lc8.nl Forum Index
  Picture Gallery   •   FAQ  •  Zoeken   •   Gebruikerslijst   •   Gebruikersgroepen   •  Registreer  •  Profiel  •  Log in om je privé berichten te bekijken  •  Inloggen

Nokkenasketting
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie     lc8.nl Forum Index -> Werkplaats berichten van de laatste 24 uur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 16:13    Onderwerp: Reageer met quote

grin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen zaterdag de boel opengehaald. Moet zeggen dat het allemaal mee lijkt te vallen. Nikasil bekleding van cilinderswanden zien er nog helemaal gaaf uit. Zuigers geen sporen van slijtage. Op het juiste punt van meten op de zuiger krijg ik er een 0,05 voelermaat tussen, en voelt dan al enigzins pas aan. De 0,1 krijg ik er niet tussen. Ook zuigerenveren allemaal tussen 0,3 en 0,35 (Max=0,5) Ik heb zelf geen micrometer voor inwendig meten daarom vandaag de cilinders en de koppen naar een motorrevisiebedrijf gebracht voor een meetrapport. Ook checken ze de kleppen incl geleidingen en plaatsen nieuwe klepseals. (Volgens de beste man zijn de uitlaatkleppen van titanium en mag je deze niet slijpen). Met een beetje geluk wordt het dan met nieuwe zuigerveren, klepseals, nokkenaskettingen en kunststof geleidingen, waterpompas + keering, etc valt het qua kosten nog wel te overzien.
Dan de eerste 50K geen issues hopelijk thumbsup enkel gas geven

Ik laat nog even weten hoe het afloopt
@Bean ik weet niet wat je precies bedoelt met "wanneer de klepspanners niet meer spannen" maar klepspeling was overal ok, twee shims worden wat bijgeslepen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Even schrikken, maar aan de zijkant moet je dan ook niet meten hier wel circa 0,5 speling
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Iets met uploaden foto's lukt niet, volgt nog
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Wo, 13 Jan. 2021, 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

NiCaSiL wand slijt niet. indien geen krassen hoef je die ook niet te meten.

De zuiger slijt alleen op zijn 'hemd'(de voor en echterkant waar ie op glijdt). en de echte passingsmaat is idd bijna aan de onderkant. De rest van de maten van de zuiger zijn vrij irrelevant.

Zuigerveren: slotspeling en groefspeling nameten. (en als je het open hebt nu.. idd misschien beter nieuwe pakken (ipv later nogmaals open maken).

Uitlaat kleppen zijn echt niet van titanium hoor.
(probeer voor de lol eens met een magneetje ..? )
klep zitting en kleprand re-conditioneren zou ik nou zeker wel doen: dat is nu net een vrij zwak punt in deze kop. Betere passing/zitting = goeke koeling van de klep.
Met de hand simpel inslijpen werkt meestal prima, maar bij de reviseerder kunnen ze dat makkelijker (luier..) door alle hoekjes gewoon even opnieuw er in te slijpen.

succes

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Do, 14 Jan. 2021, 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Bean, inderdaad bij navraag toch wel magnetisch, dus geen Ti kleppen. Volgende week haal de spulletjes weer op, dan ga ik het afmaken
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Nog terugkomend op de uitlaatkleppen, de steel is wel magnetisch maar de schotel niet. Het zag er allemaal goed uit, op druk getest en was dicht. Niet geheel zeker ivm Ti, daarom niet geslepen.

Blok zit inmiddels weer in elkaar en pakte meteen aan, loopt goed. Eigenlijk staat alles vrij goed omschreven in het wph, kan er weinig aan toe voegen. Ik had op ktm 950 info gelezen iemand die zelf een tooltje had gemaakt om het waterpomp schoepje vast te houden. Die steund af op de schoepen, bij mij ging dat iig niet goed:) maar ok, voor €5 heb je een nieuwe. Het lijkt mij dat de ktm tool in de twee gaatjes oin het schoepje wordt gestoken wellicht dat iemand hier dat kan bevestigen.

Wellicht kan iemand mij hier mee helpen. De koppelingversterker set is voorzien van puntjes die elkaar horen. Nu is mij koppelingsverster ook iets ingeslagen in de korf. Ik had hier geen foto's van gemaakt. Deze oriëntatie staat ook niet beschreven in het wph. Het leek mij logisch dat de puntjes uitlijn met de pijl op de korf, maar nu zag ik op de bijgevoegde foto dat dit anders is. Weet iemand of dit een vaste orientatie is, of mag dit willekeur zijn?



20210224_214049.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  457.23 KB
 Weergegeven:  202 keer

20210224_214049.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens, Ik heb oa de nokkenasketting en geleiders vervanger, kon zo op het oog geen verschil zien tussen de oude en nieuwe in lengte richting, leek nihil. Wellicht was de ketting nog goed, zijwaarts wel iets zichtbaar. Geleiders ook vrij van slijtsporen. Nu alles nieuw, op de meetpunten 2x +- 9,5mm tot dat de spanners inveren, dus het heeft toch effect gehad


20210224_221855_copy_665x1367.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  181.89 KB
 Weergegeven:  213 keer

20210224_221855_copy_665x1367.jpg



20210224_221754_copy_929x1239.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  170.93 KB
 Weergegeven:  211 keer

20210224_221754_copy_929x1239.jpg



20210217_120300_copy_768x1365.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  207.12 KB
 Weergegeven:  209 keer

20210217_120300_copy_768x1365.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 9:13    Onderwerp: Reageer met quote

slijtage ketting kan je wel zien:

bovenaan in de foto hangen de pennen ongeveer gelijk, onderaan niet meer. de achterste is dus duidelijk de oude. slijtage ~2mm? op een halve ketting lengte (=40cm?? effe gegokt =400mm => 0.5rolleyes.
en als ik moet geloven dat bij de zoomfoto de ketting boven nog steeds precies gelijk hangt.. is het zelfs veel meer!


0,5% slijtage is echt wel de limiet voor een morseketting zoals dit.
(gewone rollenketting tot 1 % )

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk aan goeie feedback. Wat was je kwijt aan kosten ongeveer?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Dr_Bean
Site Admin


Geregistreerd op: 15-11-2004
Berichten: 6727
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

mbt de clutch pressure booster:

WPH 6-10: "NOTE: the two clutch pressure booster parts are marked with coinciding
circles."

dat pijltje op de inner-clutch drum zegt volgens mij niks, en der is geen alignment van de hele clutch-booster met de binnentrommel idd.
goeie vraag waar dat pijltje wel voor is..., ik schat voor productie: misschien balanceren ze die dingen bij ktm of zo.

_________________
Dr_Bean
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2021, 10:53    Onderwerp: Reageer met quote

Idd dat pijltje op de korf moet overeenkomen met het pijltje op de drukkap, maar orientatie van de boosterset in de korf kan ik niet wat vinden. Het is al wat ingeslagen, dus terugzetten zoals het wat zou het beste zijn.
Maar de kettingen waren verdraaid tov elkaar. Ik heb de ketting evrn opgemeten over 22 schakels, beetje op spanning, 140,1mm. Steek theoretisch 6,35, daarmee 0.4 verlenging, 1.6mm over de 88 schakels. Alemaal niet veel, beetje slijtage op het kunststof en het is al buiten spec blijkbaar. Achtersaf zou ik er mee door rijden tot hij er echt buiten komt.

Kosten, tja alles van ktm was pak en beet 800 euro (incl 12.9 kopbouten, drukregelpjunjer, waterpompas etc), en het is een redelijke klus. Alleen in en uitbouwen al iets van 2x 4h. Moet wel je hobby zijn:)



20210225_221229_copy_720x1280.jpg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  272.3 KB
 Weergegeven:  204 keer

20210225_221229_copy_720x1280.jpg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TooBigTooHeavy



Geregistreerd op: 13-5-2018
Berichten: 540

BerichtGeplaatst: Za, 27 Feb. 2021, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Goeie uitleg top thumbsup

Je hebt het over Kopbouten, maar je kunt die kettingen en geleiders toch wisselen zonder het blok uit elkaar te halen? Dus van bovenaf of vanuit de zijkant?


En wat betreft de benodigde onderdelen, je hebt de kettingen nodig en de geleiders, onderdeelnummer 10 in het plaatje. Heb je #14 ook vervangen?



8B2BBF03-55B5-41AB-937B-E311546FAAA5.jpeg
 Beschrijving:
 Bestandsgrootte:  337.2 KB
 Weergegeven:  176 keer

8B2BBF03-55B5-41AB-937B-E311546FAAA5.jpeg


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Han-950



Geregistreerd op: 2-1-2021
Berichten: 24
Woonplaats: NIJVERDAL

BerichtGeplaatst: Zo, 28 Feb. 2021, 8:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ze alle 4 vervangen, die geleiders zijn zo duur ook niet. Weet niet zeker of je ze kunt vervangen zonder de koppen los te halen, lijkt me wel aannemelijk. Compressietest doen, als die nog goed is, scheelt je tijd en geld;) ik wou de rest ook bekijken, en de klepseals vervangen, dan maar in 1x goed doen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muug



Geregistreerd op: 11-6-2012
Berichten: 1482
Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert

BerichtGeplaatst: Do, 5 Mei. 2022, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

@Han-950 : ik vond het niet meteen terug. Hoeveel kms had je KTM voor je het blok hebt open gesmeten en de nokkenasketting vervangen hebt?
_________________
Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    lc8.nl Forum Index -> Werkplaats Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
berichten van de laatste 24 uur

Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Je mag niet stemmen in polls
Je mag geen attachments plaatsen in dit forum
Je mag bestanden downloaden in dir forum


Powered by phpBB © 2001 - 2005 phpBB Group
Hosted and administrated by schradtnet_mini.gif