lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Kunnen de originele remleidingen van een 950 verzwakken?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 7 Apr. 2022, 16:20    Onderwerp: Kunnen de originele remleidingen van een 950 verzwakken? Reageer met quote

Hoi,
118500km en 17 jaar oud, 't zijn straffe cijfers. Onlangs heb ik iemand laten rijden met mijn 950. Hij was verbaasd hoe zwak de voorrem was, en hoeveel remkracht er nodig was om hard te remmen. En inderdaad, zijn eigen voorrem (geen ktm) was behoorlijk scherp van reactie en van grijpen.
Kort nadien had ik dan de remleiding eens grondig ontlucht, en de zuigertjes wat gereinigd, en nieuwe remblokken gemonteerd. En ja, het remhendel was wat harder, maar toch was er nog redelijk wat remkracht nodig om krachtig te remmen.
Nu, mijn 950 heeft een systeem waarbij een remleiding van links naar rechts wipt, over het spatbord. Een kreng om goed te ontluchten. Later bij de 990's werden er gewoon twee leidingen van boven aan het remhendel naar beneden gelegd.
Dus, mijn vraag: hebben die originele remleidingen hun beste tijd gehad en dus aan vervanging toe? Hoewel, die zijn toch staalomvlochten en gaan bij het remmen toch niet "zetten"?
(Tuurlijk, ik wéét dat de 950 niet de scherpste remmen heeft, dat maakt ze net zo bruikbaar bij offroad gebruik, je kan ze dan geweldig goed doseren.)

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Raketman



Geregistreerd op: 13-1-2007
Berichten: 1412
Woonplaats: Wichelen (B)

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Apr. 2022, 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

De enige vraag die je moet stellen is of je reminstallatie nog in staat is om het voorwiel te laten blokkeren. Als dat zo is dan is ze nog steeds in orde.

En de doseerbaarheid/hoeveelheid remkracht is altijd behoorlijk groot geweest op de LC8 adventures...die van mij moest ik ook aan sleuren om in de ABS te krijgen.

_________________
Nil volentibus arduum

2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 14 Apr. 2022, 7:44    Onderwerp: Reageer met quote

Bij de 950 adv is het zo dat de slag van de hendel die nodig is om de blokken aan te knijpen relatief klein is... en je dus relatief veel kracht moet zetten op de hendel om volledig te blokkeren.
Dit ligt aan de hydraulische 'overbrenging':
- de lengte van de hendel
- de verhouding van de bovenste cilinder tov de cilinders in de klauw.

als voorbeeld:
Als je een EXC/SE rempomp op de 950 Adv met dubbele schijf zet, kan je nog steeds je voorwiel blokkeren.. alleen heb je dan echt de hele slag van de hendel nodig, omdat die pomp maar de helft (!) van het volume heeft... maar het gaat dan super licht natuurlijk.

ALs je met de originele pomp nog steeds vrij veel slag nodig hebt.. dan heb je niet goed ontlucht.
Ouwe rubbertjes in de remklauwen geven je ook sponsigheid (vervang ze eens allemaal..)

welke remblokken je gebruikt maakt ook veel uit mbt 'hoe ze op de schijf aangrijpen': neem medium harde sinter-brons blokken voor maximaal rem-aan grijpen.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif