lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Hoofdkoppelings cilinder lekkage
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Jan. 2021, 9:09    Onderwerp: Reageer met quote

Al een aantal weken de koppelingshandel niet aangeraakt en nu merk ik dat hij ook druk verliest in rust, wat is dat nu weer de oorzaak van?
_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 24 Jan. 2021, 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb even teruggelezen, maar heb je al eens een andere hoofdkoppelings cilinder geprobeerd? Ik zou toch eens een een andere proberen, liefst nieuw natuurlijk maar dat is misschien wat prijzig. Misschien een goeie 2ehands op de kop tikken?

Je zou die van mij kunnen lenen? Ik kan ‘m er zo even af meubelen. Maar ik ben ‘m liever niet weken kwijt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ATAK



Geregistreerd op: 17-4-2006
Berichten: 890
Woonplaats: Loerbeek

BerichtGeplaatst: Ma, 25 Jan. 2021, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

zeer vriendelijk antwoord, er zit een nieuw in van andre motors. Proberen kan natuurlijk altijd, ik ben nu aan het verbouwen maar ik neem graag kontakt op met je.
Bedankt, Ad.

_________________
IT WAS GREAT TO DRIVE A LC 8.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Di, 26 Jan. 2021, 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Aha al wel een nieuwe M/C dus. Nou ja, het is Het proberen waard toch! Laat maar weten, ik kan ‘m er zo even af halen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
timieh



Geregistreerd op: 20-3-2013
Berichten: 1456
Woonplaats: Biddinghuizen

BerichtGeplaatst: Vr, 29 Jan. 2021, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

ATAK schreef:
zeer vriendelijk antwoord, er zit een nieuw in van andre motors. Proberen kan natuurlijk altijd, ik ben nu aan het verbouwen maar ik neem graag kontakt op met je.
Bedankt, Ad.


"Nieuw in" als in nieuw zuigertje?
Of compleet nieuwe master ?

Standaard staan ze wel nogal bekend om dat de behuizing uitslijt en nieuwe zuiger met dichtingen niet per definitie een oplossing kan zijn.

_________________
------------
Hartelijke groetjes uit Flevoland,
Tim.
KTM adv s 950 GO!!!!! & 2 alpjes
www.motorkampeerwinkel.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Daan



Geregistreerd op: 27-11-2004
Berichten: 3647

BerichtGeplaatst: Za, 30 Jan. 2021, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

timieh schreef:
ATAK schreef:
zeer vriendelijk antwoord, er zit een nieuw in van andre motors. Proberen kan natuurlijk altijd, ik ben nu aan het verbouwen maar ik neem graag kontakt op met je.
Bedankt, Ad.


"Nieuw in" als in nieuw zuigertje?
Of compleet nieuwe master ?

Standaard staan ze wel nogal bekend om dat de behuizing uitslijt en nieuwe zuiger met dichtingen niet per definitie een oplossing kan zijn.


nee, lees maar terug, ad heeft alles nieuw, master compleet, slave, drukstift,
en nog problemen,onbegrijpelijk...

_________________
Groet Daan (LC8-Junkie).


(voorheen 950 S/990 S adv/ SMR 950/ Superduke totaal 150.000km)
En nu (weer) KTM 950/S adv
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DjanGO!!!



Geregistreerd op: 5-6-2019
Berichten: 42
Woonplaats: omgeving Weert

BerichtGeplaatst: Do, 4 Feb. 2021, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Heb dezelfde problemen ervaren met een lekkende master cilinder. Een revisie setje gekocht, werkte tijdelijk en ging vervolgens weer lekken. (De originele part # 600021 000 met D=10,5 mm is overigens nog gewoon te verkrijgen / bestellen.).

Met wat bijvullen lukt het nog maar merkte dat koppeling minder goed ontkoppelde ondanks volledig ingetrokken koppelingshandle. Aanvankelijk was deze wat meer lawaaierig/ schokkerig tot deze uiteindelijk helemaal niet meer voldoende ontkoppelde en meteen wilde wegrijden. Naar de 2 en hoger en terug gaf uiteraard minder problemen. Nieuw revisie setje hielp niet meer.

Heb master cilinder vervangen omdat deze bleef lekken maar dat bleek uiteindelijke niet het echte probleem. Ik dacht dat door het lekken onvoldoende druk werd opgebouwd maar het bleek dat de zuiger van de slave cilinder versleten was (sigu-tech / KTM team west).

De drukstift van de koppeling was aardig ingesleten in het drukvlak van de zuiger. [zie foto} Zover dat de zuiger helemaal tegen de borgring zat zonder de drukstift van de koppeling (voldoende) in te drukken. De druk die ik met de master cilinder kon opbouwen drukt niet de drukstift in maar drukte de slave zuiger tegen de borgring en kon dus gewoon niet verder. De hoge druk door het knijpen zorgde voor het lekken aan de hoofdcilinder.

In afwachting van het nieuwe slave-zuigertje heb ik een kogeltje van een oud lager (check eerst diameter) afgeslepen tot het de juiste dikte had en in de huls van de zuiger gedaan (bolle kant naar drukstift). Hierdoor werd de slave zuiger verder naar binnen gedrukt, weg van de borgring, en ontstond er voldoende slag is om de koppeling te ontkoppelen.

Ook al is het een tijdelijke oplossing, hij doet het nu weer perfect!



kopp.pomp 950A_S #8.jpg
 Beschrijving:
Nog net zichtbaar de slijtage / uitholling in het drukvlak
 Bestandsgrootte:  25.4 KB
 Weergegeven:  9084 keer

kopp.pomp 950A_S #8.jpg



kopp.pomp 950A_S #9.jpg
 Beschrijving:
slave cilinder
 Bestandsgrootte:  34.1 KB
 Weergegeven:  9084 keer

kopp.pomp 950A_S #9.jpg



kopp.pomp 950A_S #2.jpg
 Beschrijving:
slave zuiger Segu-tech
 Bestandsgrootte:  60.85 KB
 Weergegeven:  9084 keer

kopp.pomp 950A_S #2.jpg



_________________
Latcho Drom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Feb. 2021, 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Je weet dat dit kogeltje er fabrieksaf in hoort toch.. dus die ben je mogelijk zelf vergeten terug te plaatsen bij het monteren van de slave.
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
DjanGO!!!



Geregistreerd op: 5-6-2019
Berichten: 42
Woonplaats: omgeving Weert

BerichtGeplaatst: Vr, 5 Feb. 2021, 15:11    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, zoals je ziet op de foto zit het afgesleten 'kogeltje' er nog in. Het is overigens geen los kogeltje maar zit er standaard in (geperst?), dus valt er niet uit en kan niet vergeten worden bij montage. Daarom nu als noodoplossing opgehoogd.
Vandaag de nieuwe zuiger ontvangen waar het drukpunt mooi rond is en dus de juiste hoogte.

_________________
Latcho Drom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
StevenD



Geregistreerd op: 11-4-2005
Berichten: 2665
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Za, 6 Feb. 2021, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

De originele heeft een los kogeltje, hardstaal en zeker niet iets wat slijtage onderhevig is. Weet je zeker dat je die niet moet meeverhuizen bij plaatsen van dit aftermarket cylindertje?
_________________
Go!!!!!!
Ready to race - the adventure collector.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN Messenger
Jdoor



Geregistreerd op: 22-1-2020
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Di, 20 Apr. 2021, 22:17    Onderwerp: Vergelijkbare klachten en op zoek naar beste aanpak Reageer met quote

Dag allen!

Vorig zomer een klein beetje olie lekkage bij de koppelingshendel. (Redelijk kort na het installeren van een Oberon Sleeve, nu ik daar over na denk)

Revisie setje in de M/C laten zetten. Probleem ‘opgelost’ voor 6000km.
Van de week toch weer wat lekkage bij koppeling hendel. Andere M/C (tweedehands maar leek prima) erop gezet. Na montage al weinig druk op de hendel. Ontluchten leek het op te lossen. Rijden, en na 5min geen druk meer. Stoppen, en druk komt weer terug. Rijden, en na paar minuten weer weg.

Nog twee keer echt goed ontlucht, zelfde probleem.

Inmiddels al mailtje gestuurd naar webshop over oberon slave. Dus denk dat die sowieso vervangen moet worden?

Heb ik het goed gelezen dat er verder nog:
- sowieso een andere drukpen in moet als die niet-zwarte versie er in zit?
- iets met de kogellager gedaan moet worden?

Wie kan mij nog even samenvatten wat de beste stappen zijn om nu te ondernemen als ik morgen rond ga bellen naar garages? Ben trouwens in Groningen, mocht er hier nog iemand in de buurt zitten die dat kan repareren, laat het mij even weten!

Fijne avond, Jens
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DjanGO!!!



Geregistreerd op: 5-6-2019
Berichten: 42
Woonplaats: omgeving Weert

BerichtGeplaatst: Wo, 21 Apr. 2021, 11:58    Onderwerp: Reageer met quote

De Oberon slave cilinder zit er dus pas kort op. Zou dus niets mis mee moeten zijn. Maar als problemen aan de M/C daarna zijn ontstaan kan dit toeval zijn of heeft het daadwerkelijk een oorzakelijk verband.

De toevalsfactor zou gewoon slijtage van de M/C kunnen zijn waarvoor een revisie-setje afdoende zou moeten zijn.

Het niet goed ontkoppelen is normaal gesproken het gevolg van het onvoldoende indrukken van de drukstift door de S/C. De oorzaak kan onvoldoende drukopbouw door de M/C zijn óf, zoals in mijn geval (hierboven), wordt er wel voldoende druk gegenereerd maar is er geen slag van de S/C om de drukstift in te drukken. Dit kan tot gevolg hebben dat de M/C stuk gaat en alsnog druk wegvalt en dus gereviseerd moet worden.

Het bijzondere in jouw verhaal is m.i. dat bij het warm worden van de motor (na een tijdje rijden) de mogelijkheid tot drukopbouw afneemt en weer toeneemt na afkoelen.

Blijft het vloeistofniveau in het M/C reservoir onveranderd?
Is de koppelingsleiding zelf aan vervanging toe? (Voel je koppelingsleiding hard worden/uitzetten bij intrekken van de koppelingshendel? ontstaat er ergens een uitstulping?

De potentiële slag van de S/C is te beoordelen door de S/C los te schroeven van het blok en de ruimte te meten tussen cilinder en de borgring. De maximale slag is het aantal mm dat de cilinder uitschuift bij het intrekken van de koppeling. (voor montage het zuigertje even terugduwen). De effectieve slag is het aantal mm dat nodig is om de drukstift zover in te drukken dat de platen ontkoppelen.

Hoe zijn de koppelingsplaten?

_________________
Latcho Drom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jdoor



Geregistreerd op: 22-1-2020
Berichten: 13

BerichtGeplaatst: Do, 29 Apr. 2021, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

Had je reactie nog wel gelezen maar was even te druk om
Te reageren. Thanks!

Lang verhaal kort: de drukpen was 1,5-2mm ingesleten. De sleeve was
Prima.

Drukpen vervangen en nu alles weer zoals het moet zijn.

De lekkage bij de m/c zal er
Misschien een gevolg van zijn geweest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
DjanGO!!!



Geregistreerd op: 5-6-2019
Berichten: 42
Woonplaats: omgeving Weert

BerichtGeplaatst: Do, 29 Apr. 2021, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Top. Fijn dat het verholpen is. Oorzaak lijkt een variatie van hetzelfde, een onvoldoende effectieve slag door slijtage.
_________________
Latcho Drom
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 van 6

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif