lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

1290 adv r loopt niet meer??

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1290 SA berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Vr, 15 Sep. 2023, 14:21    Onderwerp: 1290 adv r loopt niet meer?? Reageer met quote

dag allemaal na jaren best fanatiek op de 950 te hebben gereden nu weer terug op een 1290 adv R
Bij mijn laatste rit begon de motor te roken waarschijnlijk brandstof en hij liep op zich mooi rond maar bij belasting begon die een vreemd geluid te maken.
Ben er mee naar Motor Eibergen gereden en de monteur daar vond ook dat ie mooi liep maar bij abrupt gas geven hoorde je wel een harde tik uit de motor komen. Hij heeft hem toen uitgelezen en daar kwamen een paar foutmeldingen uit die nergens toe deden dus verdacht hij een bougie of een bobine die stuk zou zijn.
Bij koude start starte hij ook steeds moeizamer. Hij en ik verdachten de achterste cilinder maar dat is toch lastig.
Bougies vervangen achterste cilinder hielp niet en het start probleem werd groter??
Nu ook de voorste bougies en alle pen bobines vervangen. Het probleem wordt er niet minder op.
Hij rookt steeds erger en starten lukt alleen met een hulp accu.
de stekkers van de achterste bobine afgetrokken en een bougie met penbobine tegen het frame gehouden wel een vonk op beide achterste bougies. Wie weet raad??
Als de motor loop kan ik de stekkers van beide achterste bobines los halen,
de loop cultuur verandert niet?? Hij loopt dus blijkbaar op 1 cilinder.

vriendelijke groet
Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 17 Sep. 2023, 9:29    Onderwerp: Reageer met quote

rookt ie zwart of blauw?

brandstof maakt geen blauwe rook.. dat doet alleen olie!

stekker loshalen tijdens het draaien is wel funest voor de electronica.. liever niet doen. Maar goed.. het is wel een goede test: lijkt idd dat ie op 1 cilinder loopt. (en verklaart ook waarom ie slechter loopt als je gas gaf (dan wordt de compressie hoger en gaat een zwakke vonk over in geen vonk)

Een open vonk in de lucht moet veel groter zijn dan de normale vonk: neem een oude bougie, buig de electrode helemaal weg en als je dan een mooie vonk hebt van 5mm of meer (liefst duidleijk hoorbaar) dan is ie goed. Een lucht vonkje in een normale bougie zegt weinig.

zoeken=
systematisch uitwisslen/vervangen bougie, coil-on-plug (bobine); maar dat heb je al gedaan begrijp ik.

Is die bougie verder 'schoon' als je hem er uit draait? of zwart/nat?

stuurstroom vanaf de Ecu kun je vast wel testen... meten met een scope (of speciaal meetapparaat),Kan ik wel voor je denk ik.. indien de motorzaken daar niks mee kunnen.
of ECU wisselen (gedoe.. maar misschien nodig)

andere 2 factoren zijn: Brandstof en compressie...:
- compressie kun je makkelijk effe (laten) testen
- btrandstof: Ik weet niet of je bij zo'n ding kunt zien of ie wel brandstof geinjecteerd krijgt?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Do, 21 Sep. 2023, 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

tip; koop een "vonkentester", is niet duur en goed betrouwbaar. Heeft mij op een rsv al een keer een bougie-wissel bespaard en daardoor gaan kijken naar de injectoren.
_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kwam er maar niet uit kwam er een vriend van mij met het geniale idee om eens te starten met startpilot. Toen liep ie dus wel op twee cilinders
Daardoor op het idee gekomen om injector reiniger te gebruiken. Wederom slecht starten en een ritje gaan maken. Het werd steeds beter. Bij thuis komst
Gisteren avond liep ie weer super mooi
Wat een gekloot allemaal met die brandstof van vandaag de dag en dat terwijl ik nooit e10 tank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een gekloot allemaal. Uiteindelijk was het denk ik gewoon een vervuilde injector
Na injector reiniger te hebben toegevoegd werd het langzaam beter. Nu weer oké
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3649

BerichtGeplaatst: Za, 23 Sep. 2023, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

al met al "goed" nieuws, vervuide injector is niet zo ernstig
als dat je je blok open moet maken,
Die E10 rommel tank ik sowieso niet ,
ook niet in mijn auto's

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Sep. 2023, 21:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hahaha.. ik snap niet dat zoveel mensen er problemen mee hebben.. ik heb er absoluut geen last van: ALcohol brand mooi schoon en je hebt minder motor vervuiling.

mja: je moet het niet vochtig laten staan.


ps>: die injector reiniger, is 80% alcohol smiley (ok.. isopropanol, geen ethanol maar toch smiley )

't werkt juist omdat water in alcohol oplost. en dat was juist waarom het ook fout ging!

mooi dat het opgelost is.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Johan



Geregistreerd op: 28-2-2005
Berichten: 544
Woonplaats: Hengelo (ov)

BerichtGeplaatst: Di, 26 Sep. 2023, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf tank ik ook nooit e10 dus daar heeft het niet aan gelegen. Gerben bedoel jij dat er water in de injector heeft gezeten als zijnde vervuiling.
Groet Johan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 3 Okt. 2023, 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Johan schreef:
Zelf tank ik ook nooit e10 dus daar heeft het niet aan gelegen. Gerben bedoel jij dat er water in de injector heeft gezeten als zijnde vervuiling.
Groet Johan


Ja. water verstopt ook een injector.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen 1290 SA Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag geen bestanden downloaden in die forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif