lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Zekering (20A) brandt direct door
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Wo, 3 Mrt. 2021, 16:51    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg dat wel. In ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Ik ben weer een wijze les rijker en ben m’n motor weer wat beter gaan kennen, en dat was niet gebeurd als ik hem weg had gebracht. Ga binnenkort wel de stekkertjes aan de onderkant schoonmaken want het is inderdaad een smurrie onder de carterplaat.
_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Mrt. 2021, 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas, toch kennelijk iets (door het verkeerd aansluiten van de accu?) kapot gegaan. Vanochtend starten en rijden. Na de eerste stop wil de motor niet starten en is er een tikkend geluid te horen. Afkomstig uit de omgeving van de startrelais/accu/spanningsregelaar. Zie filmpje:

https://youtu.be/q74kctqjcyA

Voor de duidelijkheid, ik heb niets veranderd vanaf het moment van starten en lopen tot het moment van niet meer starten. Iemand een idee wat het is, aan de hand van de beschrijving/filmpje?

_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 541

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Mrt. 2021, 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hé dat is jammer. Klinkt een beetje als wanneer je accu een te lage spanning heeft om te starten, geluid komt van het startrelais neem ik aan. Even de spanning meten over de accu tijdens het starten, <10v is accu KIA. Die lithium dingen zijn wel gevoelig toch? Misschien is ie toch een beetje ziek geworden met die Polen verkeerd om aangesloten. Kun je een goeie accu van iemand lenen met dezelfde motor?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Mrt. 2021, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ga het straks even nameten, heb een nieuwe accu gekocht na het verkeerd aansluiten van de polen, de accu is dus hagelnieuw.
_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Zo, 7 Mrt. 2021, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Spanning van de accu gemeten, voor het starten 11V. Tijdens het starten daalde de accu ver onder de 10V. Accu is een week oud en daar zal het probleem waarschijnlijk niet in zitten.

De kans bestaat ook dat dit probleem er al was voordat de accu verkeerd werd aangesloten. De reden dat de accu er uit en (verkeerd) in ging was omdat m'n motor enkele weken geleden niet wilde starten. Motor had een week of 2 stilgestaan en het was behoorlijk koud geweest. Dit was nog met mijn oude accu en ik had het idee dat de accu op was vanwege de kou. Door het verkeerd terugplaatsen van de accu ontstonden de andere problemen, beschreven in dit topic.

Op dit moment laadt de accu dus kennelijk niet op tijdens het rijden. Spanningsregelaar? Is vorige week een hagelnieuwe op gezet, is wel aangesloten geweest icm de verkeerd geplaatste accu. Dynamo? Wederom, als jullie tips voor me hebben hoor ik het graag. Kom ik er met jullie hulp niet uit, dan moet hij richting de garage.

_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Mrt. 2021, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

- Gemeten voor de start is slechts 11V? Dat hoort vanzelfsprekend eerder 12V te zijn. Toch maar weer eerst even opladen (met acculader) zodat je zeker bent dat je van een volle accu vertrekt.
- om te bepalen of je accu nog wordt opgeladen: hang een multimeter aan je accu, start de motor en geef wat gas bij tot minstens 2000 toeren. Je hoort ongeveer een constante 14,6V te meten. Dat is de typische laadspanning. Bij een kapotte spanningsregelaar kan je ofwel veel te weinig meten of veel te veel. In het eerste geval laadt je accu niet op, in het tweede geval kookt ze over en kapot.
- Scherpe neerwaarste piek onder de 10-11V bij het starten? Dan moet je toch met een wantrouwig ook naar je accu kijken. Die kan natuurlijk ook bij levering al kapot zijn: DOA (Dead on Arrival). Sowieso hoor je garantie te hebben.

Succes!

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Ma, 8 Mrt. 2021, 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je reactie Muug. Tijdens het meten van de accu gaf de multimeter bij gas geven geen verhoging aan. Vervolgens besloten om alles toch nog eens na te lopen en merkte vervolgens op dat de bruine stekker van de spanningsregelaar was losgeschoten. Kennelijk bij het aansluiten niet goed vastgeklikt. De spanningsregelaar kom zijn werk dus niet doen. Vervolgens wederom de accu gemeten, 13,4V bij stilstand, na starten en toerental rond de 2000 gaf de multimeter 14,3V aan. Stuk gereden, motor een keer of 10 gestart. Lijkt allemaal goed te gaan. Hoop en denk dat dit het was.

Nog een vraagje puur uit interesse, hoe warm wordt een spanningsregelaar ongeveer?

_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1486
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2021, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, ik ben blij dat ik kon helpen! thumbsup

Een spanningsregelaar kan behoorlijk heet worden. Bij een Honda VFR zo heet dat je zelfs je vinger er niet tegen kan leggen. Hoe heet die wordt op een KTM weet ik niet. Da's nu een component die bij mij nog nooit kapot is gegaan. (hout vasthouden!)

_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6729
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Di, 9 Mrt. 2021, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Klaverblad schreef:

Nog een vraagje puur uit interesse, hoe warm wordt een spanningsregelaar ongeveer?


vanwaar deze vraag?

het ding heeft koelribben... en niet voor niks

bij de SM zit ei echter behoorlijk boven het Y-stuk van de uitlaat.. dus dat kan ie ook wel weer hebben
(ik heb hem ook vlakbij de achterveer gezet, tegen de onder-zadel-bagae-bak.. heel gebleven in de woestijn..)

zie

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Klaverblad



Geregistreerd op: 5-4-2020
Berichten: 118
Woonplaats: Zuid-Holland

BerichtGeplaatst: Wo, 10 Mrt. 2021, 16:28    Onderwerp: Reageer met quote

De reden dat ik dat vroeg is omdat ik zag dat er een aantal rubberen benzineslangetjes achter de regelaar doorlopen. Ik vroeg me af of dat in combinatie met een (hete) spanningsregelaar geen kwaad kon. Maar het is zo ontworpen dus kennelijk kan het.
_________________
KTM 950 Adventure '04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif