of ruw de platen zijn, hoe goed de platen bewegen (inslijten korf), hoe mooi die glijbaatjes van de versterker nog zijn etcetcetc. Daarom hebben sommige mensen er nooit las van, anderen wel.

Als je de koppeling uit elkaar haalt is het vaak al weg simpel omdat je het nooit exact hetzelfde terug plaatst. meestal komt het dan weer terug als alles weer op elkaar ingesleten is naar het gebruik van de berijder.


Andere oplossing is: gewoon bruter zijn met die koppeling ... je achterwiel is ook een prima koppelinng op de weg smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Yor



Geregistreerd op: 24-12-2023
Berichten: 12

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Jan. 2024, 14:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had idd al begrepen dat er geen eenduidige oplossing is voor dit verschijnsel.
Wat ik getest heb en wat werkt is om voor het inschakelen van de 1e versnelling bij een koude motor stationair de koppelingshendel een paar keer in te trekken. Als ik dat doe dan werkt de koppeling zonder tegenstribbelen. Als ik dat niet doe dan wil hij nog wel eens tegenstribbelen.
En om de koppeling bruter te gebruiken gaat voor mijn gevoel tegen het respect voor het materiaal in. Maar goed, het is een KTM en zou wel tegen een stootje moeten kunnen. Het reinigen van de oil jet heeft wel wat geholpen wat de crunch is minder heftig. Zolang het duurt......
Voorlopig houd ik het even zo. Er valt prima mee te rijden. Eerst het brandstoffilter vervangen. Het lijkt er op dat als er wat vermogen gevraagd wordt dat hij brandstof te kort komt. Want zo is er niet fijn mee te rijden.

_________________
If you can't fix it with a hammer, use a bigger hammer !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif