lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Spanningsregelaar lenen om te testen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2022, 13:20    Onderwerp: Spanningsregelaar lenen om te testen Reageer met quote

Heeft iemand misschien nog een spanningsregelaar liggen voor een 990 adventure uit 2007 (part nr 60011034000 of 60011034100) die ik kan lenen om te testen of dit de reden is van een haperende kilometerteller?

Uiteraard staat er iets lekkers voor tegenover Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2022, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant idee, dat er een verband zou zijn tussen de spanningsregelaar en een teller op het dashboard. huh2

Werking van spanningsregelaar is anders wel vrij eenvoudig te controleren. Als de accu vanaf zo'n 2000 toeren (en dan over het hele toerentalbereik) ongeveer een constante 14,5V krijgt, dan hoort de spanningsregelaar in orde te zijn. Als de spanning hoger ligt, of lager, of geheel ontbreekt, of alle richtingen uitgaat, dan is de regelaar kapot. Het kan ook zijn dat ie bij frisse temperaturen goed werkt, en bij hetere temperaturen in de fout gaat. Het is nu eenmaal een in hars ingegoten printje met elektronische componenten.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Arrrie



Geregistreerd op: 25-3-2015
Berichten: 110

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jul. 2022, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Interessant idee, dat er een verband zou zijn tussen de spanningsregelaar en een teller op het dashboard. huh2


Te lage spanning doet idd gekke dingen met electronica het meeste werkt op 5 volt, maar dan heb je ook gedoe met niet starten door een lege accu.

ik heb bij een lc8 het hele koel systeem na geplozen naar vermeende oververhitting van de motor. Tijdens starten met een half volle accu dook de spanning te ver inelkaar en gaf een oververhittings alarm aan.

_________________
Het zal wel loslopen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2022, 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Interessant idee, dat er een verband zou zijn tussen de spanningsregelaar en een teller op het dashboard. huh2

Werking van spanningsregelaar is anders wel vrij eenvoudig te controleren. Als de accu vanaf zo'n 2000 toeren (en dan over het hele toerentalbereik) ongeveer een constante 14,5V krijgt, dan hoort de spanningsregelaar in orde te zijn. Als de spanning hoger ligt, of lager, of geheel ontbreekt, of alle richtingen uitgaat, dan is de regelaar kapot. Het kan ook zijn dat ie bij frisse temperaturen goed werkt, en bij hetere temperaturen in de fout gaat. Het is nu eenmaal een in hars ingegoten printje met elektronische componenten.


Ja dat is voor mij ook nog niet helemaal duidelijk hoe dat kan maar het is natuurlijk niet het eerste wat ik ben gaan proberen wink. In de historie van de motor heeft de ktm dealer ook al eens de spanningsregelaar met succes vervangen bij kilometertellerproblemen (zit nu een tourmax vervanging in). Ook op ADVrider heb je wel mensen waarbij een kapotte snelheidsmeter het eerste teken was van een kapotte spanningsrgelaar. Het moeilijke is vaak dat bij metingen de spanningsregelaar vaak wel nog lijkt te werken. Ik heb zelf ook nog geen duidelijke aanwijzing dat de spanningsregelaar kapot is, wil het voornamelijk uitsluiten voordat ik 170 euro neertel voor een nieuwe.

Edit: hier is een voorbeeld

https://www.advrider.com/f/threads/speedo-and-abs-not-working.813361/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Garfield



Geregistreerd op: 1-10-2021
Berichten: 99
Woonplaats: Amersfoort

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2022, 8:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, interessant.

Ik heb nogal wat Honda's van de jaren '90 gehad (en sommige heb ik nog) en die staan bekend om problemen met de spanningsregelaars.
Hoewel SR's zeker ook uit zichzelf kapot gaan doordat het electronica is die erg warm kan worden, is mijn ervaring met die oudere motoren dat het juist vaak slechte stekkerverbindingen zijn die voor problemen zorgen. Een vaak voorkomend probleem was bijv. de verbinding van de draden die uit de dynamo komen naar de SR toe. Ik heb meegemaakt dat mensen hun SR vervingen maar verder niets hadden gedaan en die zo gewoon weer problemen kregen. Dus als je overweegt om je SR te vervangen, controleer dan eerst ook alle stekkerverbindingen.

Op mijn toenmalige VFR heb ik de SR zelfs verplaatst naar de oorspronkelijke locatie van de claxon: vol in de rijwind onder het T-stuk (balhoofd) van de voorvork. In combinatie met goede verbindingen heb ik er daarna nooit meer problemen mee gehad en de SR bleef heerlijk koel wat de levensduur ongetwijfeld bevordert.

Wat ik op al mijn oudere Honda's heb gedaan is een 'spanningsbewakingsled' in het dashboard monteren.
Ik kwam die tegen op eBay.
Een slimmerik had een meerkleuren ledje met een piepklein stukje electronica gecombineerd zodat het ledje langzaam gaat knipperen als de spanning onder een bepaalde waarde komt en heel fel en snel als de waarde boven een bepaalde waarde komt.
Je wordt dus heel duidelijk gewaarschuwd als het fout gaat.
Dit werkt m.i. beter dan een voltmeter want als je vergeet om daar af en toe op te kijken kun je nog te laat zijn.

Ik had overigens niet de indruk dat de SR van een 950 / 990 een echt structureel probleem is.

_________________
Ik heb 'een paar' motoren waaronder een KTM 990 Adventure.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2022, 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb eens een tijdje gewerkt als zelfstandige IT-er, voornamelijk in harddware, en in die periode heb ik geleerd dat ik mijn definitie van "kapot" moest aanpassen.
Het is te zeggen, ik heb er een zinnetje moeten aan toevoegen, dat enkel van toepassing is op electronica: "als het werkt/niet werkt/werkt/niet werkt/repeat, dan is het kapot". bucktooth
Terwijl iets mechanisch, tja, dat werkt, of niet.

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2022, 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Muug schreef:
Ik heb eens een tijdje gewerkt als zelfstandige IT-er, voornamelijk in harddware, en in die periode heb ik geleerd dat ik mijn definitie van "kapot" moest aanpassen.
Het is te zeggen, ik heb er een zinnetje moeten aan toevoegen, dat enkel van toepassing is op electronica: "als het werkt/niet werkt/werkt/niet werkt/repeat, dan is het kapot". bucktooth
Terwijl iets mechanisch, tja, dat werkt, of niet.


laugh3 laugh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Walvis



Geregistreerd op: 2-5-2021
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Wo, 27 Jul. 2022, 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Garfield schreef:
Hmmm, interessant.

Ik heb nogal wat Honda's van de jaren '90 gehad (en sommige heb ik nog) en die staan bekend om problemen met de spanningsregelaars.
Hoewel SR's zeker ook uit zichzelf kapot gaan doordat het electronica is die erg warm kan worden, is mijn ervaring met die oudere motoren dat het juist vaak slechte stekkerverbindingen zijn die voor problemen zorgen. Een vaak voorkomend probleem was bijv. de verbinding van de draden die uit de dynamo komen naar de SR toe. Ik heb meegemaakt dat mensen hun SR vervingen maar verder niets hadden gedaan en die zo gewoon weer problemen kregen. Dus als je overweegt om je SR te vervangen, controleer dan eerst ook alle stekkerverbindingen.

Op mijn toenmalige VFR heb ik de SR zelfs verplaatst naar de oorspronkelijke locatie van de claxon: vol in de rijwind onder het T-stuk (balhoofd) van de voorvork. In combinatie met goede verbindingen heb ik er daarna nooit meer problemen mee gehad en de SR bleef heerlijk koel wat de levensduur ongetwijfeld bevordert.

Wat ik op al mijn oudere Honda's heb gedaan is een 'spanningsbewakingsled' in het dashboard monteren.
Ik kwam die tegen op eBay.
Een slimmerik had een meerkleuren ledje met een piepklein stukje electronica gecombineerd zodat het ledje langzaam gaat knipperen als de spanning onder een bepaalde waarde komt en heel fel en snel als de waarde boven een bepaalde waarde komt.
Je wordt dus heel duidelijk gewaarschuwd als het fout gaat.
Dit werkt m.i. beter dan een voltmeter want als je vergeet om daar af en toe op te kijken kun je nog te laat zijn.

Ik had overigens niet de indruk dat de SR van een 950 / 990 een echt structureel probleem is.


Goede tips! Ik denk ook niet dat het een structureel probleem is maar het is uiteraard wel een onderdeel wat op den duur gewoon kapot gaat. Alle stekkers nagaan wordt een winterklusje maar gezien het gedrag zit het waarschijnlijk wel in die hoek. Nu ik er al een tijdje mee rij heb ik twee clues weten te destilleren:

1. Hij valt meestal uit en gaat weer aan op de snelweg
2. Toen ik mijn zijstandaard gebroken had en m altijd op de bok moest zetten gebeurde het nooit meer dat ik hem werkend wegzette en hij meteen defect was bij starten.

rolleyes3
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif