Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Ma, 16 Mei. 2022, 10:05 Onderwerp: correcte waarden static sag - race sag voor 950 adv ? |
|
|
Hoi,
dit weekend ben ik wat aan 't meten geweest. Ik was nieuwsgierig naar hoeveel mijn vering vooraan en achteraan ingeveerd is met mij (in full battle dress) erop. Ik kom twee keer op ongeveer 30% uit. Dat is dus de race sag. Dat lijkt mij wel OK voor mijn straat- en licht offroad-gebruik.
Nu wil ik weten wat de fabriekswaarden zouden zijn voor static en race sag voor een KTM 950 Adventure van 2005, dus met 210mm veerwegen voor- en achteraan. Maar die lijk ik maar niet te vinden. Als die info al bestaat...
(Dat die sag afhangt van de instellingen van de vering, dat begrijp ik natuurlijk wel.)
Dus: wie kent die waarden? Wie kan me zeggen of 30% race sag goed is?
Merciekes,
Paul _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
timieh
Geregistreerd op: 20-3-2013 Berichten: 1456 Woonplaats: Biddinghuizen
|
Geplaatst: Wo, 18 Mei. 2022, 8:28 Onderwerp: |
|
|
Muug,
Mijn inziens zijn fabriekwaarden niet afgestemd op jou gewicht/bepaking.
Ik zou hier dan ook niet te lang naar blijven zoeken.
Dr_bean is erg veel met vering bezig geweest. Allicht dat die een goede percentuele richtwaarde heeft voor de SAG _________________ ------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 18 Mei. 2022, 9:51 Onderwerp: |
|
|
fabriekswaarden voor de Static-Sag worden niet gegeven.
't is lang geleden hoor.. en mijn settings waren voor endruro/rally uiteraard.
wat indicaties die ik zo terug kan vinden:
1/3 Sag achter is wel wat veel.. ik hou zelf van minder.
redelijke waarden voor Sag zijn (relatief tov de totale veerweg!):
Static : 10-12% is ok
Race : 25-30%
(let op dat de gebruiker echt op de voetsteunen staat, en vermijder stick-slip effecten)
als je static en race niet samen goed krijgt, is de veer-characteristiek niet juist.
als ze allebei te laag zijn kun je de voorspanning verhogen.. in zoverre dat gaat...
Dit zijn natuurlijk alleen maar 'sag waarden...' als je demping te laag is, zal de vering alsnog doorslaan. Dit is bij de originele adventure vering (met name VOOR) het geval. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
LLaight
Geregistreerd op: 15-5-2020 Berichten: 30 Woonplaats: Roosendaal
|
Geplaatst: Do, 19 Mei. 2022, 7:51 Onderwerp: |
|
|
En hoe voorkom je doorslaan van de voorpoten het eenvoudigste met instellingen? Heb me nog niet door het handboek heen gelezen dus RTFM is van toepassing _________________ Gas is alles |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 541
|
|
Naar boven |
|
|
mr leo
Geregistreerd op: 2-8-2020 Berichten: 106
|
Geplaatst: Do, 19 Mei. 2022, 14:27 Onderwerp: |
|
|
Muug, is er geen (mx/offroad)veringspecialist bij jou in de buurt die een blik op jouw afstellingen wil werpen? Mijn ervaring (in NL) is dat ze dat gratis en met plezier doen. Dan staat iig de basis goed en kun je vandaar uit, al naar gelang behoefte, finetunen met paar klikjes meer of minder hier en daar. _________________ Groet
Leo
=========
950 ADV S GO!! |
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1486 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Vr, 20 Mei. 2022, 9:10 Onderwerp: |
|
|
In de loop der jaren heb ik wel geleerd van hem af en toe weer op "standard" settings te zetten. En vanaf daar doe ik dan wat kleine aanpassingen. Ik stel 'm doorgaans ietsje strakker dan standaard af. "sport" is me al te hard.
Maar onlangs stond mijn 2005 - met 210mm veerweg V+A de laagste van allemaal, dat wel - naast een 950 S van 2004, en die zijn kont steekt echt wel een pak hoger uit. Ik had het moeten meten en/of fotograferen eigenlijk. Dus dacht ik "nou, misschien heb ik ergens toch wel een verkeerde setting of zo", en daarom heb ik even die "sag" gemeten.
Ik zal de filmpjes even bekijken. _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Vr, 20 Mei. 2022, 9:41 Onderwerp: |
|
|
afstellen van de vering + Demping:
je moet altijd eerst de veer goed hebben: De veer is gewoon afhankelijk van de statische last: dus 'rijhoogte'(Sag) meten met en zonder berijder en evt met berijder en bagage.
Dan de vering (voorspanning) voor en achter goed zetten zodat er de Sag waarden redelijk zijn zoals hierboven aangegeven.
je kunt daarbij effe nadenken over hoe het in elkaar zit..:
e.g. Als de Sag van alleen de motor goed is, maar met berijder veel te veel (veel te diep ingeveerd), dan zal voorspanning weinig doen. (je kunt die maximaal zetten en dan zal de sag zonder berijder te klein zijn, en waarschijnlijk met nog steeds te groot ) -> dan is je veer te slap!
Als je het in een grafiekje bekijkt (invering versus gewicht): De helling van de grafiek is de veeerconstante (die kan je alleeen veranderen door een andere veer te nemen). met de voorspanning kun je de hele grafiek wat omhoog of omlaag schuiven en daarmee met name het beginpunt (de lege-sag) bijstellen.
Nog een optie die je hebt : De lucht in de demperkamer is opgesloten. ALs de veerring helemaal ingedrukt wordt loopt ook de druk in die luchtkamer op, en dat zal steeds sterker gaan bijdragen aan je veer (logaritmisch). Door de luchtkamer kleiner te maken en/of de voordruk te verhogen kun je het einde van de grafiek nog wat bijstellen.
Bij de LC8 kun je dat vrij goed zelf doen door de luchtkamer in de vork van 10cm naar 8cm te verkleinen: dit moet wel exact gebeuren! L+R gelijk. Dat helpt echt wel voor het doorslaan.
Achter is een gasdruk gevulde demper, die kun je zelf niet makkelijk bijvullen, maar als die druk kwijt is (dan lekt ie meestal ook olie..) zal de vering ook te slap aanvoelen.
ALS de vering goed is.. dan ga je naar de demping kijken: Dat is dynamisch en moet jke op gevoel doen bij het rijden.
Als ie doorslaat in kortete kuilen, dan is de (high speed) demping te laag. Als ie slecht wegcontact heeft en dribbelt is de high-speed te hoog.
Als ie last van 'deinen' heeft in de lange knippen en golven, of er veel in- en uit-veert bij bijv een S bocht (opwippen tijdens de L-R wissel) dan is de low-speed te laag.
je gaat dan idd altijd uit vanaf een standard instellen, bijv de fabrieksinstelling.
Naast de klickjes kun je de demping ook nog beinvloeden door dikkere of dunnere olie te nemen.
tot slot kun je het shim-pakket van de demper aanpassen.. maar dat moet je zeker door een specialist laten doen.
tot slot is het heel belangrijk dat de vering en demping goed werken... beginnen met afstellen als de olie-niveuas niet goed zijn of de vork plakt oid... heeft gewoon geen nut!
en idd... een goede vering specialist wil en kan je ook goed op weg helpen.
suvcces _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|