lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

koppelingshendel zonder bolletje en starten in neutraal

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Di, 15 Jun. 2021, 16:31    Onderwerp: koppelingshendel zonder bolletje en starten in neutraal Reageer met quote

Hoi, de 990 S waar ik de laatste 2 jaar mee rondrij had de vorige eigenaar voorzien van een kort koppelingshendel zonder dat bolletje om de schakelaar in te drukken. Hierdoor kan -zoals jullie wellicht weten- de motor enkel starten wanneer ie in neutraal staat. Ik wil hem kunnen starten met ingetrokken koppeling in elke versnelling. Wat is het simpelst: hendel aanpassen/ori hendel weer aankopen of ergens de schakelaar kortsluiten?

Alvast veel dank!

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 15 Jun. 2021, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

bij de 990 werkt de koppeling schakelaar als een interlock, maar selecteert ie volgens mij ook een speciale mapping (neutral mapping), zodat je basically niet perongeluk heel veel toeren kan jengelen in 'neutral'.

Als je de schakelaar simpelweg 'overburgt' denkt de ECU altijd dat je de koppeling ingetrokken hebt en gaat het dus fout.

Dus: ofwel je moet het interlock systeem aanpassen zodat je wel mag starten zonder de koppeling in te trekken (met risico dat je in de versnelling start uiteraard), ofwel (makkelijker en beter...) de koppelingsschakelaar (functie) herstellen

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2021, 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ok Gerben, merci!

Zou een bolletje solderen op de hendel werken? Of valt die soldeer er gewoon af?
Mss stomme vraag, maar aanpassen van het huidige korte hendeltje verkies ik nog altijd boven het kopen van de originele hendel met bolletje erop.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 16 Jun. 2021, 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Freebert schreef:
Ok Gerben, merci!

Zou een bolletje solderen op de hendel werken? Of valt die soldeer er gewoon af?
Mss stomme vraag, maar aanpassen van het huidige korte hendeltje verkies ik nog altijd boven het kopen van de originele hendel met bolletje erop.


begrijp niet zo wat je met 'bolletje' bedoelt..:

Voor zover ik weet wordt de koppelingsschakelaar bediend door een flapje aan de hendel.
iig is het zo dat bij getrokken koppeling de schakelaar uitveert en electrisch short wordt: gewoon weglaten van het flapje leidt dus niet tot de situatie die je beschijft. Het lijkt er meer op dat jou koppelingsschakelaar het gewoon niet doet.

solderen aan de hendel kan niet.. ALuminium...

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Joukel



Geregistreerd op: 10-11-2020
Berichten: 5
Woonplaats: Friesland

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2021, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Heb hetzelfde probleem gehad met aftermarket hendels, zelf heb ik gewoon met epoxy een bultje op de hendel gemaakt, net als de originele. Werkt prima.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Do, 17 Jun. 2021, 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

Merci Joukel,

Ik zoek epoxy om dat bolletje op mijn aftermarket hendel te zetten.

Gerben leek het even niet duidelijk te begrijpen, want Joukel beschrijft het perfect wat mijn situatie is.

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dekster



Geregistreerd op: 13-10-2010
Berichten: 731
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2021, 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, ik breek het (eind)bolletje er juist vanaf. Zodat de handle korter wordt en ik makkelijk(er) met twee vinger de koppeling kan bedienen en met twee kleinste om mijn handle kan houden. Ooit bij een cross cursus geleerd.

Zo zie je maar, ieder zijn wensen. smiley2

Groet, Dekster

_________________
990 R & fe450 & IHZ Jupiter


Laatst aangepast door Dekster op Vr, 18 Jun. 2021, 8:49, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2021, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk te lezen dat er mensen 2 verschillende definities van bolletjes hebben.

Bolletje aan het einde van het hendeltje (die veelal afbreekt/verbuigt) bij val op de hendel.

Andere bolletje niet exact bekent mee?
Denk voornamelijk dat de meeste hendels een flap en/of een solide stukje hebben die de koppelingsschakelaar indrukken en verbreken bij intrekken.

Veelal bij aftermarket gaat dit niet helemaal lekker.
Even opvullen met een stukje 2 componenten en/of 2 componenten metaal of wat dan ook en het zou weer moeten werken thumbsup

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Vr, 18 Jun. 2021, 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

Dekster schreef:
Haha, ik breek het (eind)bolletje er juist vanaf. Zodat de handle korter wordt en ik makkelijk(er) met twee vinger de koppeling kan bedienen en met twee kleinste om mijn handle kan houden. Ooit bij een cross cursus geleerd.

Zo zie je maar, ieder zijn wensen. smiley2

Groet, Dekster


Wat er dan overblijft is een scherp uiteinde wat zich prima bij een valpartij
ergens in je lichaam kan boren, dat bolletje is juist beveiliging daar tegen.
snap niet dat ze dat op een cross cursus iemand leren...
maar dit is inderdaad niet het "bolletje"wat de topicstarter bedoeld...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jun. 2021, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
Ik denk te lezen dat er mensen 2 verschillende definities van bolletjes hebben.

Bolletje aan het einde van het hendeltje (die veelal afbreekt/verbuigt) bij val op de hendel.

Andere bolletje niet exact bekent mee?
Denk voornamelijk dat de meeste hendels een flap en/of een solide stukje hebben die de koppelingsschakelaar indrukken en verbreken bij intrekken.

Veelal bij aftermarket gaat dit niet helemaal lekker.
Even opvullen met een stukje 2 componenten en/of 2 componenten metaal of wat dan ook en het zou weer moeten werken thumbsup


juist.

Alleen is het volgens mij zo dat de koppelingsschakelaar contact MAAKT als je de koppelingshendel aan/intrekt.
Dus als het zou 'missen' zou de motor denken dat de koppeling juist WEL ingetrokken is! en dus WEL in de versnelling starten (alleen andere problemen geven omdat ie dan altijd denkt dat je de koppeling in hebt..): Daarom snap ik het niet zo goed.


bij de 950 zit ie IN het vaste deel van de hendel geschroeft en drukt het stiftje van de schakelaar gewoon tegen de 'voorkant' van de hendel. (niks geen bolletje.. daar zit juist een holletje!

die Magura hendel is jarenlang hetzelfde gebleven....

DUS: heeft er niet iemand gewoon de stekkertjes er af getrokken.. en is dat het probleem?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo, 20 Jun. 2021, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Joukel schreef:
Heb hetzelfde probleem gehad met aftermarket hendels, zelf heb ik gewoon met epoxy een bultje op de hendel gemaakt, net als de originele. Werkt prima.


heb je een fototje?
welke fiets?

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Jww



Geregistreerd op: 12-5-2017
Berichten: 164

BerichtGeplaatst: Di, 22 Jun. 2021, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik probeer even in te haken op het topic.

Ik heb redelijk korte vingers en kan helaas met de magura hendel op standje dichtbij het stuur niet grijpen zonder echt over de handgreep te grijpen. Off road vooral niet handig heb ik gemerkt. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de voorrem hendel.

Zijn jullie bekend met vervangende hendels wat automatisch wat dichterbij staat? Heb eea gezocht maar niet echt wat kunnen vinden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Jun. 2021, 13:52    Onderwerp: Reageer met quote

Heerlijk grappig die spraakverwarring over bolletjes.
Wat iemand met z'n uiteinden doet is uiteraard zijn zaak, en ik wil dit graag opgelost zien natuurlijk.

Ik heb ondertussen de stekker achter de koplamp losgetrokken en de 2 polen met elkaar doorverbonden en dan werkt het starten in elke versnelling! Maar is er iemand die weet of dit bij de 990 de mapping 'verstoord'?

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Vr, 25 Jun. 2021, 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

De motor nu altijd denkt dat je de koppeling ingetrokken hebt.

* Voor de 950 weet ik het nog steeds niet zeker: (ik rij al jaren zo.. Steven zegt dat het de ontsteking verstelt... niks van gemerkt topspeed nog steeds ver boven 200km/h gps
* voor de 690 selecteerde hij de neutral map en kreeg ik ook vreemde errors
* voor 990 ben ik niet 100% zeker.. maar lijkt me hetzelfde verhaal: ALs je een beetje gas druft te geven met dat ding ga je dat snel merken als het gelijk is aan de 690.

PS.: De koppeling schakelt ALLE interlocks uit.. dus je mag nu ook met de zijstanderd uit wegrijden.. mogelijk gevaarlijk natuurlijk.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Freebert



Geregistreerd op: 9-9-2011
Berichten: 1057
Woonplaats: de stille kempen

BerichtGeplaatst: Ma, 27 Sep. 2021, 8:26    Onderwerp: Reageer met quote

Even ene update: Mijn probleem was opgelost door de originele koppelingshendel (met flapje/bolletje dat de schakelaar indrukt) weer te bestellen en te monteren.

Met de schakelaar zelf was dus niks mis. Blijkbaar doet de 990 een self-check van dit contact bij het aanschakelen van het contact of zoiets.

Misschien helpt dit anderen bij het oplossen van hetzelfde probleem. Nu start de motor dus gewoon in elke versnelling, zolang de koppelingshendel maar ingetrokken is. Heel handig als je offroad stilvalt op een helling, etc.

Groetjes, Bert

_________________
Treebird Boomverzorging
info@bomen-snoeien.be
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif