lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

veel te veel knallen bij dichtdraaien gaskraan.
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Aug. 2020, 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hij is van 2004 en heeft 230 000 km gelopen en erg veel offroad gezien. Ad Ergo ziet er niet meer mooi uit maar is goed onderhouden en rijd nog heerlijk.
Ik ga dat met dat blik een doen, bedankt.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Vr, 21 Aug. 2020, 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

wat blijkt: de voorbocht was gescheurd net na de bevestiging. Dus rechts alles eraf en pijp eraf, schoongemaakt en stuk ijzer eroverheen gelast. Wat is dat materiaal in de bocht dun maar gelukt en alles is weer gas en geluid dicht. Maandag maar eens kijken en luisteren hoe het in de praktijk gaat.
die voorbocht is helaas niet te krijgen in rvs van de poolse broers, het y-stuk is perfect.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 10:26    Onderwerp: Reageer met quote

Effe oude maar nog niet dode koe uit de gracht vissen. goofy
De KTM rijdt zoals vanouds erg lekker, maar knalt er ook nog steeds lekker op los. Zo één of twee keer per jaar krijg ik zin om daar iets aan te doen. laugh3 stars
Dus zat ik weer eens te googlen naar een uitleg/oplossing/hulp. Waarop ik dit advies ontdekte:

"If you have open pipes like the akra, then the 950 does backfire/pop on decell with the stock jetting. Period. It's because it's running very lean when this happens.

If it bothers you, you can swap the idle air jet and the acv jet in the carbs with each other. (So current ACV jet goes in place of the idle air jet, and vica versa)

This is how it works:

Normally both jets are providing air, so you have a total of 50+80 = 130 jet.
When you close the throttle, the idle air jet closes, so air is pulled through the ACV (80) jet, you have a total air of 80.
If you swap these two jets, under normal conditions, you'll still get a total of 130, as both jets are in play. But when you close the throttle you'll get a 50 jet to work instead of the 80, richening up the idle circuit, thus eliminating the backfiring.

(If I recall correctly, I've also swaped the Main air jets with the idle air jet, so I have the 50 jet on the main circuit & the 40 jet in place of the acv jet and the 80 jet in place of the idle air jet - this way the backfiring is completely gone) - you might have to go after it with the IMS and the needle clip position, but with all the stock jets, it can be made to run fine & eliminate the popping."


(bron: https://www.advrider.com/f/threads/carb-problems-2006-950-adv-excessive-backfire.1081083/)

Wat denken mensen als StevenD en mr.Bean van die denkpiste/suggestie?

Als er enige grond van waarheid is, dan wissel ik komende herfst/winter die jets van plaats.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2664
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

ja dat klopt wel hoor. Mijn vorige had ik de 50 vervangen voor een 70 en de idle jet voor een 45. gaf iets meer controle op de schroef en algeheel mooiere stationair loop, zeker bij het 990 blok waar ik toen mee reed.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 14:43    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
ja dat klopt wel hoor. Mijn vorige had ik de 50 vervangen voor een 70 en de idle jet voor een 45. gaf iets meer controle op de schroef en algeheel mooiere stationair loop, zeker bij het 990 blok waar ik toen mee reed.

Getver, had ik tien jaar geleden al gedaan kunnen hebben dus. laugh3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2664
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 15:25    Onderwerp: Reageer met quote

10 jaar geleden was je nog een jonge vent die gek was op die knallen laugh3
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 12 Sep. 2022, 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
10 jaar geleden was je nog een jonge vent die gek was op die knallen laugh3

freak laugh4 smash

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

"If you have open pipes like the akra, then the 950 does backfire/pop on decell with the stock jetting. Period. It's because it's running very lean when this happens.


dit klopt echter helemaal niet!

Als je afremt op de motor met een carburateur, dan druk je de gasklep dicht en loopt de luchtsnelheid onder de gasschuif op: hierdoor vergroot het venturi-effect en wordt het mengsel heel veel rijker... juist ZO rijk dat het inde cilinder niet meer ontsteekt. Het komt onverbrand in de uitlaat en wanneer er lucht bij komt (e.g. door het sas systeem, of aan het eind van de uitlaat..) dan ontbrand het alsnog spontaan.

Dus hij loopt in die omstandigheden juist VEEL te rijk.. niet te arm, ergo: nonsense opmerking.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

stars
Dus de theorie van het wisselen van de jets is nonsens? rolleyes5

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 13 Sep. 2022, 23:46    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
stars
Dus de theorie van het wisselen van de jets is nonsens? rolleyes5



ja en nee... anxious grin

de opmerking klopt niet.. het einddoel misschien wel

ALs je de ACV lucht-0sproeier wisselt zoals beschreven dan wordt de ACV jet (=air-jet) dus kleiner en verrijkt het mengsel (dat is juist) , maar je verrijkt het NOG VERDER (het was nooit te arm!

Het ploffen IN de uitlaat gebeurt als er lucht bij komt in de uitlaat (bijv door sas systeem, of door lekke aansluitingen). Als je het mensgel NOG VERDER verrijkt is dat beetje 'lek'lucht ook niet meer genoeg en ploft ie niet meer in de uitlaat. Alleen wil je dan evt wel ploffen aan het eind van de uitlaat, waar er alsnog lucht bij mengt: of dat gebeurt hangt af van de temperatuur daar... vaak is het dan al te koud, en ontbrand het nooit. ALs het wel gebeurt krijg je een zichtbare vlam uit je demper.

ps.: voor injectie geldt dit allemaal niet, injectie wordt gewoon uitgezet bij deze conditie, dan is het mengsel dus heeeeel arm smiley en ontsteekt er ook niks.


ERGO: knallen IN de uitlaat komt altijd door 'lekkage' van lucht de uitlaat in zodat onverband mengsel alsnog ontsteekt in de uitlaat. dat gebeurt in 'over-rijke' omstandigheden zoals bij het dichtdraaien van het gas bij hogere toeren. Je moet dit niet oplossen door met het mensgel te knoeien maar door je uitlaat koppelingen fatsoenlijk dicht te maken (en het SAS uit te zetten)

ps.: Normaliter mengt het sas-systeem in die omstandigheden (bij hoog carburateur-vacuum) lucht bij, wat dan met het over-rijke mengsel in je katalysator affikt... daar wordt ie lekker warm van. Maar bij gebrek aan katalysator heeft dat geen nut meer en leidt het tot knallen

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2022, 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="Dr_Bean"]
Muug schreef:

ERGO: knallen IN de uitlaat komt altijd door 'lekkage' van lucht de uitlaat in zodat onverband mengsel alsnog ontsteekt in de uitlaat. dat gebeurt in 'over-rijke' omstandigheden zoals bij het dichtdraaien van het gas bij hogere toeren. Je moet dit niet oplossen door met het mensgel te knoeien maar door je uitlaat koppelingen fatsoenlijk dicht te maken (en het SAS uit te zetten)

Terug bij af dus. stars
'k heb begin dit jaar een mooi setje uitlaatbochten kunnen scoren. Misschien moet ik die eens monteren. Is misschien geen slecht idee na 125000km.
En dan de hele uitlaat opnieuw maniakaal correct monteren.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Booom



Geregistreerd op: 6-1-2008
Berichten: 228
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: Wo, 14 Sep. 2022, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

hier ook knallen in de uitlaat, nog steeds acceptabel.
Nu heb ik bij het groot onderhoud met een simpele tool de lucht instroom gemeten. Zat flink verschil in. Afstellen met verbinding gaskleppen.
klusje van niks en motor liep daarna mooier. minder knallen.

Nu doet me 950 het helemaal beroerd, zal een nieuwe topic starten. stars

_________________
Grt Marc
lc8 adventure 2004
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

We gaan toch maar even dit probleempje heropnemen.

De KTM heeft drie maand stilgestaan, wegens nieuwe liefde in het huis (R1200RS van '17), maar toen ik 'm dan toch eens opstartte vorige week, stond hij van pure colère te pissen op mijn laarzen. De benzine stróómde uit de luchtfilterkast. Afin, als straf heb ik 'm dan maar weer een week in de "hoek" gezet, en vandaag is dat probleem vanzelf verdwenen. Je ziet, wat streng zijn helpt echt wel. Wellicht was het een vlotter die niet wou meewerken.

Maar goed, dat allemaal tussen haakjes. Het knallen is daarmee natuurlijk nog niet verdwenen. En met dat de luchtfilterkast nu toch open ligt om te zoeken vanwaar de benzine kwam (als ze gekomen was), heb ik een leuk testje gedaan om te zien of één van de carbs valse lucht trekt.

Dit is het testje: https://www.youtube.com/watch?v=wNA2NKv6V-M

Samengevat: de zuigmond van de carbs afsluiten en zien wat er gebeurt.
Observatie: bij afsluiten voorste carb (gewoon met de handpalm) valt de motor meteen stil. Bij afsluiten achterste carb blijft de motor gewoon draaien alsof er niks veranderd is.
Conclusie: ik ga me moeten concentreren op die achterste carb.

Wordt vervolgd (en deze keer niet binnen een half jaar).

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2664
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 15:34    Onderwerp: Reageer met quote

Begin maar eens met balanceren dan. Door slijtage in het mechanisme sluit op een gegeven moment de achterste gasklep volledig af bij stationair. Als dat je probleem is is het verstandig om de link busjes ook te vervangen daar deze dan ovaal gesleten zijn
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1485
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Zo, 15 Jan. 2023, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

StevenD schreef:
Begin maar eens met balanceren dan. Door slijtage in het mechanisme sluit op een gegeven moment de achterste gasklep volledig af bij stationair. Als dat je probleem is is het verstandig om de link busjes ook te vervangen daar deze dan ovaal gesleten zijn

Balanceren, met carbtune bedoel je dan? Ik moet eens kijken hoe lang dat geleden is. Maar het zal zeker niet kwaad kunnen een ik kan er nu toch goed bij.
Carbs zijn momenteel gemonteerd zonder luchtfilterkast. Kwestie van er goed aan te kunnen.
Over welke linkbusjes heb je het dan? Fotootje of tekening? En zijn die apart bestelbaar?
Trouwens, als ik de achterste carbmond met de handpalm dicht maakte, dan bleef de motor niet alleen draaien, er sloeg ook benzine neer op mijn handpalm. Wellicht verspreidt het brandbaar mengsel zich ook naar boven.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 3 van 5

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif