Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1492 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 7 Apr. 2022, 16:20 Onderwerp: Kunnen de originele remleidingen van een 950 verzwakken? |
|
|
Hoi,
118500km en 17 jaar oud, 't zijn straffe cijfers. Onlangs heb ik iemand laten rijden met mijn 950. Hij was verbaasd hoe zwak de voorrem was, en hoeveel remkracht er nodig was om hard te remmen. En inderdaad, zijn eigen voorrem (geen ktm) was behoorlijk scherp van reactie en van grijpen.
Kort nadien had ik dan de remleiding eens grondig ontlucht, en de zuigertjes wat gereinigd, en nieuwe remblokken gemonteerd. En ja, het remhendel was wat harder, maar toch was er nog redelijk wat remkracht nodig om krachtig te remmen.
Nu, mijn 950 heeft een systeem waarbij een remleiding van links naar rechts wipt, over het spatbord. Een kreng om goed te ontluchten. Later bij de 990's werden er gewoon twee leidingen van boven aan het remhendel naar beneden gelegd.
Dus, mijn vraag: hebben die originele remleidingen hun beste tijd gehad en dus aan vervanging toe? Hoewel, die zijn toch staalomvlochten en gaan bij het remmen toch niet "zetten"?
(Tuurlijk, ik wéét dat de 950 niet de scherpste remmen heeft, dat maakt ze net zo bruikbaar bij offroad gebruik, je kan ze dan geweldig goed doseren.) _________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
Raketman
Geregistreerd op: 13-1-2007 Berichten: 1412 Woonplaats: Wichelen (B)
|
Geplaatst: Wo, 13 Apr. 2022, 18:58 Onderwerp: |
|
|
De enige vraag die je moet stellen is of je reminstallatie nog in staat is om het voorwiel te laten blokkeren. Als dat zo is dan is ze nog steeds in orde.
En de doseerbaarheid/hoeveelheid remkracht is altijd behoorlijk groot geweest op de LC8 adventures...die van mij moest ik ook aan sleuren om in de ABS te krijgen. _________________ Nil volentibus arduum
2006 990 Adv ABS (125k)
2012 990 Adv ABS (54k)
2017 Africa Twin (80k) |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6729 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 14 Apr. 2022, 7:44 Onderwerp: |
|
|
Bij de 950 adv is het zo dat de slag van de hendel die nodig is om de blokken aan te knijpen relatief klein is... en je dus relatief veel kracht moet zetten op de hendel om volledig te blokkeren.
Dit ligt aan de hydraulische 'overbrenging':
- de lengte van de hendel
- de verhouding van de bovenste cilinder tov de cilinders in de klauw.
als voorbeeld:
Als je een EXC/SE rempomp op de 950 Adv met dubbele schijf zet, kan je nog steeds je voorwiel blokkeren.. alleen heb je dan echt de hele slag van de hendel nodig, omdat die pomp maar de helft (!) van het volume heeft... maar het gaat dan super licht natuurlijk.
ALs je met de originele pomp nog steeds vrij veel slag nodig hebt.. dan heb je niet goed ontlucht.
Ouwe rubbertjes in de remklauwen geven je ook sponsigheid (vervang ze eens allemaal..)
welke remblokken je gebruikt maakt ook veel uit mbt 'hoe ze op de schijf aangrijpen': neem medium harde sinter-brons blokken voor maximaal rem-aan grijpen. _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|
|
berichten van de laatste 24 uur
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Je mag niet stemmen in polls Je mag geen attachments plaatsen in dit forum Je mag bestanden downloaden in dir forum
|
Powered by phpBB
© 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by
|