lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Vuil en lucht in hydraulische koppeling

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JRich



Geregistreerd op: 17-5-2022
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di, 17 Mei. 2022, 22:32    Onderwerp: Vuil en lucht in hydraulische koppeling Reageer met quote

Beste Motards,

Onlangs kwam ik erachter dat er nogal wat vuil in de vloeistof van de hydraulische koppeling zat, en er kwamen ook wat kleine belletjes omhoog. Hiervoor heb ik toen de master voorzien van een revisie setje, en een nieuwe Oberon slave gemonteerd.

Echter blijft het probleem zich voordoen, en heb ik vooralsnog geen lek in de leiding kunnen vinden. Iemand die enig idee heeft wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.

De staaf die door de slave wordt aangestuurd lijkt wel wat slijtage te vertonen, zie foto in de bijlage. Dit is na het verwijderen van de slave cylinder.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groet,



IMG_20220517_215634.jpg
 Beschrijving:
Aansturing slave
 Bestandsgrootte:  310.67 KB
 Weergegeven:  403 keer

IMG_20220517_215634.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Mei. 2022, 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Je bedoeld dat de tip van de staaf is ingesleten? Lijkt inderdaad bijna wel of het wat ‘ingeslagen’ is. Ik zal eens zoeken in oude foto’s hoe het er bij mij uit ziet. Het balletje zit er nog wel in?

Als de slave nieuw is en de leiding niet lek heb je kans dat de hoofdkoppelings cilinder (HKC) versleten is, daarmee bedoel ik de behuizing waar de plunjer in beweegt welke je bediend met de koppelings hendel, een wel vaker voorkomend probleem. Werkt het wel weer een tijdje goed als je de boel ontlucht hebt? En gebruik je wel minerale olie trouwens? Ziet het er nattig uit rond het deksel van de HKC?

Opties zouden zijn een nieuwe HKC (niet meer te krijgen voor de 950), een tweedehands, of de oude opnieuw laten resleeven.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Mei. 2022, 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

Net nog even gekeken, maar die van mij is niet zo ingeslagen. Lijkt ook of je nog de oude type as hebt (zilverkleurig) ipv de nieuwe geupgrade versie (zwart). Misschien als ie ingeslagen is er toch lucht kan lekken via de plunjer van de Oberon?
Nieuwe as is volgens mij niet heel erg duur.



A88E8787-5642-49F9-905E-58B0E86C7D39.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  339.54 KB
 Weergegeven:  397 keer

A88E8787-5642-49F9-905E-58B0E86C7D39.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
LLaight



Geregistreerd op: 15-5-2020
Berichten: 30
Woonplaats: Roosendaal

BerichtGeplaatst: Wo, 18 Mei. 2022, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Tip: Vervang gelijk de kering die rond de as zit. Doe dit met een binnenlagertrekker oid anders sta je gegarandeerd lang te prullen.
_________________
Gas is alles
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
JRich



Geregistreerd op: 17-5-2022
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Mei. 2022, 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties, heb intussen met wat hulp nogmaals alle delen van de master, slang en slave gedemonteerd en opnieuw gemonteerd, en vervolgens voorzien van vloeistof. En vooralsnog lijkt het euvel even verholpen te zijn, hoewel er nog af en toe wat vuil in lijkt te komen.

De tip om de duwstang te vervangen ga ik de komende weken in ieder geval nog doen, dank hiervoor!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 25 Mei. 2022, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

JRich schreef:
Bedankt voor de reacties, heb intussen met wat hulp nogmaals alle delen van de master, slang en slave gedemonteerd en opnieuw gemonteerd, en vervolgens voorzien van vloeistof. En vooralsnog lijkt het euvel even verholpen te zijn, hoewel er nog af en toe wat vuil in lijkt te komen.

De tip om de duwstang te vervangen ga ik de komende weken in ieder geval nog doen, dank hiervoor!


het systeem bevat maar heel weinig olie (en wordt nogals een verkeerd gevuld... GEEN remvloeistof !!) .

omdat er zo weinig in zit hoopt vuil snel op.. eigenlijk zou je iedere grote beurt de vloeistof effe moeten doorspoelen: maar ik geloof geen dealer dat ie dat doet.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Supermotard Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif