Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 16:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:02 Onderwerp: |
|
|
Afgelopen zaterdag de boel opengehaald. Moet zeggen dat het allemaal mee lijkt te vallen. Nikasil bekleding van cilinderswanden zien er nog helemaal gaaf uit. Zuigers geen sporen van slijtage. Op het juiste punt van meten op de zuiger krijg ik er een 0,05 voelermaat tussen, en voelt dan al enigzins pas aan. De 0,1 krijg ik er niet tussen. Ook zuigerenveren allemaal tussen 0,3 en 0,35 (Max=0,5) Ik heb zelf geen micrometer voor inwendig meten daarom vandaag de cilinders en de koppen naar een motorrevisiebedrijf gebracht voor een meetrapport. Ook checken ze de kleppen incl geleidingen en plaatsen nieuwe klepseals. (Volgens de beste man zijn de uitlaatkleppen van titanium en mag je deze niet slijpen). Met een beetje geluk wordt het dan met nieuwe zuigerveren, klepseals, nokkenaskettingen en kunststof geleidingen, waterpompas + keering, etc valt het qua kosten nog wel te overzien.
Dan de eerste 50K geen issues hopelijk enkel gas geven
Ik laat nog even weten hoe het afloopt
@Bean ik weet niet wat je precies bedoelt met "wanneer de klepspanners niet meer spannen" maar klepspeling was overal ok, twee shims worden wat bijgeslepen.
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:10 Onderwerp: |
|
|
Even schrikken, maar aan de zijkant moet je dan ook niet meten hier wel circa 0,5 speling
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Di, 12 Jan. 2021, 22:29 Onderwerp: |
|
|
Iets met uploaden foto's lukt niet, volgt nog
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Wo, 13 Jan. 2021, 8:52 Onderwerp: |
|
|
NiCaSiL wand slijt niet. indien geen krassen hoef je die ook niet te meten.
De zuiger slijt alleen op zijn 'hemd'(de voor en echterkant waar ie op glijdt). en de echte passingsmaat is idd bijna aan de onderkant. De rest van de maten van de zuiger zijn vrij irrelevant.
Zuigerveren: slotspeling en groefspeling nameten. (en als je het open hebt nu.. idd misschien beter nieuwe pakken (ipv later nogmaals open maken).
Uitlaat kleppen zijn echt niet van titanium hoor.
(probeer voor de lol eens met een magneetje ..? )
klep zitting en kleprand re-conditioneren zou ik nou zeker wel doen: dat is nu net een vrij zwak punt in deze kop. Betere passing/zitting = goeke koeling van de klep.
Met de hand simpel inslijpen werkt meestal prima, maar bij de reviseerder kunnen ze dat makkelijker (luier..) door alle hoekjes gewoon even opnieuw er in te slijpen.
succes
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Do, 14 Jan. 2021, 19:31 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Bean, inderdaad bij navraag toch wel magnetisch, dus geen Ti kleppen. Volgende week haal de spulletjes weer op, dan ga ik het afmaken
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 23:15 Onderwerp: |
|
|
Nog terugkomend op de uitlaatkleppen, de steel is wel magnetisch maar de schotel niet. Het zag er allemaal goed uit, op druk getest en was dicht. Niet geheel zeker ivm Ti, daarom niet geslepen.
Blok zit inmiddels weer in elkaar en pakte meteen aan, loopt goed. Eigenlijk staat alles vrij goed omschreven in het wph, kan er weinig aan toe voegen. Ik had op ktm 950 info gelezen iemand die zelf een tooltje had gemaakt om het waterpomp schoepje vast te houden. Die steund af op de schoepen, bij mij ging dat iig niet goed:) maar ok, voor €5 heb je een nieuwe. Het lijkt mij dat de ktm tool in de twee gaatjes oin het schoepje wordt gestoken wellicht dat iemand hier dat kan bevestigen.
Wellicht kan iemand mij hier mee helpen. De koppelingversterker set is voorzien van puntjes die elkaar horen. Nu is mij koppelingsverster ook iets ingeslagen in de korf. Ik had hier geen foto's van gemaakt. Deze oriëntatie staat ook niet beschreven in het wph. Het leek mij logisch dat de puntjes uitlijn met de pijl op de korf, maar nu zag ik op de bijgevoegde foto dat dit anders is. Weet iemand of dit een vaste orientatie is, of mag dit willekeur zijn?
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
457.23 KB |
Weergegeven: |
207 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Wo, 24 Feb. 2021, 23:38 Onderwerp: |
|
|
Trouwens, Ik heb oa de nokkenasketting en geleiders vervanger, kon zo op het oog geen verschil zien tussen de oude en nieuwe in lengte richting, leek nihil. Wellicht was de ketting nog goed, zijwaarts wel iets zichtbaar. Geleiders ook vrij van slijtsporen. Nu alles nieuw, op de meetpunten 2x +- 9,5mm tot dat de spanners inveren, dus het heeft toch effect gehad
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
181.89 KB |
Weergegeven: |
224 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
170.93 KB |
Weergegeven: |
218 keer |
|
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
207.12 KB |
Weergegeven: |
215 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 9:13 Onderwerp: |
|
|
slijtage ketting kan je wel zien:
bovenaan in de foto hangen de pennen ongeveer gelijk, onderaan niet meer. de achterste is dus duidelijk de oude. slijtage ~2mm? op een halve ketting lengte (=40cm?? effe gegokt =400mm => 0.5.
en als ik moet geloven dat bij de zoomfoto de ketting boven nog steeds precies gelijk hangt.. is het zelfs veel meer!
0,5% slijtage is echt wel de limiet voor een morseketting zoals dit.
(gewone rollenketting tot 1 % )
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
Geplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 16:52 Onderwerp: |
|
|
Kijk aan goeie feedback. Wat was je kwijt aan kosten ongeveer?
|
|
Naar boven |
|
|
Dr_Bean Site Admin
Geregistreerd op: 15-11-2004 Berichten: 6730 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Do, 25 Feb. 2021, 19:14 Onderwerp: |
|
|
mbt de clutch pressure booster:
WPH 6-10: "NOTE: the two clutch pressure booster parts are marked with coinciding
circles."
dat pijltje op de inner-clutch drum zegt volgens mij niks, en der is geen alignment van de hele clutch-booster met de binnentrommel idd.
goeie vraag waar dat pijltje wel voor is..., ik schat voor productie: misschien balanceren ze die dingen bij ktm of zo.
_________________ Dr_Bean |
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Za, 27 Feb. 2021, 10:53 Onderwerp: |
|
|
Idd dat pijltje op de korf moet overeenkomen met het pijltje op de drukkap, maar orientatie van de boosterset in de korf kan ik niet wat vinden. Het is al wat ingeslagen, dus terugzetten zoals het wat zou het beste zijn.
Maar de kettingen waren verdraaid tov elkaar. Ik heb de ketting evrn opgemeten over 22 schakels, beetje op spanning, 140,1mm. Steek theoretisch 6,35, daarmee 0.4 verlenging, 1.6mm over de 88 schakels. Alemaal niet veel, beetje slijtage op het kunststof en het is al buiten spec blijkbaar. Achtersaf zou ik er mee door rijden tot hij er echt buiten komt.
Kosten, tja alles van ktm was pak en beet 800 euro (incl 12.9 kopbouten, drukregelpjunjer, waterpompas etc), en het is een redelijke klus. Alleen in en uitbouwen al iets van 2x 4h. Moet wel je hobby zijn:)
Beschrijving: |
|
Bestandsgrootte: |
272.3 KB |
Weergegeven: |
210 keer |
|
|
|
Naar boven |
|
|
TooBigTooHeavy
Geregistreerd op: 13-5-2018 Berichten: 547
|
|
Naar boven |
|
|
Han-950
Geregistreerd op: 2-1-2021 Berichten: 24 Woonplaats: NIJVERDAL
|
Geplaatst: Zo, 28 Feb. 2021, 8:52 Onderwerp: |
|
|
Ik heb ze alle 4 vervangen, die geleiders zijn zo duur ook niet. Weet niet zeker of je ze kunt vervangen zonder de koppen los te halen, lijkt me wel aannemelijk. Compressietest doen, als die nog goed is, scheelt je tijd en geld;) ik wou de rest ook bekijken, en de klepseals vervangen, dan maar in 1x goed doen
|
|
Naar boven |
|
|
Muug
Geregistreerd op: 11-6-2012 Berichten: 1496 Woonplaats: in de buurt van Trooper en Blackbert
|
Geplaatst: Do, 5 Mei. 2022, 13:05 Onderwerp: |
|
|
@Han-950 : ik vond het niet meteen terug. Hoeveel kms had je KTM voor je het blok hebt open gesmeten en de nokkenasketting vervangen hebt?
_________________ Leap, and the net will appear.
Sinds 2008 de trotse eigenaar van een KTM 950 Adventure van 2005. 127.000 km and still counting. |
|
Naar boven |
|
|
|