lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Schakel problemen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Di, 31 Aug. 2021, 11:48    Onderwerp: Schakel problemen Reageer met quote

Tijdens het rijden had ik soms dat het op- of naar beneden schakelen niet lukte, bleef tussen de versnellingen in hangen zeg maar. Pedaal zit overigens goed vast. Met een beetje rommelen met pedaal en koppeling werkte het vaak wel weer, maar het lijkt vaker te gebeuren. Aangezien ik toch wat onderhoud moest doen heb ik de boel maar even losgehaald om even goed te bekijken.

Ik begreep dat de pinnen in die schijf waar de schakelas in grijpt soms er uit lopen wat ditzelfde probleem kan geven, maar dat was het niet. Toevallig had ik wel hetzelfde probleem toen het open lag dus kon ik er een foto van maken.

Zie foto: de roller blijft op een hoge uitsparing staan (rode pijl, terwijl deze verder moet draaien, zodat de roller in het lagere deel valt (blauwe pijl en rode pijl in de andere foto) waardoor er een nieuwe versnelling geselecteerd is.

Iemand dit wel eens gehad en het probleem herkent?



0A12CB76-FB38-4E66-B73D-66C15866D781.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  391.21 KB
 Weergegeven:  94 keer

0A12CB76-FB38-4E66-B73D-66C15866D781.jpeg



F9289E9C-C1A2-4D70-9CC6-854C8F889F43.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  321.26 KB
 Weergegeven:  92 keer

F9289E9C-C1A2-4D70-9CC6-854C8F889F43.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 31 Aug. 2021, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Er moet iets zijn dat de roller tegen houdt van verder te rollen, maar verder dan dat geraak ik niet met mijn eenvoudige logica hoor. cry
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 7:59    Onderwerp: Reageer met quote

de roller zelfs helpt alleen maar voor duidelijke schakelpunten en zorgt dat ie niet terug wil vallen uit de versnelling. Zeker in stilstand zal dat rollertje nooit de kracht hebben om de schakelwals te draaien en de schakel vorken en tandwielen te verschuiven.

je schakelpoot moet je gewoon naar de volgende versnelling duwen.

check eerst of er echt niks uitwendig is: zit de schakelpook goed vast, komt ie nergens tegenaan?, tik je niet perongeluk tegen iets met je laars etc.

het lagertje van de schakelwals schijnt ooit wel eens stuk te gaan.. dat kan een oorzaak zijn.
of natuurlijk een versleten of kromme schakelvork (die ooit een tik heeft gehad van iets anders of heel lomp schakelgedrag)

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties heren, ik zal straks nog eens goed kijken. Zou oude olie er ook wat mee te kampen kunnen hebben? Ik zit iets over normale interval van een oliewissel, maar dat lijkt me toch stug.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Wo, 1 Sep. 2021, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Schakelas en de rest zien er goed uit. Schakelpedaal ietsje minder, spietjes zien er niet heel mooi uit, lijkt wel goed grip te hebben. Ik heb een ander pedaal dus die straks maar even proberen.


7C60273C-FA0C-4042-BB74-7B3FF854BC7B.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  197.58 KB
 Weergegeven:  91 keer

7C60273C-FA0C-4042-BB74-7B3FF854BC7B.jpeg



E12AFE28-4468-4C0E-B596-5967FAD880C5.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  325.78 KB
 Weergegeven:  96 keer

E12AFE28-4468-4C0E-B596-5967FAD880C5.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1492
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 13 Sep. 2021, 13:27    Onderwerp: Re: Schakel problemen Reageer met quote

TooBigTooHeavy schreef:
Tijdens het rijden had ik soms dat het op- of naar beneden schakelen niet lukte, bleef tussen de versnellingen in hangen zeg maar. Pedaal zit overigens goed vast. Met een beetje rommelen met pedaal en koppeling werkte het vaak wel weer, maar het lijkt vaker te gebeuren.


Ik moet zeggen dat ik bij opschakelen wel regelmatig voor heb dat mijn schakelpedaal niet geheel omhoog klikt. Het voelt aan alsof er "iets" in de weg zit. Ik ben het ondertussen zelfs zodanig gewend dat ik mijn voet automatisch omhoog houd als ik dat voel. En bij het (niet te snel) loslaten van de koppeling klikt het schakelpedaal dan toch mooi verder omhoog waardoor de goede versnellings alsnog gevonden wordt. thumbsup Dit heb ik dus enkel voor het opschakelen, niet bij terugschakelen.

Dus: ik herken het en ik fiets er om heen. laugh3

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif