Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Mr Orange
Geregistreerd op: 28-11-2021 Berichten: 2
|
Geplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 16:48 Onderwerp: Flikkerend oliedruklampje! |
|
|
Hoi allemaal,
Ik heb het meest voor de hand liggende al geprobeerd, maar ben nu redelijk vastgelopen met het probleem van mijn 990SMT. In lage toeren flikkert mijn olielampje en komt er een ratelend geluid uit mijn blok. Bij gas geven verdwijnt alles, tot de motor weer terugvalt in stationair. Zie ook: https://streamable.com/jhja6k
Het volgende heb ik al gedaan:
-Oliesensor vervangen
-Oliepomp vervangen, veer was 40.7mm (nieuwe 42.4)
-Waterpomp gereviseerd
Ik ben niet overgestapt op een andere viscositeit, dus het komt redelijk uit de lucht vallen. Het oliefilter zag er goed uit, maar omdat de motor al zover open lag ook de waterpomp gereviseerd.
Wie heeft het verlossende antwoord? Dankjewel voor het meedenken! |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 540
|
Geplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 18:02 Onderwerp: |
|
|
Apart dat het zo ineens begonnen is. Is het gekomen na het vervangen van de olie en de waterpomp revisie? Het zou mooi zijn om de oliedruk te meten, maar dat is nogal wat gedoe. Aangezien je ook ratelende NAKS-en hebt zal de druk wel echt te laag zijn. Stationair minimaal op 1500tpm staan? |
|
Naar boven |
|
|
Mr Orange
Geregistreerd op: 28-11-2021 Berichten: 2
|
Geplaatst: Zo, 28 Nov. 2021, 18:08 Onderwerp: |
|
|
[quote="TooBigTooHeavy"]Apart dat het zo ineens begonnen is. Is het gekomen na het vervangen van de olie en de waterpomp revisie? Het zou mooi zijn om de oliedruk te meten, maar dat is nogal wat gedoe. Aangezien je ook ratelende NAKS-en hebt zal de druk wel echt te laag zijn. Stationair minimaal op 1500tpm staan?[/quote]
Inderdaad, door de rammelende nokkenasketting ga ik ook daadwerkelijk uit van lage druk bij stationair. Stationair staat 'ie op +-1600. De waterpomp revisie + oliiepomp revisie heb ik uitgevoerd toen deze klachten begonnen. Ik hoopte dat de veer van de oliepomp versleten was, wat de klachten zou veroorzaken. Geen succes dus, ondanks dat de veer wel onder spec zat.
Het probleem begon na het vervangen van de olie. Niets anders gedaan dan normaal. Olie naderhand nog een keer vervangen, evenals de filters. Puur voor de zekerheid. |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 1:20 Onderwerp: |
|
|
oliedruk lampje:
1- druk na de pomp valt weg, of
2- olie toevoer naar de pomp is niet goed, of
3- pomp zelf niet goed
1a: overdruk ventiel (veertje) te slap
1b: olie verdwijnt elder in het systeem: bijv via de balansas keering, of krukaskering
2a: knik in de aanzuigslang van de pomp?
2b: kogelventiel aan de tank wat blijft hangen?
3.. tja komt eigenlijk niet vaak voor tenzij je kogellager-gruis ofzo in de olie hebt/hebt gehad _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Freebert
Geregistreerd op: 9-9-2011 Berichten: 1057 Woonplaats: de stille kempen
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 13:52 Onderwerp: |
|
|
Ik had ooit hetzelfde en bij mij deed het vervangen van de hydraulische spanners veel. Ik had dit tesamen gedaan met het vervangen met dat deksel waar ook die veer inzit en alle geratel was weg en lampje bleef uit. _________________ Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be |
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6727 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma, 29 Nov. 2021, 17:17 Onderwerp: |
|
|
Freebert schreef: | Ik had ooit hetzelfde en bij mij deed het vervangen van de hydraulische spanners veel. Ik had dit tesamen gedaan met het vervangen met dat deksel waar ook die veer inzit en alle geratel was weg en lampje bleef uit. |
ja:daar kan de druk ook 'weglekken'
dus
1c: NAKSpanners
1d: ... der zijn er vast nog meer _________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
|