lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Flikkerend oliedruklampje!

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mr Orange



Geregistreerd op: 28-11-2021
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 16:48    Onderwerp: Flikkerend oliedruklampje! Reageer met quote

Hoi allemaal,

Ik heb het meest voor de hand liggende al geprobeerd, maar ben nu redelijk vastgelopen met het probleem van mijn 990SMT. In lage toeren flikkert mijn olielampje en komt er een ratelend geluid uit mijn blok. Bij gas geven verdwijnt alles, tot de motor weer terugvalt in stationair. Zie ook: https://streamable.com/jhja6k

Het volgende heb ik al gedaan:
-Oliesensor vervangen
-Oliepomp vervangen, veer was 40.7mm (nieuwe 42.4)
-Waterpomp gereviseerd

Ik ben niet overgestapt op een andere viscositeit, dus het komt redelijk uit de lucht vallen. Het oliefilter zag er goed uit, maar omdat de motor al zover open lag ook de waterpomp gereviseerd.

Wie heeft het verlossende antwoord? Dankjewel voor het meedenken!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Apart dat het zo ineens begonnen is. Is het gekomen na het vervangen van de olie en de waterpomp revisie? Het zou mooi zijn om de oliedruk te meten, maar dat is nogal wat gedoe. Aangezien je ook ratelende NAKS-en hebt zal de druk wel echt te laag zijn. Stationair minimaal op 1500tpm staan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mr Orange



Geregistreerd op: 28-11-2021
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="TooBigTooHeavy"]Apart dat het zo ineens begonnen is. Is het gekomen na het vervangen van de olie en de waterpomp revisie? Het zou mooi zijn om de oliedruk te meten, maar dat is nogal wat gedoe. Aangezien je ook ratelende NAKS-en hebt zal de druk wel echt te laag zijn. Stationair minimaal op 1500tpm staan?[/quote]

Inderdaad, door de rammelende nokkenasketting ga ik ook daadwerkelijk uit van lage druk bij stationair. Stationair staat 'ie op +-1600. De waterpomp revisie + oliiepomp revisie heb ik uitgevoerd toen deze klachten begonnen. Ik hoopte dat de veer van de oliepomp versleten was, wat de klachten zou veroorzaken. Geen succes dus, ondanks dat de veer wel onder spec zat.

Het probleem begon na het vervangen van de olie. Niets anders gedaan dan normaal. Olie naderhand nog een keer vervangen, evenals de filters. Puur voor de zekerheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 1:20    Onderwerp: Reageer met quote

oliedruk lampje:

1- druk na de pomp valt weg, of
2- olie toevoer naar de pomp is niet goed, of
3- pomp zelf niet goed

1a: overdruk ventiel (veertje) te slap
1b: olie verdwijnt elder in het systeem: bijv via de balansas keering, of krukaskering

2a: knik in de aanzuigslang van de pomp?
2b: kogelventiel aan de tank wat blijft hangen?

3.. tja komt eigenlijk niet vaak voor tenzij je kogellager-gruis ofzo in de olie hebt/hebt gehad

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had ooit hetzelfde en bij mij deed het vervangen van de hydraulische spanners veel. Ik had dit tesamen gedaan met het vervangen met dat deksel waar ook die veer inzit en alle geratel was weg en lampje bleef uit.
_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Ik had ooit hetzelfde en bij mij deed het vervangen van de hydraulische spanners veel. Ik had dit tesamen gedaan met het vervangen met dat deksel waar ook die veer inzit en alle geratel was weg en lampje bleef uit.


ja:daar kan de druk ook 'weglekken'

dus
1c: NAKSpanners
1d: ... der zijn er vast nog meer smiley

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif