lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Periodiek onderhoud & slippende koppeling

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Do, 6 Jul. 2023, 15:41    Onderwerp: Periodiek onderhoud & slippende koppeling Reageer met quote

Na van de winter en het voorjaar regelmatig wat gereden te hebben stond de 950 al weer een maand of 2 (misschien wel 3 het is al weer juli speechless ) stil.
Opzich niet erg moest toch wat tlc hebben; Filters, olie, 3 van de 4 knipperlichten lam/afgebroken en terug getaped & als klapstuk een slippende koppeling.
Na starten bleek de motor aardig incontinent geworden en kwamen ook de carbs op de lijst. Even vlotterkamer gereinigd, naalden bekeken en gereinigd -> Probleem opgelost.
Helaas bleek dat het plasticdeel van het stiftje van de carburateurverwarming niet het eeuwige leven heeft en brak deze tijdens het terugmonteren af. Heb wel een setje gevonden compleet á €18 maar zijn deze stiftjes toevallig ook los te koop dat iemand weet?

Daarna de koppeling open gemaakt en vanavond maar eens met een schuifmaat de dikte meten (individueel of totaal pakket?) en kijken of alles eens goed op volgorde ligt. WPH schrijft volgende voor m.b.t. slijtage;
Eerst totale pakketgrootte (min 48mm, nat of droog?) meten en als die afwijkt verder kijken?
2,65mm voor de gevoerde platen en 1,85 voor de tussenplaten (+ optisch bekijken)


Nog meer belangrijk (combinatie van forum & WPH)

- Beoordelen mate van inslijten van de support-plaat & oriëntatie van de veer.

- Kleur van de eerste en laatste plaat; Is dit erg duidelijk? Heb bij de vorige keer het pakket niet uit elkaar gehad en ben er vanuit gegaan dat deze volgorde goed was. Wil het nu zeker weten. Lees in een ander topic het volgende:
De eeste was in ieder geval dunner. Maar beiden (zowel eerste als laatste) hadden grotere voeringsvlakjes dan de rest.

- Scherpe kanten allemaal in dezelfde richting (WPH zegt niet naar binnen, blok of naar buiten gericht, maakt dit verschil?)

- Bij terugmonteren de markeringen op elkaar laten uitkomen & laatste plaat 1 tand laten verspringen.


zie ik nog iets over het hoofd?



KTM5723-3.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  107.12 KB
 Weergegeven:  411 keer

KTM5723-3.jpg



KTM5723-2.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  99.81 KB
 Weergegeven:  418 keer

KTM5723-2.jpg



_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jul. 2023, 9:15    Onderwerp: Reageer met quote

normaliter zeg ik: koppelingsplaten: ronde kanten naar buiten: Als je ontkoppeld moeten de platen makkelijk vrij kunnen komen (= naar buiten bewegen).

bij inkoppelen owrden ze met veel kracht aangedrukt..: dit was echter je probleem...

ergo: wat bedoel je met 'slippende koppeling?'" : een koppeling die doorslipt als je NIET koppelt, of een koppeling die sleept als je ontkoppelt (slepende koppeling..)?

door-slippende kopeling mag echt niet voorkomen bij de 950: dan werkt je koppeling-versterker niet goed!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Vr, 7 Jul. 2023, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas wel de slippende koppeling als ik niet koppel, kwam sporadisch voor laatste keer. Heb nog wat andere bevindingen gedaan:

Platen zaten er verkeerd in -> pressure plate ziet er volgens mij niet uit zoals het hoort (zie foto) https://ibb.co/rQcChWY

Alle tussenplaten zitten op of onder de ondergrens van de 1.95

De koppelingsplaten zelf zijn versleten (niet allemaal, sommige wel ernstig. Wellicht heeft de vorige eigenaar losse platen gewisseld? Verschil is groot tussen links en rechts zie foto) https://ibb.co/ZJ2VBhN

Hoe kan ik zien of er iets is met de werking van de booster? Ik geloof dat deze door verdraaien een soort conische werking zou moeten uitoefenen?

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Za, 8 Jul. 2023, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien heb je hier wat aan:

https://youtu.be/PlLPAv8dV_k
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2023, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Nou ja,

als je wil dat ze het best 'pakken'(dus tegen elkaar aan lopen... dan moeten de ronde kanten naar binnen.

Een koppeling die eenmaal doorslipt is heet snel verglaast: je warmt dan immers een paar dunne plaatjes op met 70kW smiley en daar worden ze snel heet van (dan zien ze ook blauw/zwart..).

LC8 heeft een soort eenvoudige slipper-clutch: de schuine banen van de koppelingsversterker in het midden van de korf, drukken de koppeling van zelf harder aan als ie doorslipt in de draairichting. (en in de rem-richting loopt ie 'los' waardoor die door wil slippen ne je achterwiel minder stuitert).
Het is idd een heel simpel soort 'wormwiel' met 3 schuine klauwen.

maar normaliter slipt ie dus echt niet door: en tja.. als het verkeerd in elkaar zit: dan eerst herstellen en kijken of dat het probleem oplost voordat je allerlei andere zaken gaat doen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Zo, 9 Jul. 2023, 22:26    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad, eerst terug naar de standaard. Alles wat buiten tolerantie valt is besteld (nieuwe veren zijn niet nodig maar zitten in de set). Mocht het daarna nog problemen geven ligt ie zo weer open. Iemand nog een goeie tip voor die carburateur verwarmings stiftjes? Anders bestel ik gewoon de set en heb ik de rest reserve op de plank liggen.

Hopen dat ie het dan weer zonder kuren doet, in September staat er een offroad vakantie gepland met o.a. MTB begeleiding tijdens een evenement op de mt. Ventoux. 2 dagen de kale berg op en af via de mtb routes zonder dat je illegaal daar rijdt is al mooi. En daarnaast is iedereen die je daar tegenkom blij je te zien want dan heb je water en krentenbollen voor ze bij grin2 . Dat is wel eens anders als je met de motor op het onverhard zit.

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 10 Jul. 2023, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hier nog 2 verwarm stiften liggen van een set.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Ma, 28 Aug. 2023, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, de paar testritten zijn de afgelopen weken gemaakt en er is geen reden meer om te twijfelen dat de koppeling inderdaad ver op was. Enorm verschil en ik verbaas me dat ik het niet eerder heb gemerkt.

Verder geen enkel probleem meer gehad en als beloning een mooie android-based navigatie erop gefreumeld. Kan de oude zumo de doos in.

Over 2 weken TET zuid-oost Frankrijk. 2thumbsup

_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 30 Aug. 2023, 7:49    Onderwerp: Reageer met quote

Die Carb verwarming stifjes, helpen weinig hoor... het is niet genoeg om bevriezing te voorkomen bij vochtig-koud weer. (0 to 10C).

Het helpt alleen om te 'de-ice-en' als je stopt.

Betere oplossing staat hier op het forum (inlaatlucht warm achter de radiator weg pakken )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Do, 31 Aug. 2023, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

LLaight schreef:


Over 2 weken TET zuid-oost Frankrijk. 2thumbsup


Erg leuk daar, met regen wel gladde klei
http://forum.lc8.nl/viewtopic.php?t=10148

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 32
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Do, 31 Aug. 2023, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, moeten er donderdag en vrijdag al zijn voor een MTB-evenement. Dus vertrekken zondagnacht zodat we maandagmiddag, dinsdag en woensdag even het rondje bij sectie 20 en 4 kunnen doen. Eerste keer wildkamperen (bivakkeren) dus dat is nog wel even een dingetje (wel een leuk dingetje). Hopen dat het met de bosbranden etc. mee valt want dan sluiten ze (terecht) een groot gedeelte van de routes ben ik bang.
_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif