lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Onderhoudsbeurt. En nog wat, na 18jaar en 128K km

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Blackbert



Geregistreerd op: 30-3-2009
Berichten: 722
Woonplaats: aan de rand van het bos

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Mei. 2022, 11:28    Onderwerp: Onderhoudsbeurt. En nog wat, na 18jaar en 128K km Reageer met quote


Na dat uitstapje (dankzij en met een vriendin bij KTM België, een dagje Ardennen op de Husky Norden) was het heel duidelijk: sleutelen of niet meer rijden.
Olielek thv filterdeksel
Gaatje in de radiator
Groot onderhoud nodig, inclusief waterpomp
Nieuwe kettingset en banden

All things blue and orange eraf gehaald. F#ck da's smerig hieronder. Poetsen dus.
Radiator opgestuurd naar een pro. Binnen de week terug, keurig hersteld voor 75€
Blijkt de de uitlaaatpijp onder het zadel aan de twee kanten doorgeroest te zijn, tussen de ophangbeugels. Om dat netjes te demonteren en later weer terug te zetten: subframe er ook maar afhalen.
Tweedehandse h-pijp gescoord in zeer goede staat.
Luchtfilterdoos open, filter eruit. Weerom f#ck, daar heeft een muis gewoond, aan de "vuile" kant. Komt ervan als ge dat ding veel te lang niet gebruikt.
Uitkuisen en verder demonteren, kleppen controleren (dank aan ktm950.info om nog steeds online te staan) Voor en achter 1 uitlaatklep buiten spec. Andere shim ertussen en alles weer dichtschroeven.

Pfft, voorkant carter is echt dirty, dus batterijbak en olietank er ook maar afhalen.

Frame en andere stalen delen: waar nodig roestplekken behandeld en weer zwart gemaakt.
Plastic onderdelen gereinigd, kom hier en daar nog saharazand tegen.
Batterij en benzinepomp terugzetten. Nog wachten op oa benzineleiding om de olietank er weer aan te hangen.
Helicoil in het boutgat van het oliefilterdeksel. Spannend maar het viel uiteindelijk nog wel mee.

Bon, hij staat nu omhoog op de tafel: ketting doorgeslepen, voorste tandwiel eraf, poetsen.
Achterwiel los en eruit, meer poetsen.
Hmm, die as klemt precies een beetje. Ah ja, het blokje dat op de as geschroefd zit, links, is gescheurd.
Net de dealer gebeld dat ze nog een nieuwe as bij de bestelling mogen voegen.

Binnen een maand moet hij klaar zijn ...

Blijkt dat KTM stilaan onderdelen niet meer op stock heeft, koperen dichtingsringen, lagers WP, o-ringen, ...

Verder, iemand ervaring met een mini k&nfilter op de carterontluchting? Ik vind het telkens een droevig zicht dat de voorste inlaatkelk onder een oliemistje zit. (ja de dichting van de balansas heb ik al een keer vervangen)

En ook: goed idee om de muizen uit de luchtfilterkast te houden middels een gaas op de inlaattrehter? Nee, geen vliegengaas, te weinig doorlaat. Eerder zo'n mesh als onder de koplamp zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 27 Mei. 2022, 12:50    Onderwerp: Reageer met quote

ieder gaat 10mm vierkant of kleiner houdt de muizen weg, maar beter gewoon stallen waar geen muizen zijn.. anders gaan ze wel elders zitten en knagen ze wat door.

Ik heb jaren een klein schuimfiltertje over het einde van de carterontluchting gehad (scheelt een vies filter). Je moet wel zo'n tussenpotje hebben (niet aanwezig op de 2003-en eerste 2004 modellen)... dat de ergste damp neerslaat en de olie kan teruglopen.. Daarna bocht en filtertje wat naar beneden uit kan druipen (en niet nat wordt). Geeft wel altijd iets vettigheid daar waar je dat ding laat.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Ma, 30 Mei. 2022, 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Geen K&N ervaringen met die kleine filters. Ik schuif er elke onderhoudsbeurt een nieuwe verfroller overheen. Die piel ik van het plastic af en dan houd je een sokje over, kabelbinder om hem te klemmen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Di, 31 Mei. 2022, 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Jww schreef:
Geen K&N ervaringen met die kleine filters. Ik schuif er elke onderhoudsbeurt een nieuwe verfroller overheen. Die piel ik van het plastic af en dan houd je een sokje over, kabelbinder om hem te klemmen.

haha, ik dacht dat ik de enige was die op dat idee is gekomen,
inderdaad in de bouwmarkt een zakje smalle schuim verfrollers kopen,
schuim van het rolletje afpielen en je hebt een filter wat over de slang heen geschoven kan worden thumbsup

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TRooPER



Geregistreerd op: 5-10-2010
Berichten: 190

BerichtGeplaatst: Do, 2 Jun. 2022, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

hoe is de norden tov de oer ktm ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 7 Jun. 2022, 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

TRooPER schreef:
hoe is de norden tov de oer ktm ?

Dat is een gladde moto. Gedesignde perfectie.
Om de woorden van een zekere Diskeletlietje te recycleren, die sinds enkele jaren is overgestapt naar een 1090R: hij mist het mechanische van de oer-KTM. Zijn 1090R is quasi perfect, nauwelijks trillingen, perfecte zitpostie, perfecte gas, perfect remmen, perfect alles. Glad dus. Niks meer "mechanisch". Wel, je kan dat gevoel perfect extrapoleren naar de Norden. Nu ja, ik vrees dat zowat alle hedendaagse moto's gladgestreken zijn.

Weet je, in het begin van zijn boek "Zen en de Kunst van het motorrijden" heeft Robert Pirsig het over mensen die een enorme aversie hebben van "techniek". Ze worden er slecht van, ze kijken er naast, ze zijn 100% technibeten, om een zelfverzonnen woord te gebruiken. Het boek werd geschreven in de jaren '70. We zijn nu bijna een halve eeuw verder en het is duidelijk dat de markt helemaal doorgeslagen is in die richting: "Scherm de consument maximaal af van de techniek"!

Hier lees je er alles over: http://www.motorpraat.be/viewtopic.php?f=32&t=6108&start=340

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif