lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Mijn eerste echte Superenduro
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

heb je nu nog een alternatieve airbox?

Ik zat te denken: De originele snorkel zuigt natuurlijk wel altijd netjes schone droge, maar ook koele lucht aan. Open airbox niet...


blijft een lastig iets: Ik neem aan dat je wel zeker bent dat de streepjes ook echt kloppen met temperatuur?
Fans snel aan.. is vrij gewoon bij de LC8... maar echt overtemperature heb ik op de Adventure niet veel mee gemaakt (hele specifieke condities, duinen en wind-mee, het rode lampje effe aan bij stoppen), nooti echt overgekookt.
SE is wat slechter kwa warmte design lijkt.. maar toch.

ik heb wel een laag spatbord.. wat veel scheelt natuurlijk!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Vr, 26 Feb. 2021, 8:32    Onderwerp: Reageer met quote

Daar dacht ik op een gegeven moment ook aan, kloppen de streepjes wel. Toen ik terug kwam fans laten draaien totdat deze het genoeg vonden en dat was bij 4 streepjes. Ergens tussen 4 en 5 streepjes gaan de fans aan, dus dat klopt.
Het klopt dat open luchtfilter wat minder koele lucht kan aanzuigen, maar dat zou vooral met langzaam rijden zijn (ploegen in duinen), maar nu werd de motor warm met flink gasgeven bij 60-90km/u. Dan moet je toch flinke lucht stroom door je radiateur hebben en veel luchtverversing bij de luchtfilter. Mijn spatboard is ondertussen meer gat dan plastic, het was droog dus radiateur bleef schoon.
Ik ga maar eens die andere radiateur proberen met nieuwe slangen. Leuk klusje voor volgende week ergens.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Di, 23 Mrt. 2021, 16:50    Onderwerp: Reageer met quote

Paar weken verder......

Radiateur van een SM is smaller dan een SE radiateur (250 vs 275mm koelvinbreedte). Dat gaat dus niet helpen in de warmtehuishouding.

Toen nog eens goed de SE radiateur tegen het licht gehouden, het was als een zonsverduistering. Dus eerst deze maar eens goed schoongemaakt, er kwam een zandbak vol uit. Daarna nieuwe slangen gemonteerd en de schone radiateur. Gisteren proefritje, meer dan 4 streepjes kreeg ik niet en fans slaan bij bij 4+ streepjes en gaan weer uit (stilstaan met verhoogd stationair).

Vanvond een langere proefrit maar dit ziet er al beter uit.
Ga toch maar eens kijken of ik een laag spatbord kan maken om het vuil uit de radiateur te houden. Iemand een laag spatbord over?

https://advrider.com/f/attachments/img_20210301_210739-jpg.2876467
https://advrider.com/f/attachments/img_20210301_210752-jpg.2876468/

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mrt. 2021, 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Tijden m'n ritje gisteren moest ik veel moeite doen om hem boven de 4 streepjes te krijgen (achtjes rijden op een dijk) en was ie weer snel terug bij 4 streepjes als ik de snelheid vwat verhoogde van stapvoets naar 30km/u. Dus het lijkt erop dat het probleem verholpen is.
Nu hoe dit te voorkomen, laag spatbord lijkt me een goede oplossing maar het oog wil ook wat. Zou het werken om het achterste stuk van een laag spatbord te combineren met het hoge spatbord wat er nu op zit? Hoe zitten de bouten aan de onderkant van de vorkpoot bij een ADV? Bij de SE zitten de boutjes op 10, 2 en 6u van bovenaf gezien.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Mrt. 2021, 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

De boutjes van het ADV voorspatbord zitten onderaan, in plat vlak tegen de onder-vorkpoten, en van opzij tegen een speciaal daarvoor aanwezig uitsteeksel aan de vorkpoot.. wat jij niet hebt): kijk maar effe op de partsfinder oid. Dat is sowieso al een beroerde constructie..., maar met USD vork blijft dat erg lastig.
misschien past een 690 rally spatbordje wel het beste.

het vuil wat in je radiator komt is wat het voorwiel opwerpt. niet zo zeer alleen aan de achterkant , maar ook aan de voorkant.. wat dan terugkomt je radiator in.

ik denk dus dat je zowel achterkant als voorkant van het lage spatbord nodig hebt. Dat wordt dan dus een hoog en laag spatbord combineren (pas wel op voor de beschikbare ruimte!). Als je het lage spatbordje zwart maakt valt het een beetje weg. Beetje korter en ruimer (!) dan bij de Adv kan wel.

durf het bijna niet te zeggen.. maar zie: BMWgs 650 snavelbekdier constructie. Alleen dan heb jij een meedraaiend hoog spatbord.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Do, 25 Mrt. 2021, 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

Zoiets inderdaad
Dit vind ik een mooier en authentieker voorbeeld laugh3


Dit ziet er uit als ori vorkbeschermers met extra spatbord:

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 30 Mrt. 2021, 13:32    Onderwerp: Reageer met quote

ik zat effe te kijken...

achter je radiator zit een grote plastic flap, die de lucht naar de fan moet geleiden etc. Onderaan zitten rubber flapjes die door de wind open geblazen worden..

- heb je wel eens gecheckt of die plastic flap goed zit,niet vol met modder achter de radiator en die rubber flapjes goed vrij komen?

- het lijkt op de tekening ook alsof er zelfs een voorgemaakte plek is voor een tweede fan aan de andere kant... Daar heb ik een extra fan zitten bij de Adv. Fannetje van een EXC, die ik dan bij warmer weer gewoon altijd laat lopen.

of de lucht achter de radiator goed weg kan.. maakt natuurlijk ook veel uit!

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2021, 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je een verkeerd plaatje voor je hebt. De SE heeft standaard 2 fans en 3 van die rubber flapjes. Deze heb ik idd al eens vervangen omdat ze wat harder waren geworden. Verder is de afdichting tussen die plastic behuizing voor de fans en de radiateur natuurlijk ook belangrijk, deze is nog mooi dicht. Verder heb ik de kapjes van een ADV geplaatst achter de fans om de warme lucht weg te geleiden.

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2021, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

ik had het goede plaatje.. alleen me niet geraliseerd dat er standaard al 2 fans op zaten.

Je kunt eens proberen of het beter is als je die rubber flappen permanent open zet. Zonder fan zou het dan beter moeten zijn.. met fan slechter waarschijnlijk

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Wo, 31 Mrt. 2021, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe belangrijk zijn die flapjes? Voor straatrijders een pak minder dan voor mensen die regelmatig offroad doen, toch?
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Do, 1 Apr. 2021, 11:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Dr Bean al zegt, als je genoeg snelheid hebt en dus flow door je radiateur zitten die flapjes meer in de weg dan dat ze goed zijn. Als de fans aan staan zuigt deze als het goed is de flapjes dicht en is het aanzuigen van de fans alleen via de voorkant dus koeling
_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
GezwindeSpoed



Geregistreerd op: 7-7-2015
Berichten: 428

BerichtGeplaatst: Do, 30 Sep. 2021, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Zo reisverslag klaar en nu weer wat liefde en tijd voor de machine.
Het koelingsprobleem dat ik eigenlijk altijd heb gehad met deze motor lijkt opgelost. Zelf in de blubberbosjes met veel ploeteren en weinig snelheid kwam de temperatuur nooit boven de 5 streepjes, zelfs niet toen de motor rot ging lopen toen de benzine aan het koken was. Dus ik denk dat ik het grootste deel van de tijd met een half dichte radiateur heb gereden. Toen ik de motor een paar maanden had heb ik de OTR van Veghel gereden en dat was een grote blubberbak, daarna denk ik nooit goed genoeg de radiateur schoongemaakt. Dit voorjaar kwam ik daar achter, je kon niet tussen de lamellen door kijken, met veel water en hoge druk kreeg ik de boel wel weer schoon. Nu met hoog dicht spatboard ook minder blubber vanaf m'n voorwiel tegen de radiateur.

De laatste dag in Frankrijk zag ik wat druppeltjes koelvloeistof komen uit de verbinding in de V. Maandag eens gekeken en bleek dat alle slageklemmen behoorlijk los zaten. De slangen heb ik in het voorjaar vervangen en deze krimpen blijkbaar iets. Dus nu hopelijk geen incontinente SE meer.

De brandstofslangen is het volgende wat ik na moet kijken. Een deel heb ik al vernieuwd.
Voor de rest heeft de SE het fantastisch gedaan in Frankrijk thumbsup .

_________________
NC750X
300EXC TPI
950SE
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Algemeen Superenduro Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Pagina 9 van 9

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif